کد خبر: 17129918168
راه و مسکنروزنامه

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران:  بخش تعاون تنها راه نجات بازار مسکن است

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران با انتقاد از «سهل‌انگاری‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم »در بازار مسکن تاکید کرد که مطالبه مردم، سرمایه‌گذاران بخش ساختمان و سازندگان از دولت بعد این است که بازار مسکن را در اولویت قرار دهند تا بتواند به بخش های دیگر اقتصاد نیز کمک کنند.

خشایار باقرپور که در نشستی خبری با حضور خبرنگاران سخن می‌گفت از طرح‌های «خلق الساعه و غیرکارشناسی» انتقاد کرد و گفت: مقوله مسکن جزو اولویت های اصلی دولت نبود و ظرف یک تا دوسال اخیر شاهد تصمیمات غیرکارشناسانه بوده‌ایم که پیامدهای آن به وجود آمدن طرح‌های ناکارآمدی مانند طرح مسکن اجتماعی و طرح مسکن ملی بوده است.

او افزود: هدف‌گذاری این طرح ها کاملا دور از واقعیت بازار مسکن و حتی اقتصاد کلان کشور بوده است و به همین دلیل نیز هیچ یک از این طرح‌ها نتوانست مشکلی را از بخش تولید و مصرف در بازار مسکن حل کند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: مخالفت با طرح مسکن مهر تنها کاری بود که دولت روحانی انجام داد؛ در حالی که خود نیز طرحی مشابه مسکن مهر پیشنهاد داده است. طرح مسکن طرح بسیار کارآمدی بود اما در مرحله اجرا به دلیل تعیین قیمت ساخت دستوری و همچنین اختصاص زمین‌های نامرغوب و کفایت نداشتن زیرساخت‌ها بسیار بد اجرا شد؛ دقیقا اتفاقی که درباره مسکن ملی نیز رخ خواهد داد.

او بر حمایت ارتقای نظام مالیاتی تاکید گرد و گفت: این کار علاوه بر اینکه تبعیت از مقام معظم رهبری است به عنوان یک اصل اقتصادی استاندارد و جهانی می تواند اقتصاد کلان کشور را نجات دهد.

غفلت از تعاون و شکست اقتصادی بازار مسکن

باقرپور یکی از مهمترین دلایل افت شدید فشار بازار مسکن و به کما رفتن آن را  «بی‌توجهی» دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ظرفیت‌های تعاون در این زمینه دانست.

به گفته او، تعاون تنها بخش اقتصاد است که سال‌هاست «مغفول» مانده است و این در حالی است که با وجود مشکلات شدید اقتصادی در بازار مسکن تعاون تنها راه حل برای برون‌رفت از این مشکلات است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران افزود: در این دو دولت شاهد سونامی در قیمت مسکن بودیم که یکی از عوامل اصلی آن افزایش ۱.۵ برابری قیمت زمین بود.

باقرپور خاطرنشان کرد: بازار مسکن بازاری غیر چالاک است و تاثیرپذیری آن از نوسانات قیمت ارز در بازه‌های زمانی طولانی‌تری مشهود می‌شود. در دولت‌های قبلی نیز نرخ ارز نوساناتی داشته اما بعد از گذشت مدتی به بخش مسکن رسید و باعث گرانی ملک شد. از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز مهمترین عامل در تولید نهاده‌های اصلی مورد نیاز مسکن است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در ادامه به تشریح برخی آمارها در این حوزه پرداخت و گفت: در ۱۱ ماهه سال ۹۹ حدود ۷۸ هزار معامله در سامانه ثبت معاملات املاک انجام شده است که ۶۴ هزار معامله مربوط به ۷ماهه اول سال ۹۹ و ۱۴ هزار معامله در ۴ ماهه اخیر صورت پذیرفته است. این آمار نشان می‌دهد در ۴ماهه اخیر نسبت به ۷ ماه ابتدایی سال شاهد کاهش ۶۰درصدی معاملات بوده‌ایم. معاملات در آذر سال۹۹ نسبت به آذرماه سال ۹۸ ، یک‌چهارم کاهش داشته است. معاملات در دیماه ۹۹ نسبت به دیماه۹۸ ، یک سوم کاهش داشته، از طرفی شاهد افزایش قیمت مسکن به میزان  ۱/۸ بوده‌ایم و در بهمن ماه ۹۹ نسبت به بهمن ۹۸، شاهد کاهش ۷۰درصدی معاملات بوده‌ایم.

به گفته او، طبق آمارهای سنوات قبل،  فصل معاملات ۶ماهه دوم سال و فصل جابه‌جایی ۶ماهه اول سال است.

باقرپور تاکید کرد: ما از رسانه ها می خواهیم برای انتقال نظرات و خواسته های فعالان واقعی بازار مسکن در استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تعاون برای بهبود بازار مسکن کمک کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران ادامه داد: مطالبه بعدی ما از دولت سیزدهم است و از این دولت می‌خواهیم به سرعت برای رفع مشکلات مسکن به عنوان یکی از مهمترین موتورهای محرک اقتصادی بیندیشد. بعد از آن از مجلس نیز می خواهیم تا با تسریع در مصوبه‌های متمم و مکمل جهش تولید مسکن هر چه زودتر دولت را ملزم به اجرای صحیح و دقیق آن کنند. در پایان نیز از قوه قضائیه می خواهیم مانند همیشه با دقت هرچه تمامتر روز اجرای دقیق مصوبات مجلس توسط دولت و همچنین جلوگیری از بروز رانت و تخلف اهتمام ورزد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا