کد خبر: 20119915357
روزنامهکشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاوزری: کارگروه صادرات دام تشکیل شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تشکیل کارگروه صادرات دام خبر داد و گفت: بر اساس منطق بازار باید تعادل بین واردات و صادرات کالا با هدف تامین منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده برقرار شود و بر این اساس ما طرح واردات گوشت قرمز به ازای صادرات دام زنده را به وزارت صمت ارائه کردیم.

به گزارش ایلنا، مرتضی رضایی روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر زیان دامداران با انباشت دام در دامداری‌ها اظهار کرد: در تنظیم بازار باید هم منافع تولیدکننده و هم مصرف کننده لحاظ شود و نبود تعادل در بازار می‌تواند به زیان یکی از این دو طرف تمام شود.

وی ادامه داد: تنظیم بازار منطق خود را دارد و در همه جای دنیا با بالانس کردن واردات و صادرات انجام می‌شود که در حوزه گوشت قرمز نیز باید ما تابع این منطق باشیم.

رضایی از تشکیل کارگروه‌ صادارت دام خبر داد و افزود: از نظر ما یکی از راهکارهای جلوگیری از انباشت دام و زیان تولیدکننده خروج دام از مسیرهای قانونی است که در این خصوص طرحی را به وزارت صمت در کارگروه صادرات دام ارائه داده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما به وزارت صمت پیشنهاد داده‌ایم همراه با واردات گوشت قرمز تعداد قابل قبول و مدیریت شده‌ای دام زنده از کشور صادر شود.

رضایی با اشاره به ظرفیت بسیار مناسب کشورهای منطقه برای جذب دام زنده کشور با قیمت مناسب اظهار کرد: ما می‌توانیم با واردات گوشت قرمز نگرانی از کمبود عرضه را کاهش داده و در عین حال با خروج انباشت دام درآمد ارزی مناسبی را برای تولیدکنندگان فراهم کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی نتیجه ادامه ممنوعیت صادرات در شرایط انباشت دام را افزایش قاچاق دانست.

چاپ قیمت روی بسته و دانه‌های تخم‌مرغ اجباری شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی از اجرای طرح پرینت قیمت روی تخم مرغ برای جلوگیری از گرانفروشی خبر داد و گفت: پیشنهاد آزاد شدن صادرات دام مازاد و واردات گوشت را برای تعادل بازار مطرح کرده‌ایم.

به گزارش مهر، مرتضی رضایی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد گفت: امسال ۵۷۳ طرح در حوزه دام و طیور به بهره برداری رسیده که بالغ بر ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این حوزه انجام گرفته و برای ۶ هزار و ۶۵۰ نفر اشتغال کرده است.

صادرات ۶۸۰ میلیون دلاری محصولات دامی در سال جاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت صادرات محصولات دام و طیور در سال جاری گفت: ۷۹۰ هزار تن فرآورده لبنی بر پایه شیر خام، ۳۱ هزار تن گوشت مرغ، ۵۴ هزار تن تخم مرغ و ۱۴۰۰ تن عسل از کشور صادر شده که ارزش این صادرات ۶۸۰ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به طرح‌های این معاونت گفت: احیای مرغ لاین آرین یکی از طرح‌های کلان در سطح ملی است که پیگیری می‌شود همچنین افزایش ضریب خوداتکایی در تولید کره نیز از جمله طرح‌هایی است که دنبال می‌کنیم.

رضایی با اشاره به اینکه واردات کره در سال گذشته ۵۰ هزار تن بوده است، میزان واردات این محصول را در ۹ ماهه سال جاری حدود ۷ هزار تن اعلام کرد و افزود: بنابراین ۸۵ درصد در این زمینه خودکفایی حاصل شده و سالانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار صرف واردات کره می شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه توان تولید کره در کشور بالای ۷۰ هزار تن است، گفت: اگر صادرات شیرخشک نباشد برای کارخانه نیز تولید کره صرف نمی‌کند چرا که محصولات جانبی تولید کره، شیرخشک است بنابراین ما از وزارت صمت درخواست کردیم صادرات شیرخشک را آزاد کند و به ما قول پیگیری و حل این مشکل را دادند.

وی همچنین از کاهش واردات گوشت قرمز در سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس آمار گمرک امسال ۴ هزار و ۶۳۰ تن گوشت گوسفندی و ۲۸ هزار تن گوشت گاوی وارد کشور شده که ارزش این واردات به ترتیب ۳۰ و ۱۲۱ میلیون دلار بوده است.

طرح مرغ سایز در دست اجراست

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اجرای طرح مرغ سایز آغاز شده و بر این اساس به مرغداران بر اساس تولید مرغ در ۴۰ تا ۴۲ روز نهاده تحویل داده می‌شود، گفت: به مرور سختگیری‌ها در این حوزه بیشتر خواهد شد البته اجرای کامل این طرح به همراهی مردم نیاز دارد و تا زمانی که مصرف کننده از فروشگاه مرغ با وزن بالا درخواست می‌کند امکان تحقق کامل این مساله را نداریم.

رضایی تاکید کرد: باید برای مرغ سایز تقاضا ایجاد شود چراکه وقتی تقاضا ایجاد می‌شود تأمین نیز به دنبال آن صورت خواهد گرفت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا