کد خبر: 22010021772
راه و مسکنروزنامه

معاون وزیر راه خبر داد: راه‌اندازی موسسه‌های اجاره‌داری حرفه‌ای با هدف تنظیم بازار اجاره

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی شرکت‌های اجاره‌داری حرفه‌ای برای نخستین بار در کشور در سال ۱۴۰۰ با هدف تنظیم بازار اجاره در خرداد امسال خبر داد.

محمود محمودزاده در گفت‎و گو با ایرنا درباره تنظیم‎ گری بازار اجاره گفت: در سال سخت اقتصادی ۱۳۹۹ برای تعدیل بازار اجاره اقدام به تعیین سقف برای تمدید قراردادهای اجاره وهمچنین وام ودیعه مسکن کردیم که تا حدودی منجر به کنترل قیمت‎ها و تعدیل شرایط بازار شد.

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امسال در صدد انجام یک اقدام سخت‎افزاری یعنی تاسیس موسسه‎های استیجاری هستیم.

وی از برنامه دولت برای عملیاتی کردن اجاره‎ داری حرفه ‎ای خبر داد و گفت: آیین‎نامه اجاره‎داری حرفه‎ای نگاشته شده و اکنون در کمیسیون‎ های تخصصی دولت در حال بررسی است و امیدواریم قبل از پایان اردیبهشت و یا تا نیمه خرداد بتوانیم مصوبه دولت را برای تاسیس موسسه دریافت کنیم.

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: برای سال ۱۴۰۰ برای اولین بار شرکت‎های اجاره ‎داری حرفه‎ ای با هدف تثبیت و تنظیم بازار اجاره راه‎اندازی خواهد شد.

اجاره ‎داری حرفه‌ای چیست

بعد از دو سال تلاش جدی برای ساماندهی بازار اجاره بالاخره وزارت راه و شهرسازی روز ۹ دی سال ۹۹ پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی «حمایت از اجاره‌داری حرفه‌ای» را برای بررسی و تصویب به هیات دولت ارائه کرد.

وزارت راه با ارائه این پیش‎نویس تلاش دارد تا بازار اجاره با تلاش برای تشویق سرمایه‌گذاران برای ساخت خانه‌های کوچک و قیمت مناسب ساماندهی ‌شود؛ تلاش دولت این است تا با اجرای نظام اجاره‌داری حرفه‌ای از جمعیت مستاجر کشور در برابر افزایش سوداگری مسکن، رشد قیمت اجاره و کمبود عرضه حمایت کند.

برای همین از دو سال پیش تلاش شد تا پای سرمایه‌گذاران برای ساخت مسکن استجاری به وزارت راه و شهرسازی باز شود.

خروج ۶۰ درصدی تقاضا از بازار مسکن و افزایش جمعیت مستأجران در پی کاهش قدرت خرید، تقاضا در بازار اجاره را افزایش داده است و در همین راستا کارشناسان معتقد هستند که موجودی بازار مسکن بهتر است در خدمت عرضه آپارتمان‌های اجاره‌ای قرار بگیرد.

ساختار بازار اجاره اکنون سنتی است و وزارت راه و شهرسازی در راستای حرفه‌ای کردن بازار اجاره و حمایت از منافع مستاجران، پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی «حمایت از اجاره‌داری حرفه‌ای» را برای بررسی و تصویب  به هیات دولت ارائه کرده است.

دولت تلاش دارد با تصویب این پیش‎نویس و نزدیک کردن آن به مرحله اجرا ضمن حرفه‌ای کردن ساختار سنتی اجاره از طریق افزایش ارکان و بازیگران بازار اجاره و حمایت از عرضه مسکن اجاره‌ای، شرایط به نحوی اصلاح شود که منافع تمام ارکان بازار اجاره در نظر گرفته شود.

در این پیش‎نویس به دولت اجازه داده شده به منظور حمایت از تولید و عرضه مسکن اجاره‌ای توسط بخش غیردولتی نسبت به واگذاری زمین تحت تملک خود متناسب با مدت بهره ‌برداری از واحد مسکونی به صورت اجاره‌ای اقدام کند، موضوعی که می ‎تواند پای سرمایه‎ گذاران را برای ساخت مسکن استیجاری به وزارت راه و شهرسازی باز کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا