کد خبر: 180902145768
آسیب اجتماعیاقتصاداقتصاد کلانجامعه و فرهنگروزنامه

محرومیت شدید در کشور به ۴ درصد رسید

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، فراگیری محرومیت شدید در کشور از ۲۵درصد در سال ۸۵ با کاهش ۲۱ درصدی به ۴درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

به گزارش عصراقتصاد، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نقشه‌ای از فراگیری محرومیت شدید شامل فقر چندبعدی در حوزه‌های سلامت، آموزش، زیرساخت، امکانات رفاهی و مسکن در سالهای ۸۵ و ۱۴۰۰ منتشر کرد.

بر اساس این نقشه، فراگیری محرومیت شدید در کشور از ۲۵ درصد در سال ۸۵ به ۴ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

رهبری در سخنرانی‌های متعدد خود، بارها همگان را به حرکت اساسی برای رفع محرومیت‌ها و گرفتاری‌های مشهود در برخی مناطق کمترتوسعه‌یافته و غیربرخوردار فرامی‌خوانند و به‌نوعی، تلاش برای بهبود زندگی محرومان را زمینه‌ساز جلب رضایت الهی و سرمایه اجتماعی برای نظام اسلامی می‌دانند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود در دیدار با جمعی از نیروهای انتظامی در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۳ می‌فرمایند: «در جامعه ما کمک به ضعفا که یک عادت اسلامی است، باید روزبه‌روز بیشتر شود.

نباید بگذارید این عادت‌ها در جامعه تعطیل شود. وقتی که مردم خود را در رفع گرفتاری مستضعفان و ضعفا و مستمندان سهیم بدانند، کارها اصلاح می‌شود».

رفع فقر، تبعیض در دریافت خدمات، توجه به مستضعفان و محرومیت‌زدایی را می‌توان از مسائل اساسی در دکترین انقلاب اسلامی دانست.

اهدافی که تا امروز گرچه همواره پیگیری شده، اما هنوز به زدودن کامل غبار محرومیت از چهره شمار قابل‌توجهی از مناطق دورافتاده و کمتربرخوردار کشورمان منتهی نشده است و همچنان نیاز به برنامه ریزی و فعالیت های مستمر دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا