کد خبر: 2209998360
راه و مسکن

محمود زاده: آیین نامه اجاره‌ داری حرفه‌ای نهایی شد

محمودزاده معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر اتخاذ سیاست‌های تفکیک بازار سرمایه از بازار مصرف در بخش مسکن از تدوین و تکمیل نظام اجاره ‌داری حرفه‌ای و ارایه آن به مراجع بالادست خبر داد.

به گزارش ایلنا از وزارت راه و شهرسازی، محمود محمو دزاده در خصوص تصمیم وزارت راه و شهرسازی برای ارایه آمار کشوری از میانگین قیمت خرید و فروش هرمترمربع واحد مسکونی و همچنین بازار اجاره در استطاعت عموم مردم، گفت: با توجه به آنکه آماری که قبلا با برداشت از داده های مرکز آمار و بانک مرکزی از قیمت خریدوفروش هر متر مربع واحد مسکونی ارایه می شد فقط مختص تهران بود و تعمیم آن به کل کشور سبب افزایش کاذب قیمت ها می شد، ارایه آمار به آن شیوه متوقف شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم اکنون برای تمامی مراکز استان ها میانگین آمار خرید و فروش استخراج شده و در هفته جاری ارایه خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان افزود: در ۲۷ مرکز استان، متوسط قیمت خرید و فروش مسکن برای هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۱۰ میلیون تومان است که حدود ۹ استان نیز متوسط قیمت خرید و فروش مسکن کمتر از ۵ میلیون تومان است. همچنین بررسی ها حاکی است که ۳ استان نیز متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

به گفته محمود زاده، فقط در تهران است که میانگین خریدوفروش یک مترمربع واحد مسکونی حدود ۲۵ میلیون تومان است. درعین حال در شهر تهران اگر مناطق یک و ۳ را که رقم های خرید و فروش در آنها غیرمنطقی است را در نظر نگیریم میانگین قیمت هر مترمربع خرید و فروش واحد مسکونی ۲۰ میلیون تومان برآورد می شود.

وی با تاکید بر اینکه نرخ دلار بر قیمت مسکن تاثیر فراوانی داشته است، توضیح داد: برآوردها حاکی است حوزه زمین و مسکن یکی از مهمترین مرجع ها برای ذخیره سرمایه است. به همین دلیل سیاست وزارت راه و شهرسازی موضوع جداکردن بازار سرمایه و سفته بازی از بازار مصرف است.

محمود زاده ادامه داد: به منظور جداکردن بازار سفته بازی از بازار مصرف، پروژه های مختلفی تعریف شده که یکی از آنها، سامانه املاک و اسکان بود. با توجه به موفقیت سامانه از نظر زیرساخت و امکانات، در ماده ۵۴ اصلاحیه مجلس توجه بیشتری به سامانه شد و تمامی خانواده ها مکلف به ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه شدند. این الزام برنامه ریزی ها را در حوزه خرید و فروش و اجاره، شفاف می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از دیگر راهکارها برای ساماندهی و ایجاد ثبات در بازار قیمت ها در بخش مسکن را افزایش تولید برشمرد و گفت: اجرای طرح های تولید مسکن همچون طرح اقدام ملی و تفاهم نامه های همکاری در تولید مسکن با سایر وزارتخانه ها و تکمیل واحدهای مسکونی مهر در جهت تقویت بازار مصرف است.

محمود زاده تاکید کرد: پیش بینی می شود، مجموعه سیاست ها و اقداماتدر بازار اجاره و خرید و فروش منجر به ایجاد ثبات در بازار خرید و فروش و اجاره شود و نقش موثری در بازار ایجاد کند. همچنین، آیین نامه اجاره داری حرفه ای تدوین شده و برای تصویب به مراجع بالتر دولت برای تصویب ارایه شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا