کد خبر: 11120072289
اقتصاداقتصاد کلان

مرکز آمار اعلام کرد؛ تورم سالانه تولیدکننده ۶۱ درصد شد/ معدن گرانترین بخش تولید

تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ١۴٠٠ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ۶٠,٩ درصد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل پاییز ١۴٠٠ نسبت به فصل پاییز سال ١٣٩٩، ۴٨,۶ درصد افزایش دارد.

تورم فصلی

تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل پاییز ١۴٠٠ به ١٠,٠ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصـل قبل ١.٧ واحد درصـد کاهش داشته است.

در این فصل، در میان بخش­ های مختلف تولیدی کم­ترین نرخ مربوط به بخش معدن (۴.۴ درصد) و بیش­ترین تورم فصلی تولیدکننده مربـوط به بخش کشاورزی (١١.٣ درصد) بوده است.

تورم نقطه به نقطه

تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور  نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل پاییز ١۴٠٠ به ۴٨,۶ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ١٠.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل پاییز ١۴٠٠ نسبت به فصل پاییز سال ١٣٩٩، ۴٨.۶ درصد افزایش دارد.

در میان بخش ­های مختلف تولیدی کم­ترین نرخ مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق (١٨.۶ درصد) و بیش­ترین نرخ مربوط به بخش معدن (٧٩.٩ درصد) می­باشد.

تورم سالانه

تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ١۴٠٠ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ۶٠,٩ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ٣.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

در فصل مورد بررسی، در میان بخش­های اصلی تولیدی در کشـور، کم­ترین تورم سالانه مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق (٣٠.۶ درصد) و بیش­ترین آن مربوط به بخش معدن (١٠٧.٣ درصد) است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا