کد خبر: 30010022816
اقتصاداقتصاد کلانمجلس

مسعود پزشکیان؛ کشور باید بر پایه مالیات ‌ستانی اداره شود / FATF داخلی بسازید تا دزدی نشود

گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ “با هدف نقد و بررسی برنامه‌های اقتصادی انتخاباتی” وی برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در حالی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم که اقتصاد ایران شرایط خطیری را پشت سر می‌گذارد.

آمارهای رسمی حاکی از این است که متغیرهای اقتصاد کلان کشور همچون رشد اقتصادی، تورم، نرخ بیکاری، کسری بودجه، سرمایه‌گذاری و … شرایط نامطلوبی را طی یک دهه گذشته تجربه کرده ‌است.

از همین رو پایگاه خبری اقتصادآنلاین در نظر دارد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و با هدف نقد و بررسی برنامه‌های اقتصادی نامزدهای انتخاباتی، سلسله گفت‌وگوهایی اقتصادی را با این نامزدها برگزار کند.

مهمان اولین قسمت از این برنامه در روز یکشنبه ۲۹ فروردین ماه، مسعود پزشکیان، سیاستمدار اصلاح‌طلب و نماینده مجلس است. وی در دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز نایب رییس اول و همچنین وزیر بهداشت در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بوده است.

مشرح گفت و گوی اقتصادآنلاین با مسعود پزشکیان به شرح زیر است؛

مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: عدالت، تورم و رشد پایین اقتصادی سه موضوع مهم است که در جامعه مردم را رنج می‌دهد.

وی گفت: در بهداشت و درمان عدالت در استفاده، ارائه خدمت، مکانیزم پرداخت و دسترسی است. طرح تحول سلامت فعلی بجای پیشگیری فقط دستور خرج کردن می‌دهد. برای سهم مناطق محروم، حاشیه شهرها و روستاها در جمعیتی ۸۰هزار نفری ۶میلیارد پول می‌دهند ولی از سرانه واقعی درمان باید ۶۰میلیارد بگیرند.

درآمد برخی پزشکان به غلط بالا رفته است/ طی سه سال نمایندگی مجلس به اندازه ۳۰سال از جراحی پول درآوردم

پزشکیان اضافه کرد: اگر این موضوع اصلاح شود هزینه‌های درمان در روستاها و حاشیه شهرها کمتر خواهد شد. در روند تعرفه گذاری طرح سلامت درآمد برخی به غلط بسیار بالا رفت. درآمد اعضای هیات علمی دانشگاه‌های پزشکی با هیات علمی سایر رشته‌ها یا درآمد رسته‌های مختلف پزشکی با پرستاران شکاف بسیاری دارد.

وزیر سابق بهداشت با اشاره به این که معتقد به اجرای طرح پزشک خانواده هستم گفت: در زمان احمدی‌نژاد خواستم طرحم را اجرا کنم ولی گفتند من را بازی ندهید.

پزشکیان افزود: در سه سالی که نماینده مجلس بودم از طریق جراحی به اندازه ۳۰سال پول به حساب من واریز شد.  این پول مفتی است که حکومت از طریق کارانه از مردم می‌گیرد و به من پرداخت می‌کند.

دولت از واکسن داخلی حمایت نمی‌کند/اگر قم را قرنطینه می‌کردند، کرونا پخش نمی‌شد

مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ادامه گفت: در بهمن ۹۸ گفتم در قم حکومت نظامی اعلام کنید و بعد مرزها را ببندید اینگونه کرونا پخش نمی‌شود؛ همان کاری که چین کرد اما نتوانستند.

وزیر سابق بهداشت با اشاره به این که از مدیریت کرونایی دولت انتقاد کردیم و بعد دیگر جواب ما را ندادند. اضافه کرد: اگر یک ماه قرنطینه واقعی اجرا شود مشکل حل خواهد شد. تخمین زده شده تا اواخر پاییز واکسن داخلی دوزهای مورد نیاز را فراهم می‌کند.

وی گفت: حاکمیت دلش می‌خواهد واکسن وارد کند و از واکسن تولید داخلی حمایت نمی‌کند.

در برجام زود کوتاه آمدیم/ قرارداد با چین از قلدری آمریکا می‌کاهد

مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: فکر می‌کنم در برجام زود کوتاه آمدیم.

وی افزود: برخی از قرارداد با چین ناراحت شدند اما اگر بتوانیم با کشورها قراردادی مثل این ببندیم، آمریکا از قلدری خود پایین می‌آید.

نایب رییس سابق  مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پول کم خود را صرف برنامه‌های انبوه کردن، دیوانگیست. رشد بالا با توسعه شهرها، تولید انبوه مسکن و ترمیم بافت‌های فرسوده محقق خواهد شد.

افزایش همگانی حقوق غلط است / ۲میلیون میلیارد یارانه پرداخت می‌شود

مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با اشاره به این که  ۲میلیون میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌شود که باید قطع شود گفت: این یارانه عموما به افراد ثروتمند پرداخت می‌شود.

وی افزود: سیستم اداری ما بیش از اندازه بزرگ است. مدیریت هزینه‌ها از طریق استخدام افراد کمتر با قابلیت بیشتر محقق خواهد شد. در دنیا براساس عملکرد، حقوق پرداخت می‌شود ولی در کشور ما حقوق همه به یه اندازه اضافه می‌شود حقوق باید در مقابل کار باشد نه در مقابل حضور.

پزشکیان گفت: در عرض ۶ ماه بدون اعتبار بیش از ۶۰۰ خانه درمان ساختیم.

با جمع‌آوری درست اطلاعات طی ۶ماه  تا یکسال مشکلات مالیاتی حل می‌شود/ FATFداخلی بسازید تا دزدی نشود

مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ضمن تاکید بر این که کشور باید بر پایه مالیات‌ستانی اداره شود گفت: سیستم داده محور می‌تواند مشکلات نظام مالیاتی را حل کند. موسسه‌ای داریم که ۷۰هزارمیلیارد کسری درست کرده است.

وی تاکید کرد: اگر اراده برای جمع‌آوری اطلاعات افراد جامعه وجود داشته باشد، ۶ماه الی یکسال مشکلات نظام مالیاتی حل می‌شود.

نایب رییس سابق  مجلس شورای اسلامی گفت: با FATF مخالفید؟ FATF داخلی درست کنید آن وقت کسی نمی‌تواند دزدی کند.

به گفته پزشکیان وقتی FATF را نمی‌پذیریم، ما را در مسائل جهانی بازی نمی‌دهند.

در دوره مرحوم رفسنجانی می‌خواستند به قیمت له شدن مردم، رشد اقتصادی داشته باشند/ روحانی در جلسه‌ای نمی‌گذاشت برخی وزیران حرف بزنند

پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: وقتی ترامپ آمد گفتم سهمیه‌بندی کنید تا نقشه‌هایش‌‌‌ خراب شود.

وی درباره سیاست های اقتصادی دوران سازندگی گفت: در دولت سازندگی می‌خواستند به هر قیمتی رشد اقتصادی داشته باشند؛ رشد بالا هم به له کردن انسان‌ها نمی‌ارزد.

وزیر سابق بهداشت با اشاره به این که اگر احمدی‌نژاد هدفمندی‌ها را درست اجرا می‌کرد شاید وضعیت بهتر می‌بود افزود: احمدی‌نژاد می‌گفت با اقتصاددان‌ها بحث می‌کنم ولی من می‌گویم در جایگاهی نیستم که با آن‌ها بحث کنم. احمدی نژاد به حرف اقتصاددان‌ها گوش نداد.

 وی گفت: روحانی می‌توانست خیلی کارها بکند ولی نکرد و به عملکردش نقد وارد است. امروز در جلسه‌ای با رییس‌جمهور‌ بودم و حتی نمی‌گذاشت برخی از وزیران حرف بزنند. مشکل کشور ما این است که هماهنگ‌کننده‌ها خیلی زیادند.

پزشکیان درباره قالیباف گفت: او در نیروی انتظامی تجربه دارد ولی در مجلس اینگونه به نظر نمی‌رسد.

وی همچنین درباره ظریف گفت: سیاستمدار پرقدرتی که در کار خود کارشناس است.

پول نفت به تورم دامن می‌زند / هیچ‌وقت یارانه نگرفتم

مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با تاکید بر این که درآمد حاصل از فروش اوراق اگر به سمت سرمایه‌گذاری برود مفید است گفت: ولی نباید صرف حقوق و کسری بودجه ‌شود.

نایب رییس سابق  مجلس شورای اسلامی افزود: دامنه نوسان یعنی سو مدیریت. بازار سرمایه نسبت به برخی بازارها شفاف‌تر است.

وی درباره تاثیر در آمد نفتی در اقتصاد کشور گفت: هر زمان پول نفت را وارد کشور کردیم به تورم دامن زد.

به گفته پزشکیان تعرفه گمرکی به تولید ضربه زده است.

وی در پاسخ به این که آیا افزایش یارانه نقدی منجر به تورم خواهد شد گفت: افزایش یارانه اگر از محل درستی باشد منجر به تورم نمی‌شود.

پزشکیان همچنین درباره این که یارانه نقدی دریافت کرده است یا نه گفت: هیچ‌وقت یارانه نگرفتم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا