کد خبر: 10090058785
اخبار شرکت هااقتصادبورس

مدیرعامل کارگزاری بورس بانک بیمه ایران؛ در انتظار شوک تورمی دولت/ رشد نرخ استهلاک سرمایه‌گذاری‌ها

مدیرعامل کارگزاری بورس بانک بیمه ایران در نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۱ گفت: شیب منفی اقتصاد باعث بروز تاثیرات گسترده‌ای در بازار‌های مالی کشور به‌ویژه بورس خواهد شد و باید سرمایه‌گذاران و فعالان این بازار، مراقب چنین اتفاقی باشند.

به گزارش خبرنگار عصر اقتصاد ، مهدی رباطی، مدیرعامل کارگزاری بورس بانک بیمه ایران در نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۱ بیان کرد: برای نخستین‌بار در بازه زمانی ۴۰ ساله به‌خصوص طی دو سال گذشته، نرخ استهلاک سرمایه‌گذاری از میزان سرمایه‌گذاری‌ها پیشی گرفته و این نشان دهنده آن است که اقتصاد ایران با شیب منفی قابل توجهی مواجه است.

وی ادامه داد: این شیب منفی باعث بروز تاثیرات گسترده‌ای در بازار‌های مالی کشور به‌ویژه بورس خواهد شد و باید سرمایه‌گذاران و فعالان این بازار، مراقب چنین اتفاقی باشند.

رباطی با اشاره به اینکه باید وضعیت فعلی اقتصاد را از دریچه‌های مختلفی نگریست، گفت: نخستین تاثیر رشد اقتصاد منفی، نفوذ و واکنش واگرایانه آن در بازارسرمایه خواهد بود بدین‌نحو که بسیاری از ناشران فعال در بورس، با افت تولید و فروش بنگاه اقتصادی خود مواجه خواهند شد.

مدیرعامل کارگزاری بورس بانک بیمه ایران اضافه کرد: از سوی دیگر، نباید از این نکته گذشت که بازار‌ها در اقتصاد ایران، از محل افزایش تورم بعضا به رشد و بلوغ می‌رسند به‌طورمثال؛ با رشد تورم، بازار‌های موازی همچون مسکن، طلا و ارز و … با رشد قابل توجهی همراه بودند.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: بنابراین هنگامی که اقتصاد کشور با رشد منفی و نزولی همراه است، دولت به‌ناچار با کسری بودجه همراه شده و برای جبران آن، به سراغ استقراض از بانک‌مرکزی و افزایش پایه‌پولی خواهد رفت.

رباطی تصریح کرد: ترس بسیاری از فعالان بازار‌های موازی و حتی بازارسرمایه آنجاست که آیا اقتصاد در ۲ سال آینده، با شوک تورمی بزرگی که نشات گرفته از تصمیم‌های دولت است مواجه خواهد شد یا خیر!

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا