کد خبر: 08119913961
اخبار شرکت ها

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان: خطر فرونشست زمین در مسیر خط آهن تهران-بندرعباس جدی است

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان درباره پدیده فرونشست زمین در مناطقی از این استان گفت: یکی از خطرات جدی فرونشست زمین در منطقه اردستان در قسمت خط راه‌آهن بندرعباس به تهران است.

به گزارش روابط‌ عمومی سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور، رضا اسلامی افزود: در استان اصفهان از مجموع ۳۵ دشتی که وجود دارد ۲۷ دشت بحرانی و ۸ دشت آن بحرانی ممنوعه است که ۲ دشت آن در شهرستان اردستان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه منابع زیرزمینی اردستان از شمال و جنوب شهرستان تغذیه می‌شود، اما با بررسی‌های میدانی که انجام شده تمام دشت‌های منطقه و مخصوصا قسمت شرق شهرستان درگیر موضوع فرونشست است.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تصریح کرد: جالب بود که در منطقه دشت‌های اردستان هر سه نوع ترک‌های فرونشستی را مشاهده کردیم که یک اتفاق عجیب است و این موضوع در دیگر نقاط استان به هیچ عنوان دیده نمی‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه وضعیت فرونشست در دشت‌های اردستان فوق بحرانی است، تاکید کرد: وضعیت فرونشست در این منطقه فقط در دشت‌ها و مزارع کشاورزی است، ولی این هشدار را می‌دهیم که اگر برای آن برنامه‌ریزی نشود در آینده نزدیک موضوع فرونشست به خانه‌های مردم و مناطق شهری نیز منتقل می‌شود.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان با تاکید بر اینکه لازم است به پدیده فرونشست در شهرستان با توجه به ابعاد و تبعات گسترده آن به عنوان یک مسئله ملی نگاه شود، خاطرنشان کرد: یکی از خطرات جدی فرونشست زمین در منطقه اردستان در قسمت خط راه‌آهن بندرعباس به تهران است که به موازات این خط ریل آهن فرونشست زمین به خصوص در منطقه ایستگاه شهراب مشاهده می‌شود و باید توجه داشت که هر چقدر سرعت قطار و لرزش آن بیشتر باشد باعث می‌شود فرونشست لایه‌های فوقانی سریع‌تر باشد.

اسلامی یکی از موارد پیشگیری از وقوع فروشست زمین را جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز آب های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در شهرستان اردستان برای بیش از نیمی از چاه‌های آب کشاورزی کنتورهای هوشمند نصب شده و تعادل بخشی و تمام اقدامات لازم انجام شده، ولی همچنان شاهد پیشرفت فروشست زمین هستیم.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان تاکید کرد: اگر پدیده فرونشست زمین در شهرستان اردستان به ‌صورت جدی بررسی و از آن پیشگیری نشود در آینده نه چندان دور تمام شهرستان را فرا می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع فرونشست زمین در شهرستان اردستان باید مورد مطالعات جدی و سریع قرار بگیرد و اگر بخواهیم اقدام موثری انجام شود باید نگاهمان را ملی کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا