کد خبر: 02090057097
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانی

معاون فروش و بازاریابی شرکت سیمان شرق: سیمان‌های ایرانی جزو باکیفیت‌ترین سیمان‌های تولیدی در جهان و کاملا مطابق با استانداردهای بین‌المللی هستند

در فضای اقتصادی حاکم بر جهان امروز، مصرف سیمان به عنوان یکی از اصلی‎ترین نهاده ‎های تولید در فعالیت‎ های عمرانی و ساختمانی و از مهم‎ترین شاخص‎ های ارزیابی توسعه اقتصادی کشورها به شمار می‎ آید و این صنعت، نقشی بی‎بدیلی در گسترش زیرساخت‎های اساسی یک کشور ایفا کرده است و فارغ از فراز و نشیب‎ های اقتصادی در سطح جهان، به مسیر رو به رشد خود ادامه می‎ دهد.

برای دریافت فایل پی دی اف ویژه نامه روز صادرات بر روی اینجا کلیک نمایید.

                                           همین امر بهانه ‎ای شد تا با دکتر سید محمدرضا طباطبایی معاون فروش و بازاریابی شرکت سیمان شرق به گفت‎ و گو بنشینیم که شرح آن را در زیر می‎ خوانید:

 ۱- ورود سیمان به بورس کالا چه تاثیری در روند صادرات این محصول دارد؟

 در حقیقت بورس کالا بحث سیمان داخلی را مدیریت می‌کند و عرضه‎ های سیمان داخلی کشور در بورس کالا انجام می‎شود و فعلا تصمیمی درباره استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا یا رینگ صادراتی آن برای صادرات سیمان گرفته نشده است.

 

درباره میزان عرضه نیز تقریبا همان چیزی که قبل از ورود به بورس کالا در بازار عرضه می‌شد اکنون از طریق بورس کالا چه در بازار داخل و چه در بازارهای صادراتی عرضه می‎شود. با توجه به تفکیک بازارهای صادراتی و داخلی از یکدیگر هر آنچه که در سابق در مدیریت بازارهای صادراتی لحاظ می‎شد در حال حاضر از طریق بورس کالا ادامه دارد.

۲-بازارهای افغانستان و آسیای میانه چه ظرفیت‎های استفاده نشده‎ای برای صادرات سیمان ایران دارند؟

 به نظر من باید بازار افغانستان و بازار آسیای میانه را از هم تفکیک کرد. ما از ایران حدود سالانه دو تا دو و نیم میلیون تن صادرات به کشور افغانستان داشته‎ایم که در حال حاضر در ماه‌های اخیر باتوجه به تغییرات سیاسی که در این کشور به وجود آمده ، مصرف سیمان در کشور افغانستان به شدت کاهش یافته است.

افغانستان را با دو رویکرد می‎ شود بررسی کرد، رویکرد اول همین تامین سیمان به صورت فعلی و صادرات است. رویکرد دوم این است که با تاسیس کارخانه و یا آسیاب سیمان در حقیقت بازارهای تثبیت‎شده‌ای را در کشور افغانستان داشته باشیم.

اما در مورد آسیای میانه با توجه به منابع مالی و ارتباطات و همچنین شرایط باثبات‌تر سیاسی که نسبت به افغانستان دارند، بحث متفاوت است. آنها معمولا توانسته‎اند نیاز خود را به سیمان با احداث کارخانه به کمک شرکای خارجی خود از جمله شرکای چینی یا بعضا شرکای ترک یا اروپایی تامین کنند.

کشورهای تاجیکستان، قزاقستان و حتی ترکمنستان با توجه به قیمت‌های پایین‌تر سیمان ایرانی و در دسترس‌تر بودن آن در صورت نیاز به سیمان به صورت مقطعی به ایران مراجعه می‌کنند. ما هم به عنوان کارخانه سیمان شرق که در نزدیکی مرزهای این کشورها هستیم اقدام به تامین سیمان آنها می‌کنیم.

آسیای میانه بازار مقطعی است مثلا در ازبکستان تعرفه واردات سیمان کاملا شناور است در بعضی از ماه‎ها بالاست و لذا صادرات به آن کشور مقدور نیست و در بعضی از ماه‎ها تعرفه پایین است و امکان صادرات به آن کشور وجود فراهم می‎شود.

اگر قرار باشد که در حوزه‌ سیمان‌ در آسیای میانه اقدامی صورت بگیرد و یا سرمایه‌گذاری انجام شود، باید بحث فرآورده‌های سیمانی متناسب با نیازهای بازار در دستور کار قرار گیرد. احداث کارخانه سیمان، آسیاب سیمان و… موضوعاتی است که با افغانستان مشترک است اما به طور اختصاصی فرآورده‌های سیمانی اعم از بتن یعنی سرمایه‎گذاری برای احداث کارخانه بتن در کشورهای آسیای میانه برای کارخانه‌ هدلس که به عنوان فرآورده‌های سیمانی هستند، می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

در حوزه انواع مختلف چسب‎ها، بلوک‎ها، بلوک‎های هیکا و…  جا برای کار در این کشورها وجود دارد و سرمایه‌گذاری‌ها هم سرمایه‌گذاری‌های پایداری خواهد بود. از لحاظ منافع متصور آتی نیز ضمن اینکه در کشورهای آسیای میانه می‌توانیم صادرات خدمات فنی و مهندسی هم داشته باشیم که این موضوع یکی از نکات مغفول حوزه‌ صادرات سیمان است.

کارخانجات سیمان در ایران دارای تجربه‌های ارزشمندی هستند. ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ سیمان در جهان جزو صادرکنندگان است و این امکان وجود دارد با برنامه‌ریزی‌هایی که کارخانه‎ها انجام می‎دهند و با حمایت‌های دولت، بتوانیم صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آسیای میانه در حوزه‌ سیمان داشته باشیم.

۳-آیا تطبیق سیمان‎ های تولیدی با نیاز بازارهای هدف با استفاده از فناوری‎های روز در این زمینه می‎تواند به توسعه صادرات سیمان کمک کند یا خیر ؟

قطعا همینطور است. اصولا برخی از صاحب‌نظران، فروش به معنای واقعی را خصوصا در بازارهای امروز در دنیا که بازارهای به هم پیوسته‌ای است و زنجیره‌های ارزش متعددی دارد، فروشی می‌دانند که بتواند در عرصه‌ بین‌المللی رقابت کند، یعنی امکان صادرات آن وجود داشته باشد. خوشبختانه سیمان‌های ایرانی جزو باکیفیت‌ترین سیمان‌های تولیدی در جهان و کاملا مطابق با استانداردهای بین‌المللی هستند.

اگر کل ایران را با ظرفیت حدود مثلا ۶۵ میلیون تن تولید سیمان در نظر بگیریم به طور متوسط بیش از بیست کشور در حال حاضر از ایران واردات سیمان یا کلینکر دارند.

۴- سیمان شرق برای حضور در بازار افغانستان ، پاکستان و ترکمنستان نیاز به چه حمایت‎هایی از سوی سیاست‎گذران و دولت  سیزدهم دارد ؟

من به اهم مواردی که به عنوان بزرگترین تولیدکننده سیمان در شرق کشور به آن نیاز داریم به عنوان حمایت اشاره می‎کنم.

یکی از موضوعات مهم بحث حمل و نقل است: تامین کامیون و ماشین‌های حمل کالا برای شرکت‌های سیمانی که بتوانند، تعلق کنند. موضوع بعدی دادن یارانه از سوی دولت در حمل و نقل‌های خصوصا بین‌المللی است.

بحث رفع تعهدات ارزی چالشی است که واقعا برای صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استرس ایجاد می‎کند و باید از سوی دولت تمهیدات ویژه‌ای اتخاذ شود.

موضوع بعدی حمایت دولت در بازاریابی در کشورهای هدف است. برگزاری نمایشگاه‌ها، اعزام تیم‌های بازاریابی و دادن سوبسید در این خصوص واقعا موثر است.

انتظار داریم که در استان‌ها هم گروه‌هایی از سازمان توسعه تجارت روی موضوع مشوق‎های صادراتی کار کنند تا کارخانه‎هایی مثل ما که در شهر مشهد هستیم بتوانیم از این شرایط استفاده کنیم.

موضوع دیگر انرژی است اگر ما می‌خواهیم بحث صادرات را مطرح کنیم قطعا دولت باید چالشی را که در سال‌های اخیر در حوزه‌ برق و گاز داشتیم حل کند صادرات نیاز به تامین با ثبات کالا دارد، نمی‎توانیم امروز به کشوری سیمان صادر کنیم و فردا بگوییم سیمان نداریم. این موضوع مهمی است.

نقل و انتقالات پول چالش دیگر صادرکنندگان در کشور است با توجه به تحریم‌های بانکی، استفاده از ظرفیت صرافی‌ها محدودیت‌هایی دارد. صرافی‌ها باید از سوی دولت شناسایی و دریافت پولی که در کشور دیگری به صرافی که از سوی مثلا سازمان توسعه تجارت یا بانک مرکزی معرفی شده، در ایران تضمین شود.

موضوع دیگر بحث خدمات فنی و مهندسی ا‌ست که من اخبار جدیدی دارم مثلا در مورد کشور سوریه اعلام کردند سیصد میلیون دلار حمایت ضمانت‎نامه‌ای از صادرات خدمات فنی و مهندسی صورت می‎گیرد. این خبر خیلی خوبی است که نیاز به بسترسازی و حمایت دارد. در مورد کشورهای دیگر هم همین حمایت وجود داشته باشد.

عرض کردم که الان در آسیای میانه کارخانه‎های سیمان وجود دارد که ما می‌توانیم به آنها صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم ولی این امر نیاز به حمایت، بازاریابی و ایجاد ارتباط موثر با تصمیم‌گیرندگان اصلی در این حوزه در بازارهای هدف دارد. در هر صورت بحث صادرات بحث خیلی مفصلی است من امیدوارم که دست‌اندرکاران در دولت سیزدهم به طور خاص به این حوزه بیشتر توجه کنند.

۵-در حال حاضر یکی از چالش های صنعت سیمان به طور حتم تامین نیاز پروژه جهش تولید مسکن در کشور خواهد بود، در این زمینه شما به عنوان عضوی از خانواده صنعت سیمان چه برنامه‎ای در دستور کار خود دارید ؟

کارخانه‌ سیمان شرق به عنوان بزرگترین کارخانه تولید سیمان در شرق کشور و همچنین عضوی از خانواده‌ هلدینگی سیمانی غدیر متعهد است که با حداکثر ظرفیت و با تولید با کیفیت‌ترین محصولات نیازهای بازار را تامین کند. قطعا این مساله در مورد طرح جهش تولید مسکن نیز کماکان ادامه خواهد داشت و با توجه به قابلیت‌های سخت‌افزاری و ماشین‎آلات و نیز قابلیت‌های نرم‌افزاری در این زمینه حتما اقدامات موثری انجام خواهد شد. امانکته مهم مجددا بحث تامین انرژی لازم اعم از برق و گاز است.

اگر ما انرژی لازم را در این خصوص نداشته باشیم و تامین نشویم قاعدتا نمی‌توانیم هم با حداکثر ظرفیت تولید و هم سیمان با کیفیت عرضه کنیم. فلذا در بحث تامین اجتماعی باید از سوی دولت حمایت‌های لازم صورت بگیرد.

در صنعت سیمان الان ظرفیت خالی برای تولید داریم و یکی از چالش‌هایی که نمی‌توانیم از این ظرفیت خالی استفاده کنیم بحث تامین انرژی است اگر دولت صنایع را در تامین انرژی حمایت کند صنایع نیز قادر خواهند بود نیاز سیمان پروژه‌های جهش تولید مسکن را که پیش‌بینی می‎شود در سال بین پانزده تا بیست میلیون تن باشد را بدون هیچ مشکلی و بدون فشار بر نیازهای فعلی بازار تامین کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا