کد خبر: 2309998728
دسته‌بندی نشده

ماندن در تراز یک‌میلیون و۵۰۰هزار واحد به مدد گروه پالایشی

مسعود وطنخواه

در روزی که شاخص کل بورس نزولی بود نماگر بازار سرمایه به مدد تصویب افزایش فروش نفت خام به پالایشگاه‌ها از سوی نماینگان مجلس توانست کماکان تراز یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحدی را حفظ کند.

شاخص کل بورس روز گذشته با کاهش ۱۱هزار و ۶۹۴واحد در تراز یک‌میلیون و ۵۱۵هزار واحد ایستاد. در روزی که بیشتر نمادهای تاثیرگذار در بورس نزولی بودند و شاخص کل بورس در نیم ساعت اول معاملات با کاهش ۱۷هزار و ۷۰۰واحدی در تزار یک‌میلیون و ۵۰۹هزار واحدی و در یک قدمی نزول به تراز یک‌میلیون و ۴۰۰هزار واحدی قرار گرفته بود، سرانجام فشار تقاضا سبب رشد شاخص کل شد. اما پس انتشار خبر تصویب افزایش فروش نفت خام به پالایشگاه‌ها از ساعت ۱۱ به بعد، روند صعودی  شاخص کل بهبود یافت.

به گزارش پایگاه خبری بازار سمایه (سنا)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صبح روز گذشته ۲۳ آذرماه، با اتخاذ تمهیدات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای افزایش فروش نفت خام، گاز و میعانات گازی به پالایشگاه‌ها از طریق اعطای تنفس خوراک با اصلاح ماده ۸ در ساختار بودجه کل کشورموافقت کردند.

این مصوبه گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تغییر سودآوری در صنعت پالایشی را نزد فعالان بازار سرمایه  افزایش داد و سبب استقبال سرمایه‌گذاران از این صنعت شد؛ به طوری‌که روز گذشته پس از ساعت ۱۱ صبح معاملات نمادهای پالایشی که در روزهای گذشته و حتی اول وقت منفی بودند، با صف خرید همراه شدند. در این بین معاملات صندوق پالایشی نیز که روز شنبه در محدوده ۱۰هزار تومان در هر واحد بود. روز گذشته تا ۸درصد رشد نیز تجربه کردند.

شرکت‌های پتروشیمی نوری با هزار و ۹۵۰، پالایش نفت اصفهان با ۹۱۸، پتروشیمی خلیج فارس با ۸۶۶، بانک پارسیان با ۸۶۵ و پالایش نفت بندرعبارس با ۷۷۲واحد تاثیر مثبت و در مقابل شرکت‌های ملی مس ایران با ۳هزار و ۲۷۱، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با هزار و ۸۹۲، ایران خودرو با هزار و ۲۴۱ و توسعه معادن و فلزات با ۸۸۴ واحد بیشترین نقش را در نزولی شدن شاخص کل داشتند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا