کد خبر: 11050040119
اقتصاد

مدیرکل دفتر شاخص قیمت مرکز آمار ایران: برای تهیه آمار و داده‌های آماری نیروی انسانی کافی نداریم

حسینی نژاد گفت: در برخی استان‌ها برای تهیه آمار و داده‌های آماری نیروی انسانی کافی نداریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسینی نژاد مدیرکل دفتر شاخص قیمت مرکز آمار ایران گفت: حجم نقدینگی کل کشور از ۳۵۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۰ به حدود ۳ هزار و ۷۰۰ تومان در سال ۹۹  رسیده است که در این مدت رشد قابل توجهی داشته است.

او ادامه داد: نتایج مرکز آمار نشان می‌دهد که شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل بهار ١۴٠٠ به عدد ۱۰۷۶.۵ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل ، حدود ۱۹.۴ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر شاخص قیمت مرکز آمار ایران بیان کرد: همچنین تورم نقطه به نقطه بهار ۱۴۰۰ معادل ۱۰۰.۷ درصد بوده است که در مقایسه با فصل قبل  ۳.۵ درصد افزایش داشته است.

حسینی نژاد افزود: منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر شاخص قیمت در این فصل نسبت به شاخص قیمت فصل مشابه سال قبل است. در بین تمامی گروه‌های اجرایی، گروه سنگ با ۱۴۳.۷ درصد، بیشترین تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده است. در همین دوره کمترین تورم نقطه به نقطه نیز مربوط به گروه اجرایی خدمات با ۴۲.۴ درصد بوده است.

او افزود: قیمت گوشت در سال ۹۰ از کیلویی ۱۵ هزار تومان به کیلویی ۱۳۴ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است که این ارقام رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر شاخص قیمت مرکز آمار ایران گفت: همچنین قیمت پراید از ۸ میلیون تومان در سال ۹۰ به ۱۲۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

حسینی نژاد با بیان اینکه ما در برخی از استان‌ها برای تهیه آمار و داده‌های آماری نیروی انسانی کافی نداریم، گفت: این عوامل سبب شده که از اول نظام آماری مرکز آمار ایران ضعیف بسته شود و این نشان می‌دهد که باید رویکرد‌ها به نظام آماری در کشور تغییر یابد و این نیز نیازمند حمایت دولت‌ها از نظام آماری کشور است.

او در پایان بیان کرد: در این مدت تورم نقطه به نقطه نوشابه‌های گازدار نیز در کشور ۱۲۴.۳ درصد بوده است، همچنین تورم نقطه به نقطه کالا و خدمات در تیرماه امسال نشان می‌دهد که روغن نباتی ۱۳۵.۱ درصد و کره پاستوریزه ۱۲۴.۳ درصد افزایش قیمت داشته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا