کد خبر: 26020182557
تولید و بازرگانیروزنامه

مدیرعامل فولاد مبارکه: دولت زمینه ورود ما به عرصه اکتشاف و استخراج سنگ آهن را تسهیل کند

میترا محمد پور

روز گذشته در حاشیه مراسم امضاء تفاهمنامه همکاری میان فولاد مبارکه و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در گفت‌وگو با عصر اقتصاد به بیان چالش‌های موجود در این صنعت و نحوه کمک‌های دولت در مسیر این شرکت پرداخت و تاکید کرد فولاد مبارکه برای توسعه فعالیت های خود انتظار دارد دولت به عنوان یک تسهیل گر عمل کرده و خلاء های قانونی را برطرف کند. مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

– با توجه به چالش‌های موجود بر سر راه فولاد مبارکه و تامین مواد اولیه شما تصمیم دارید برای استخراج و اکتشاف معدن از کمک دولت بهره ببرید؟

ما برای استخراج و اکتشاف نیاز به کمک نداریم، نیاز به همراهی و تسهیل‌گری دولت داریم. فولاد مبارکه هم برای رفع مشکل مواد اولیه صنعت فولاد اعلام آمادگی کرده است هم توانایی فنی و مالی لازم را دارا هستیم؛ ولی خلاهایی در قوانین معدنی ما و در حقیقت نحوه خصوصی‌سازی و واگذاری‌هاست که دولت‌ها باید آن را رفع کنند. ظرفیت قانونی آن هم وجود دارد باید از اختیارشان استفاده کنند؛ اگر در حقیقت ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد برای اکتشاف در اختیار شرکت‌های دارای اهمیت گذاشته شود این معضل هم به راحتی ظرف ۲، ۳ سال آینده رفع خواهد شد.

مذاکرات کردیم این بخشی که باید خود دولت‌ها پیشگام شوند و در حقیقت دولت باید ظرفیت و زمینه لازم برای ورود شرکت‌های بزرگ مثل فولاد مبارکه را در این حوزه فراهم کند اگر این ظرفیت‌سازی صورت بگیرد، مثل همه حوزه‌های دیگر که علیرغم وجود تحریم‌ها اکنون صنعت دارد کار خودش را می‌کند و در حقیقت بی نیازتر از قبل می توانیم به فعالیت خود ادامه ‌دهیم. ما امروز مشکل صادرات و واردات را حل کردیم و مهم‌تر از آن واردات را به حداقل رساندیم.

 در حوزه ذخایر معدنی، اکتشافات و استخراج مهم است. منتها هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد. این مهم می‌طلبد که دولت‌ها تسهیل‌گری کرده از ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی که در اختیارش است، استفاده کند.

 اکنون ۲ شرکت بزرگ بورسی اعلام آمادگی کردند که ما توان فنی و مالی لازم را برای استخراج گاز در میادین گازی داریم. کشور هم که با کمبود استخراج گاز مواجه است و نیازمند به سرمایه‌گذار است. ما اعلام آمادگی کردیم که توان و امکانش را داریم، بهتر از خارجی‌ها این کار را انجام دهیم.

اکنون این اتفاق، بهترین رخدادی است که می‌تواند در کشور بیافتد. تنها نیاز این است که یک میدان گازی در اختیار این گروه قرار بگیرد تا مردم از منافع آن بهره‌مند شوند.

مجموعه‌های شرکت پتروشیمی خلیج فارس و فولاد مبارکه هم دو شرکت بزرگ بورسی هستند، حداقل ۴۰ یا ۵۰ میلیون نفر سهامدار دارند؛ یعنی اگر نفعی هم در این موضوع باشد، نفعی است که به سهامدار و به ملت ایران می‌رسد. علاوه‌بر این که در حقیقت خودکفایی در این حوزه را به همراه خواهد داشت، منفعت عامی هم به دنبال خواهد داشت.

دولت نشان داده که در این حوزه می‌خواهد، اتفاقات خوبی را رقم بزند. البته هر اتفاق بزرگ مستلزم همراهی همه ارکان نظام است. یعنی می‌طلبد که مجلس دولت و بخش خصوصی و فعالان اقتصادی همه با هم همراه شوند.

هر کدام از این ارکان اگر همراهی لازم را نداشته باشند آن اتفاق بزرگ نمی افتد. نیاز است که دولت نشان دهد، می‌خواهد اتفاقات خوبی را در حوزه‌های مختلف رقم بزند و تحول اقتصادی رخ دهد.

 حمایت از شرکت‌های بزرگ در سال گذشته اتفاقات خوبی را با حضور رئیس‌جمهوری رقم زد؛ لذا این عزم دولت را در این حوزه نشان می‌دهد. ما جلسات خوبی با معاون اول رئیس‌جمهوری و حتی خود ایشان داشتیم که نشان‌دهنده این است که عزم دولت جزم است در حمایت و بسترسازی برای ورودی شرکت‌های بزرگ به عرصه خدمت‌رسانی و عرصه توسعه و گسترش در حقیقت صنعت و رشد اقتصادی کشور امیدواریم که در عمل ما هم بتوانیم پاسخگوی این اقدامات باشیم و اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

در حوزه‌های اجرایی آن جاهایی که بستر فراهم شد. به حوزه نیروگاه ورود کردیم، در کار احداث واحدهای نیروگاهی و در حوزه های انتقال آب ورود پیدا کردیم.

در حوزه‌های حمل‌ونقل و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل کشور اتفاقات خوبی افتاده است؛ ولی آن چیزی که مهم است، هماهنگی ارکان اقتصادی و صنعتی کشور است؛ یعنی اگر از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صمت، مجموعه های وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت راه بخواهیم چرخ اقتصاد بچرخد؛ اگر تحول اقتصادی بخواهیم باید ارتباط آنها با صنعت را در نظر بگیریم. هرکدام از این دستگاه‌ها دربخش‌هایی با صنعت در تعامل‌اند و هر کدام از اینها لنگ بزنند چرخ صنعت لنگ می زند. ما نیازمند یک انسجام در حرکت های صنعتی و اقتصادی هستیم و هماهنگی تصمیمات اقتصادی و تصمیماتی که منافع اقتصاد و صنعت کشور را به آن منجر می شود می طلبد.

سودآوری فولاد مبارکه و در حقیقت مجموعه هایی از این دست نشان دادند که سودآوری خوبی داشتند. اگر روند یکی دو دهه اخیر را بررسی کنید هم در بازار سهام و به لحاظ سودآوری و هم به لحاظ ارزش سهم این مجموعه‌ها نشان می‌دهند از هر سرمایه‌گذاری دیگری در کشور برتری دارند

از نظر سودآوری گاهی ممکن است این تصور باشد که سود‌آوری این شرکت‌ها به واسطه رانت انرژی و امثال این‌هاست؛ اما اینطور نیست که اگر ما پایداری تولید توسعه‌های پی در پی این مجموعه‌ها را می‌بینیم این به واسطه نیروی دانشی و خبره و مدیریت حرفه‌ای که در این مجموعه‌ها در حقیقت نهفته شده است.

حتی در مقاطعی که مدیران سیاسی در این مجموعه‌ها آمدند، الحمدالله ساختار اصلی این مجموعه‌ها همان مدیریت حرفه‌ای و فنی خودش حفظ شده است، در ساختار این مجموعه‌ها اکنون می‌بینیم که دستاوردهای خوبی برای کشور داشتند.

زمانی مجموعه فولاد مبارکه با ۵/۲ میلیون تن تولید فولاد شروع به کار کرد، اکنون بالغ بر ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در این مجموعه اتفاق وجود دارد و ارزش‌آفرینی‌های دیگه‌ای که در حوزه‌های نفت گاز انرژی و توسعه کسب‌وکارهای جدید دارند، ورود می‌کنند؛ این به واسطه ورود حرفه‌ای این مجموعه‌ها به کسب‌وکار و صنعت خودشان است و این نوید این را دارد که انشاالله پایداری این مجموعه‌ها در تدام این دستورها را شاهد باشیم.

در خصوص سودآوری و پایداری سودآوری این شرکت گفت: عملکرد مجموعه نشان می‌دهد که ما در فروردین حداقل ۳۰ رکورد تولید داشتیم. در مجموعه‌هایی مثل فولاد مبارکه و شرکت‌هایی از این دست تولیدی که قبلا سقف رکورد‌ها را زدند و بالای صددرصد ظرفیت دارند، تولید کار آسانی نیست و نشان‌دهنده یک نظم بالا در لجستیک حمل‌ونقل و مدیریت و مصرف تولید در بخش‌های تولید است.

الحمدالله همین شرایط در اردیبهشت هم ادامه دارد و همان رکوردهای تولید فروردین را خواهیم شکست و اگر با کمبود برق و گاز و این موارد مواجه نشویم تداوم بیشتری هم می‌یابد. این یعنی سود سهامدار و تداوم ارزش‌آفرینی برای سهامدار.

-برای قطعی برق تابستان چه برنامه‌ای دارید؟

اکنون بحث ۱۰۰۰ مگابایت به اصطلاح نیروگاه سیکل ترکیبی را در دستور کار قرار دادیم نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر خورشیدی و بادی را در دستور کار قرار دادیم و از آن طرف هم انتظار داریم، وزارت نیرو همراهی لازم را برای ما در حفظ تولید و دستاوردها که منتج به اجرای سریع همین پروژه‌ها را می‌شود، داشته باشد

. همکاری خوبی با وزارت نیرو و شخص وزیر نیرو داریم که ایشان پیگیری خوبی دارند. امسال ما شاهد این خواهیم بود که حمایت‌های بیشتری در این حوزه خواهیم داشت و قطع برق کمتری را خواهیم داشت.

-از آنجایی هیچ سرمایه‌گذاری جدید انجام نشده است، واقعا این اتفاق می‌افتد؟

سرمایه‌گذاری‌های جدیدی شده است، ولی در مدار قرار گرفتنش زمان می‌برد. باید مدیریت کرد در حوزه گاز و برق بزرگترین مصرف‌کننده ۷۰ درصد مصرف صنعت است، ولی در اوج مصرف که زمستان است، برعکس می‌شود ۷۰ درصد مصارف خانگی و ۳۰ درصد مربوط به صنعت است.

این اتفاق نباید بیفتد، یعنی علاوه‌بر خود صنعت که باید صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصارف داشته باشیم. صرفه‌جویی در مصارف خانگی بحث خیلی مهمی است که باید در کشور اجرا شود.

چرا در کشورهای توسعه یافته این درک وجود دارد وقتی که کمبود گاز و برق هست در صنعت نمی دهند و به مصارف خانگی می برند و مصرف‌کننده نهایی هم یه مقدار لباس بیشتری بپوشد و در بهینه‌سازی مصرف تلاش کند، فرزندانشان بیکار نمی‌شوند.

ما باید این حرف را شفاف با مردم بزنیم و نباید بترسیم از اینکه با مردم با روی باز صحبت کنیم؛ مردم ما نشان دادند که در همه حوزه‌ها همراه هستند و در این حوزه هم همراهی می‌کنند. با ۱۰ تا ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصارف خانگی می‌توانیم این بحران‌ها را به صنعت تحمیل نکنیم و درآمد ملی مان کاهش پیدا نکند.

در حوزه بهینه‌سازی مصرف چه دلیلی دارد که هم دولت‌ها باید در این حوزه کار کنند و هم خود مردم اقبال نشان دهند؛ وقتی که یک بخاری مصرفی دارد با راندمان ۳۰ تا ۴۵ درصد دارد کار می‌کند؛ اما اکنون بخاری باید بالای ۹۹ درصد یا ۹۵ درصد باشد.

این باید فرهنگ‌سازی شود. ما تا ۱۰ ها سال دیگر هم اگر این فرهنگ‌سازی را نکنیم هر ساله هرچقدر هم به تولید اضافه کنیم، مصارف صنعتی و خانگی بالا می‌رود و نمی‌توانیم خودمان را برسانیم.

اصل کار در هر حوزه فرهنگ شرط است. در حوزه تولید، فرهنگ و در حوزه مصرف، فرهنگ. اگر وزارت نیرو و وزارت نفت یک بخش جدی بودجه را اختصاص دهند به فرهنگ‌سازی زودتر نتیجه می‌گیرند. ما الان فرصت داریم با ۶ ماه کار فرهنگی در این حوزه حداقل درصدهایی کمک کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا