کد خبر: 02090057198
راه و مسکنروزنامه

معاون وزیر راه وشهرسازی: نرخ مصوب شامل قراردادهای جدید اجاره نمی‌شود

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی قیمت‌گذاری مصوب و تعیین سقف اجاره فقط شامل قراردادهای تمدید اجاره می‌شود و در اجاره‌های جدید قابلیت قیمت‎گذاری وجود ندارد.

محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایلنا درباره اثرگذاری تعیین سقف اجاره‌بها در بازار مسکن اظهار کرد: در ابتدا باید به این نکته توجه شود قیمت‌گذاری مصوب و تعیین سقف اجاره فقط شامل قراردادهای تمدید اجاره می‌شود و در اجاره‌های جدید قابلیت قیمت گذاری وجود ندارد.

وی ادامه داد: هدف از اجرای مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در این طرح، فقط اجاره‌های تمدید بوده با این هدف که تخلیه و جابه‌جایی در شرایط شیوع کرونا کاهش یابد. بنابراین برای قراردادهای تمدید ضابطه سقف افزایش بها تا ۲۵ درصد تعریف شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به طور قطع این مصوبات در بازار اجاره اثرگذار بوده‌ است، افزود: می‌توان گفت بازار اجاره کنترل شده اما این کنترل نسبی است.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود رشد اجاره در بازار مسکن متناسب با افزایش ارزش ملک کشش دارد، گفت: تعیین اجاره بها متناسب با ارزش ملک یک واقعیت است اما نکته بسیار مهم توان پرداخت مردم است از این رو قیمت‌ها در بازار همواره براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در بحث تعیین قیمت‌ها توان مردم برای پرداخت اجاره را هم باید در نظر گرفت، اظهار کرد: طبیعت بازار این است که براساس توان متقاضی و میزان عرضه خود را تنظیم کند و قیمت ملک تنهایی برای تعیین قیمت‌ها ملاک نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر قیمت ملک ثابت بماند و همین شرایط ادامه داشته باشد، مستاجران نباید نگران افزایش نرخ اجاره باشند، گفت: از سوی دیگر بازار اجاره به طور قطع به ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی واکنش نشان می‌دهد و این موضوع هم در بازار اثرگذار خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا