کد خبر: 210502135126
اقتصاداقتصاد کلانانرژیتولید و بازرگانیروزنامه

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت عنوان کرد؛ شدت مصرف انرژی در ایران دو برابر متوسط جهان

به گفته مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، شدت انرژی در ایران نسبت به کشورهای موفق ۳ تا ۴ برابر و نسبت به متوسط جهانی ۲ برابر است و این ضرورت پرداختن به موضوع بهینه سازی را تقویت می‌کند.

به گزارش عصراقتصاد، حسین آب‌نیکی، مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در نشست خبری کنفرانس و نمایشگاه بین المللی بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه شرایط و فضای کشور ما به لحاظ شدت مصرف انرژی مناسب نیست، گفت: شدت انرژی در کشور ما ۲ برابر متوسط جهانی است ‌جزو بالاترین مصرف کنندگان انرژی هستیم.

آبنیکی افزود: همگی به شرایط کشور و شدت مصرف انرژی واقفیم که کشور از این جهت در شرایط مناسبی قرار ندارد هم اکنون کشور ما بیش از دوبرابر متوسط جهانی شدت مصرف سوخت دارد و در رتبه های بالای مصرف انرژی قرار گرفته است.

این به این معناست که بهینه سازی و بهره وری در کشور شرایط خوبی را ندارد و این موضوع  ضرورت پرداختن به بهینه سازی را تقویت می کند که باید در اولویت های جدی برای کشور لحاظ شود. در تمام بخش ها مصرف انرژیی بالایی وجود دارد. در حوزه حمل و نقل خودروها با بهروری کم دوبرابر مصرف را دارند.

ساختمانها، سیمانی ها ، فولادیها و نیروگاه ها که مصرف انرژی بالای دارند در گیر مسئله  کمبود و هدر رفت سوخت هستند که با بهبودی و بهینه سازی می توانند در مصرف برق و گاز تاثیر گذار باشند.

 وی ادامه داد: ارتقای بهره وری و بهینه سازی یک موضوع فرادستگاهی است و به همه نهادها و بخش ها و وزاتخانه ها مرتبط است، مثل وزارت نفت و وزارت نیرو که تولید انرژی را به عهده دارند و بخش دیگری که مصرف کننده هستند مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت که مجموعه صنعت را هدایت می کند و وزرات کشور که شهرداری ذیل آن است و حمل و نقل شهری و عمومی و ساختمان و مسکن را به عهده دارد.

وزارت راه و مسکن و شهرسازی و مجموعه هایی که در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی که در بخش کلان هستند مانند سازمان برنامه ریزی و مجلس نیز در این موضوع درگیرند.

مدیرعامل بهینه سازی و بهره وری سوخت اظهار کرد: دلیل برگزاری این کنفرانس این است که علاوه بر نهادهای خصوصی و دولتی و حاکمیتی، بخش عمرانی کشور به نوعی در گیر این مسئله است و ما شایستگی  را داریم تا بتوانیم رویدادها و فرصت هایی را فراهم کنیم تا همه مجموعه های مرتبط گردهم آیند و به مذاکره و بحث و بررسی بپردازند.

 وی در ادامه با تاکید بر اهمیت برگزاری کنفراس بطور سالانه گفت: می خواهیم این کنفرانس بطور سالانه برگزار شود تا هم اندیشی وجود داشته باشد برای اقدامات انجام شده در گذشته و برنامه های آینده. گرچه در یک دهه گذشته تلاش هایی در حوزه سیاست گذاری واجرایی داشته ایم اما باید فرصتی ایجاد شود تا همه ذینفعان و صاحب نظران این مسیر آمده را نقد و آسیب شناسی کنند تا بتوان از نظرات مختلف استفاده کرد. در این نمایشگاه سعی می شود راهکارهایی برای چالش هایی که وجود دارد بیابیم.

مسئله جدی که در این ایام داریم تدوین برنامه هفتم در دست بررسی در مجلس است و مراحل تصویب آن می گذرد. مناسب است که همه خبرگان و صاحب نظران این موضوع بتوانند در این همایش حضور داشته باشند و نظرات خود را بیان کنند و ما جمع بندی این مطالب را به نمایندگان خواهیم رساند.

این همایش قرار است که فرصتی باشد برای ارائه تعدادی تجارب موفق بین المللی توسط صاحب نظران خارجی تا نقاط ضعف و قوت بررسی شود.

در این رویداد بین المللی  تلاش شده تمام طرف ها و مجموعه های مرتبط شامل اندیشکده های علمی و پژوهشی، دستگاه ها و نهادهای سیاست گذار و حاکمیتی کشور حضور فعال داشته باشند و در قالب پنل های مختلفی که برنامه ریزی شده است موضوعات اصلی حوزه بهینه سازی مورد مناقشه قرار گیرد.

انچه که ما خواهان هستیم تا در این همایش اتفاق بیفتد این است که کل مباحث مطرح شده به سرعت تلخیص، جمع بندی و تدوین شود و  در طی همین هفته به همه نهادهای سیاست گذار و مسئولان بلند پایه کشور منتقل شود. به خصوص مجلس شورای اسلامی که در این ایام مشغول تصویب برنامه هفتم توسعه است و قطعا می تواند کمکی مناسب و بجا برای آنها باشد.

آبنیکی بیان کرد: علاوه  بر برنامه مدونی که در رویداد این هفته اتفاق می افتد و سالانه تکرار می شود از امسال تا سال آینده بطور ماهانه نشست های خبرگان و نخبگان را برگزار خواهیم کرد و نتایج آن را به مسئولان کشور گزارش می دهیم. تلاش ما این است تا پل ارتباطی را میان صاحب نظران و خبرگان با مسئولان و حکمرانان برقرار کنیم .

موسوی، رئیس برگزاری همایش و نمایشگاه بین المللی نیز در این نشست گفت : مورخ ۲۳ و ۲۴ مرداد  همایش و کنفرانس بهینه سازی و بهره وری سوخت و انرژی در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت و در حاشیه آن نمایشگاه بین المللی برگزار می شود.

به گفته موسوی یکی از پنل ها در رابطه با حکمرانی و ساختار بهینه سازی و مصرف سوخت و دیدگاه های مختلفی است که از اندیشمندان مختلف مطرح شده و معایب و مزایایی را دارد و قرار است در این حوزه همفکری کنند و مهمترین راهکاری که درحوزه اصلاح ساختار حکمرانی  بهینه سازی مصرف انرژی در کشور وجود دارد استخراج شود.

وی افزود: نکته دیگر بحث تامین مالی و معرفی فرصتهای سرمایه گذاری بهینه سازی مصرف انرژی به بخش خصوصی است. یکی از چالش های مهم موجود این است که اساسا سرمایه گذار بخش خصوصی یا سرمایه گذار خارجی به علت به صرفه نبودن رغبتی به سرمایه گذاری ندارد، به همین دلیل از هلدینگ ها، بانکها و شرکتهای بزرگ برای تامین مالی دعوت شده است.

رئیس برگزاری همایش و نمایشگاه بین المللی اظهار کرد: سال گذشته مجلس مصوبه ای را تصویب کرد و اکنون از مهندس ابنیکی پیگیری می شود مبنی بر ایجاد صندوقی به نام صندوق بهینه سازی انرژی که اساسا متولی سوخت صرفه جویی شده باشد که در ماده ۱۲ رفع موانع تولید به ان اشاره شده است.

وی افزود: در ماده ۱۲ موردی وجود دارد که هرگونه فعالیت و سرمایه گذاری که منجر به صرفه جویی سوخت اعم از گاز و برق شود منابع آن به سرمایه گذار ارجاع شود متاسفانه تا کنون به صورت جدی اتفاق نیفتاده است و ما در این کنفرانس سعی می کنیم که اجرایی شود.

موسوی ادامه داد: آیین نامه اجرایی ماده ۱۲ نیاز به اصلاحات جدی دارد بخش خصوصی و بازرگانی هم درصدد پیشنهاد جدی اصلاحات آنست که انشالله با هم اندیشی این مورد هم حل شود.

وی اظهار کرد: از ان جایی که صنایع بزرگ پر مصرف انرژی مانند شرکتهای پالایشی، سیمانی، پتروشیمی و فولادی که منابع متعدد انرژی را استفاده می کنند، طرح هایی را دارند یک پنل به آنها اختصاص داده شده است. مسئله مهم دیگر نقش فناوریهای نوین در بهینه سازی مصرف انرژی است.

مستحضرید که دو ترند مهم بین المللی هوشمندسازی و پایدارسازی که در حوزه فناوری در همه ابعاد زندگی بشری در حال رخ دادن است. هوشمندسازی حوزه انرژی چه در تولید و انتقال وتوزیع و مصرف و استفاده از فناوریهای مختلف مانند فناوریهای اینترنت اشیا فناوریهای آی سی تی و نوین و پلتفرم های که وجود دارد  چه در صنعت های مختلف اثرات زیادی در بهینه سازی خواهد داشت و ما در کشور شرکتهای دانش بنیانی را داریم که در این حوزه کار کرده اند و از معاونت علمی فناوری و شرکتهای دانش بنیان نیز دعوت کردیم تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا