کد خبر: 020801105778
انرژیجهانروزنامه

معضل شارژ مدل های پیشرفته خودروهای برقی در جایگاه های شارژ

از ابتدای سال جاری میلادی ثبت نام خرید خودروهای برقی به میزان۳۱ درصد افزایش یافته‌ است. زیرساخت های مورد نیاز شارژ این خودروها نیز درحال گسترش است اما سودآوری آنها همچنان زیر سئوال است.

برای کسانی که در تابستان گذشته با خودروهای برقی مسافرت کردند شارژ خودروها در ایستگاه های شارژ کنار بزرگراه ها به معظلی تبدیل شده بود. برخی از آنها برای شارژ خودروهایشان مجبور بودند دقایقی نسبتا طولانی در اتنظار باشند تا بتوانند خودورشان را به برق متصل کنند.

از اینرو در برخی بزرگراه ها ایستگاه های شارژ خودورهای برقی متوسل به شارژرهای موقتی شده‌اند که به باتری های صفحات خورشیدی متصل بودند.

در برخی دیگر از ایستگاه های شارژ حتی افرادی به منظور سازماندهی صفهای احتمالی خودروها تعیین شده بودند. این وضعیت که به نظر پرتنش ولی هنوز قابل مدیریت می آید باعث شده تا همگان به فکراجتناب از آن باشند.

از جمله علائم آن توقف رشد۳۱درصدی ثبت نام خودورهای برقیست که از ابتدای سال ۲۰۲۲(دی ۱۴۰۰) به۱۴۰۸۴۸نفر رسید.

این توقف به دلیل کمبود جایگاه های شارژ خودروهای برقی است. در میان ۷۰هزار جایگاه سوخت در جاده های فرانسه تنها ۸۰۰ جایگاه برای شارژ ۷۰۰ هزار خودوروبرقی در نظر گرفته شده‌است و این رقم بسیار اندکی را تشکیل می دهد.

به خصوص برای دوران گذار به انرژی های پاک افزایش و تقویت کیفی این جایگاه ها بسیار ضروریست. شرکتهای بهره برداری از بزرگراه ها و جایگاه های شارژ خودورهای برقی بایدبه کمک هم بر این امر همت کنند.

در تابستان ۲۰۲۳(۱۴۰۲) برای همگان ایستگاه های شارژ برقی برقرار خواهد شد.

از ابتدای سال تعداد جایگاه های بیش از۱۵۰ کیلو وات سه برابر شده است. تاپایان سال ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۲) تقریبا تمام ۳۵۰ جایگاه خدمات بزرگراهی به شارژرهای تا ۳۵۰ کیلووات مجهز خواهند شد.

در این تابستان ۶۰درصد این جایگاه ها مجهز بودند. خودروهای برقی با برد ۳۰۰ کیلومتر با هر شارژ، می توانند ظرف نیم ساعت در این جایگاه ها خودور خود را شارژ کنند.

با استفاده از تعرفه ترجیحی طی مسافت ۱۰۰ کیلومتردر بزرگراه و شارژ آن در جایگاه مخصوص، ۱۴ یورو هزینه دارد. این میزان از هزینه خودروهای معمولی کمتر است.

تجهیز و تقویت این جایگاه ها مستلزم صرف هزینه های زیادیست. از این رو توسعه آنها با یک تناقض مواجه می‌شود. چراکه بازگشت کوتاه مدت سرمایه در آن چندان قابل تحقق نیست. از اینرو برای سرمایه‌گذاری دراین امر داوطلبان زیادی وجود ندارند.

این موضوع تولید خودورهای برقی را زیر سئوال می برد. برای راه اندازی یک جایگاه شارژ خود روهای برقی با شش تا هشت اتصال برقی شامل دستگاه ها و اشتراک ِبرقِ شبکه، سرمایه ای بالغ بریک تا دو میلیون یورو نیاز است.

این تجهیزات در ضمن باید توانایی ارائه خدمت در زمان های اوج استفاده درچند روز از سال را داشته باشند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا