کد خبر: 05119913562
بازارروزنامهکشاورزی

مرغداران بار دیگر خواستار افزایش قیمت مصوب مرغ شدند

کانون سراسری مرغداران گوشتی در نامه‌ای به دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی خواستار اصلاح قیمت مصوب مرغ با توجه به افزایش نرخ مصوب مؤلفه‌های تولید شد.

به گزارش ایلنا، کانون سراسری مرغداران گوشتی در نامه‌ای به دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی خواستار اصلاح قیمت مصوب مرغ با توجه به افزایش نرخ مصوب مؤلفه‌های تولید شد.

در این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر رضایی معاون محترم بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی

جناب آقای دکتر قبادی معاون محترم بازرگانی داخلی وزارت صمت

با سلام و احترام

با عنایت به افزایش قیمت مؤلفه‌های تولید مرغ در ستاد تنظیم بازار کشور و افزایش قیمت ذرت از ۱۵ هزار ریال به ۱۷ هزار ریال و سویا از ۲۷ هزار ریال به ۳۳ هزار ریال و جوجه از ۲۸ هزار ریال به ۴۲ هزار ریال و افزایش هزینه‌های حمل و سایر هزینه‌های تولیدی و اثر مستقیم این تغییرات قیمتی بر قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده و گرم، متأسفانه علیرغم پیگیری‌ها و درخواست‌های متعدد اقدامات لازم از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت جهت ارسال آنالیز به ستاد تنظیم بازار و تصویب قیمت جدید مرغ متناسب با افزایش قیمت مؤلفه‌های تولید صورت نمی‌گیرد و این رویه و رویکرد اجحاف در حق مرغداران بوده و زیان‌های مالی فراوانی بر آنان وارد می‌کند و لذا ضمن ارسال مجدد آنالیز قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ استدعا می‌شود به منظور جلوگیری از بروز بحران مجدد در بازار تولید و مصرف و استمرار و پایداری تولید و اشتغال با ایجاد رغبت و انگیزه در بین مرغداران ترتیبی اتخاد فرمائید تا به قید فوریت نسبت به طرح و تصویب قیمت جدید مرغ در ستاد تنظیم بازار کشور اقدامات لازم را مبذول فرمایند.

با توجه به موارد مطروحه و این‌که قیمت مصوب قبلی به دلایل ذکر شده، نمی‌تواند مبنایی برای اجرای سیاست‌های دستوری قیمت قرار گیرد، شایسته است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا در صورت واقعی و منطقی شدن قیمت‌ها متناسب با افزایش قیمت مولفه‌های تولید، از سرکوب قیمت و برخورد با فعالان بخش پرهیز شود.

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان: افزایش قیمت مرغ و شکر غیرقانونی است

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام کرد افزایش قیمت مرغ و شکر غیرقانونی بوده و نرخ این کالاها حتما به قیمت قبل باز خواهد گشت.

به گزارش صدا و سیما، عباس تابش،  رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، افزود: در بحث مرغ، آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار برای ۲ ماه آتی، جوجه‌ریزی ۱۳۰ میلیون قطعه برای واحدهای تولیدی است، اما پیش‌بینی انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی، کمتر از ۱۳۰ میلیون است.

وی گفت: مقرر شده با مدیریت وزارت جهاد کشاورزی، واحدهای تولیدی ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه را در برنامه داشته باشند.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان درباره علت گرانی مرغ هم افزود: هیچ مجوزی برای افزایش قیمت مرغ صادر نشده,، اما بارندگی‌های زیاد در سطح کشور که حمل و نقل را دچار مشکل کرده و مشکلی که در میدان بعثت تهران در خصوص گوشت ماهی رخ داد، می‌تواند از دلایل افزایش قیمت باشد که امیدواریم به زودی قیمت‌ها به قیمت قبلی بازگردد.

تابش گفت: در جلسه گذشته مصوب شد، شرکت امور دام برای ذخیره‌سازی مرغ ورود نکند، تا بازار تأمین باشد.

وی در خصوص کنترل این بازار گفت: اگر تا دو روز آینده قیمت‌ها به روال قبل برنگردد، بدون‌شک ورود خواهیم کرد و علاوه بر این که در بازار جمع آوری نخواهیم داشت از ذخایر هم استفاده خواهیم کرد تا قیمت را پایین بیاوریم.

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در خصوص بالا رفتن قیمت شکر هم گفت: در بازار شکر اتفاق خاصی نیفتاده و شکر به اندازه کافی وجود دارد.

تابش افزود: قیمت شکر برای مصرف خانوار، کیلویی هشت هزار و ۷۰۰ تومان است و شرکت بازرگانی دولتی هم به این قیمت اهتمام دارد.

وی گفت: افزایش ۳۰ درصدی قیمت شکر به دلیل افزایش مصرف خانگی نیست، بلکه ممکن است ناشی از جایگزینی ارز نیمایی با ارز یارانه‌ای باشد.

تابش افزود: شکر موردنیاز برای صنف و صنعت تأمین شده که قیمت آن در روزهای آینده به قیمت قبل باز خواهد گشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا