کد خبر: 28109912406
روزنامهعصر انقراض (طنز)

مرغ زنده را جایگزین تخم مرغ کنید (طنز)

راضیه حسینی

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران با بیان اینکه براساس اخبار رسیده تخم مرغ ایران به کشورهای افغانستان و عراق قاچاق می‌شود، گفت: «جو روانی ایجادشده ناشی از قاچاق، بازار تخم مرغ را در داخل کشور به هم ریخته و لازم است دستگاه‌های امنیتی به این موضوع ورود کنند و جلوی قاچاق تخم مرغ گرفته شود.»

چندی بعد مدیر روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گفت: «دلیل گرانی تخم مرغ قاچاق نیست، تخم مرغ کالایی نیست که قاچاق آن صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد. مدیران، مسئولیت نظارت بر بازار، شبکه عرضه و توزیع کالا، مقابله با گرانی و حذف دلالی‌ها را بپذیرند.»

ما، مرغ‌ها، خروس‌ها و تخم‌مرغ‌ها بین این این پاسکاری‌ها ایستاده‌ایم و نمی‌دانیم بالاخره چه کسی مقصر گرانی تخم ‌مرغ خواهد بود.

احتمالاً فردا مدیران، پاسخ می‌دهند که «دلیل گرانی تخم‌مرغ به هیچ وجه قصور ما نیست و مقصر اصلی خود مرغ‌ها هستند.»

مسئولان دیگر هم که می‌بینند دیواری کوتاه‌تر از مرغ بیچاره پیدا نمی‌شود، همه متفق‌القول انگشت اتهام را به سمت مرغ‌ها نشانه می‌روند.

مرغ‌ها برای اینکه از این اتهام خود را خلاص کنند، بر تولید می‌افزایند و حتی تلفاتی نیز دراین راه می‌دهند، اما باز هم تابلوی «خطر حذف تخم‌مرغ» سر راه مردم قرار دارد.

راه حل برون‌رفت از بحران گرانی تخم‌مرغ  و برداشته شدن تابلوی خطر حذف تخم مرغ چیست؟

ما یک پیشنهاد عملی داریم:

یک مثل هست که می‌گوید «به جای دادن ماهی ماهیگیری یاد بده»

بهتر است مسئولان هم عوض تخم مرغ، مرغ به مردم بدهند؛ مرغ زنده که هر روز صبح تخم کند.

 اگر در سبد معیشتی خانوارها از این به بعد یک مرغ زنده هم گذاشته شود، تمامی مشکلات در این زمینه حل خواهد شد.

 مرغداری‌ها دیگر لازم نیست خوراک طیور را به سختی تهیه کنند و نگران گرانی آن باشند، مردم همین‌طور که تا حالا شکم خودشان را سیر نگه داشته بودند، ( در واقع یاد گرفته بودند چطور گرسنگی را تحمل کنند) مرغ‌شان را هم راضی می‌کنند.

مرغ‌ها تخم می‌گذارند، صبحانه عطر خوش نیمرو در خانه می‌پیچد، شاید کمی بعد یک خروس هم به جمع‌شان اضافه شد و جوجه‌های قد و نیم‌قد دور و بر خانه‌ای سی، چهل متری‌ گشتند. اگر همه چیز خوب پیش برود شاید تابلوی خطری دیگر هم از جاده معیشت حذف شود و عطر خوراک مرغی لذیذ در خانه بپیچد.

شاید بشود با همین راهکار و در حد بضاعت فضای موجود در خانه‌ها، تابلوهای خطر دیگری را هم حذف کرد.

 فعلاً نمی‌توان روی تابلوی «خطر حذف گوشت گاو» به‌خاطر ابعاد بزرگش کار کرد، ولی شاید بشود به آبزیان کوچک یا حتی یک گوسفند نقلی فکر کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا