کد خبر: 12020024838
بازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

معاون فناوری‌ بانک مرکزی: موانع قانونی استخراج رمزارز برای صادرات و واردات تسهیل می‌شود

به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، با مصوبه جدید دولت استخراج کنندگان رمزارز می‌توانند رمزارزهای تولیدشده خود را به صرافی‌های مجاز عرضه کنند.

مهران محرمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره نوسان زیاد قیمت رمز ارز‌ها، گفت: افرادی که قصد دارند، وارد این حوزه شوند باید این نکته را بدانند و هرگز نباید تمام پولی را که با زحمت و رنج و عرق جبین به دست آمده است را در این بازار وارد کنند. به علاوه، غالب مبادلات رمزارزها قابلیت ردیابی کامل ندارند و نهادهای قضائی در بسیاری از موارد نمی‌توانند تخلفات را بررسی و پیگیری کنند.

او در پاسخ به این سوال که در حوزه رمزارزها، مرجع سیاست‌گذاری کیست؟ افزود: با توجه به اینکه قانون دست بالا را دارد و مجلس نیز به این حوزه ورود کرده است، بخشی از موارد برعهده مجلس است. بخشی از موضوعات نیز بر عهده دولت است و مصوباتی نیز داشته است.

مطالب پیشنهادی

به طور خاص رمزارزها حوزه‌های مختلف دارند. مثلا در زمینه استخراج رمزارز، دولت سیاست‌گذاری می‌کند. در زمینه خرید و فروش رمزارز، بانک مرکزی سیاست‌گذار کلیدی است، اما باید در چارچوب قوانین و مصوبات بالادستی دولت، شورای عالی مبارزه با پولشویی و مرکز ملی فضای مجازی اقدام کند.

یارانه کلان انرژی در ایران دلیل اصلی جذابیت استخراج رمزارز

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درباره ارتباط استخراج رمزارز با یارانه فراوانی که برای انرژی در ایران داده می‌شود، بیان کرد: این یارانه مورد توجه استخراج‌کنندگان رمزارز قرار گرفته است، اما مشکل اینجاست که در این زمینه راهبرد کشور به صورت شفاف تعریف نشده است.

ثبت نام اولیه برای ایجاد مزارع استخراج رمز ارز انجام گرفته است، اما تعداد نهایی مجوزهای صادره در قالب پروانه بهره‌برداری به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. با توجه به اقبالی که هم‌اکنون به تسهیل این موضوع دیده می‌شود، امیدوار هستیم به‌زودی در این زمینه شاهد پشتیبانی قانونی و مانع زدایی باشیم.

او تصریح کرد: با مصوبه جدید دولت و معرفی صرافی‌های مجاز از سوی بانک مرکزی، استخراج‌کنندگان رمزارز می‌توانند رمزارزهای استخراج‌شده خود را به صرافی‌های دارای مجوز عرضه کنند.

این مقام مسئول بانک مرکزی ادامه داد: همچنین براساس دستورالعملی که از مرکز ملی فضای مجازی تهیه و ابلاغ‌شده، بانک مرکزی موظف شده است، در یک کارگروه کارشناسی، حوزه مبادلات رمز ارز را مورد رصد هوشمند قرار دهد که بانک مرکزی نیز در حال انجام آن است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا