کد خبر: 270302130127
اقتصادروزنامهصنعت و معدنورزش

مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی: برنامه­ های وزارت صمت در سال ۱۴۰۲ در حوزه صنایع خلاق موجب تحول این حوزه خواهد شد

مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی، با برشمردن برنامه های وزارت صمت در سال ۱۴۰۲ در حوزه صنایع خلاق از تحولی که در این حوزه ایجاد خواهد شد، خبر داد.

با توجه به گسترش صنایع فرهنگی و صنایع خلاق در سطح دنیا در طی سال­های اخیر، در اقدامی مناسب وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ با تغییر تشکیلات اداری دفتر صنایع خلاق و ورزشی را در حوزه فعالیت معاونت صنایع عمومی ایجاد و این دفتر نوپا در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شروع به فعالیت کرد.

در همین رابطه به بهانه روز صنعت گفت و گویی با مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی؛ انجام داده ایم.

محمدرضا زارع برزشی، مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی در ابتدا اظهار کرد: امروزه در جوامع صنعتی و توسعه یافته با گسترش و پیشرفت تکنولوژی در زمینه­های مختلف علمی و فناوری و شدت گرفتن رقابت در حوزه­های مختلف صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور ایجاد توان رقابتی، ماندگار بودن و جلوگیری از عقب ماندگی علمی و صنعتی از سایر جوامع و رقبا نیاز جدی به مقوله خلاقیت و نوآوری و استفاده حداکثری از علم و دانش روز برای پیشبرد صنایع، افزایش تولید، ایجاد اشتغال و در نهایت خلق ثروت احساس می شود.

زارع برزشی افزود: عنصر خلاقیت در راستای تقویت صنایع و ایجاد کسب و کارها و تولید محصولات نوین جز در سایه تعامل جدی و موثر دستگاه های مربوطه اعم از دانشگاه ها، مراکز علمی، واحدهای صنعتی و دانش بنیان و دستگاه متولی سیاست گذاری و حمایت کننده و قانون گذار میسر نخواهد بود.

مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی بیان کرد: با شروع به فعالیت دفتر صنایع خلاق و ورزشی در معاونت صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت که اصلی ترین نهاد حکمرانی صنعتی و اقتصادی کشور است، برای پیشبرد و راهبری هرچه موثر و مفیدتر در این زمینه تلاش می کنیم، تا امر مدیریت و نظارت را در این خصوص ارتقا دهیم.

وی با اشاره به فعالیت دفتر صنایع خلاق و ورزشی در سال۱۴۰۱ گفت: در روزهای آغاز فعالیت دفتر با بررسی و احصا کد تعرفه ها و کدهای آیسیک مربوطه بنا به وظیفه قانونی و ذاتی خود و بر اساس ماموریت­های محوله به جمع آوری، تدوین و ایجاد کدها و شناسه کالاهای جدید و افزایش تعداد آنها اقدام کردیم.

بر این اساس تعداد کدهای تعرفه از ۱۲۶ عدد به ۳۲۷ عدد رسیده که رشد ۱۶۰ درصدی داشته و همچنین تعداد کد آیسیک از ۱۸۹ عدد به ۲۲۶ عدد افزایش داشته که با رشد۲۰ درصدی روبرو شده و نیز کد شناسه کالا در حوزه تولیدی ۳۰۱ عدد و وارداتی به ۲۷۰۰ عدد رسیده است.

بنابر اعلام مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی در حال حاضر این دفتر۳۵۰ کد تعرفه را در لیست رشته فعالیت­های اصلی خود دارد.

وی درباره آمار واحدهای تولیدی در سال گذشته بر اساس رشته فعالیت­های اصلی دفتر صنایع خلاق و ورزشی اظهار کرد: در رشته فعالیت فلزات، جواهرات، سنگ های قیمتی و بدلیجات در دو بخش مصنوعات فلزات گران بها با ۳۶ درصد افزایش و مصنوعات تزیینی با ۱۳ درصد کاهش، در رشته فعالیت اسباب بازی و سرگرمی با ۲۱ درصد افزایش، در رشته فعالیت تجهیزات و البسه تخصصی ورزشی در سه بخش تجهیزات ورزشی با ۱۲ درصد کاهش، توپ های ورزشی با ۶۵.۵ درصد افزایش و چمن مصنوعی با ۴۰ درصد افزایش روبرو بودیم.

زارع برزشی برخی از برنامه­ها و اقدامات دفتر صنایع خلاق و ورزشی در سال ۱۴۰۲ را تدوین سند راهبردی در حوزه تخصصی اسباب بازی، بازی و سرگرمی، تدوین سند راهبردی در حوزه تخصصی طلا و جواهر و سنگ­های گرانبها و تدوین سند راهبردی در حوزه تخصصی البسه و تجهیزات ورزشی برشمرد و خاطر نشان کرد: در تنظیم هر یک از این سندهای راهبردی نظرات گروهی در بخش­های دولتی، خصوصی و انجمن ها که با این رشته فعالیت­ها مرتبط هستند؛ در طی جلسات کارشناسی اخذ شده است.

وی در ادامه از برنامه­ها و اقدامات استراتژیک این دفتر در سال ۱۴۰۲ برای شناسنامه­دار شدن گوهرسنگ­ها و جواهرات و همچنین مبارزه با کالای تقلبی و قاچاق در حوزه اسباب‌بازی، فلزات گرانبها و جواهرات، البسه تخصصی و تجهیزات ورزشی گفت.

مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی همچنین از ساماندهی کد تعرفه و آیسیک دفتر صنایع خلاق و ورزشی در رشته فعالیت­های تعریف شده، پیگیری جدی طرح درج کد شناسه و رهگیری بر روی محصولات، کنترل صادرات و واردات به وسیله وضع قوانین تشویقی، پیگیری تشکیل اتحادیه اسباب بازی، بازی، سرگرمی و شهربازی به منظور ساختارمند کردن این حوزه و پیگیری راه اندازی پایانه صادراتی سنگ ها و فلزات گران بها در کشور خبر داد.

زارع برزشی در خاتمه گفت: کشورهایی که به اهمیت استراتژیک صنایع خلاق پی برده و اقدامات متناسبی را در این خصوص به انجام رسانده اند، امروزه از نظر اقتصادی و همچنین نفوذ فرهنگی در سطح بین المللی، موقعیت ممتازی دارند و کشورهایی که به دلایل مختلف اعم از ایدئولوژیک، سیاسی، اهداف اقتصادی کوتاه مدت یا حتی ماهیت فرهنگی، از صنایع خلاق خود حمایت نکرده اند؛ امروز گرفتار هجوم محصولات و محتواهای فرهنگی بیگانه شده اند و در معرض همه گونه پیامدهای جدی آن همچون به خطر افتادن هویت فرهنگی و پرداخت هزینه های سنگین بابت حق تکثیر (کپی رایت) یا فشار برای ایجاد مانع در برابر واردات فرهنگی قرار گرفته اند و بدین سبب چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ فرهنگی در معرض خطر انزوا قرار دارند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا