کد خبر: 17050041180
آسیب اجتماعیاقتصاداقتصاد کلانبازارجامعه و فرهنگروزنامهصفحه یک

معمای این روزهای بازار کار آمریکا: بالا ماندن بیکاری به رغم میلون‌ها فرصت‌ شغلی

ترجمه: سلیم حیدری

تقریباً از شروع گسترش ویروس کرونا و اثرات آن بر اقتصاد آمریکا ۱۸ ماه می‌گذرد و بازار کار تا رسیدن به بهبود کامل فاصله زیادی دارد. مشکل بزرگ این است: میلیون‌ها شغل وجود دارد ولی علیرغم بیکاری زیاد، هنوز پر نشده‌اند.

طبق داده‌های دولت، شرکت‌ها در ماه مه (خرداد) ۹.۲ میلیون شغل بدون شاغل داشتند که بیشترین تعداد مربوط به شرکتی بود که حدود ۲۰۰۰ شغل داشت. آخرین گزارش مشاغل ایالات متحده، که روز جمعه منتشر شد، نشان داد که ۸.۷ میلیون نفر در ماه جولای (تیر) بیکار بوده‌اند و ۶.۵ میلیون نفر دیگر اگرچه نیاز فوری به شغل نداشتند، جزئ دسته نیازمندان به شغل قرار داشتند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، ماه گذشته به خبرنگاران گفت: «این وضعیت واقعاً غیرعادی است. داشتن این حجم از جایگاه‌های شغلی خالی نسبت به افراد بیکار، آن هم به این میزان.»

چگونه؟ بازار کار واقعاً پیچیده است و مشخص نیست که چرا کارگران و شرکت‌ها همیشه همان کارهای همیشگی را انجام می‌دهند. اما به وضوح بین مشاغل موجود، حقوق ارائه‌شده و آنچه کارگران به دنبال آن هستند، ارتباطی وجود ندارد.

اگر به تصویر کلی این ماجرا نگاه کنیم، شاید تعجب‌آور نباشد که بازار کار مدتی طول می‌کشد تا دوباره بهبود یابد. این بیماری همه‌گیر نحوه زندگی ما و تجارت شرکت‌ها را به شدت تغییر داده است. برخی صنایع سود برده‌اند و برخی دیگر از بین رفته‌اند.

وضعی را در نظر بگیرید که:

بسیاری از نیروهای کاری با  برنامه‌های مدرسه و مراقبت از کودکان درگیر هستند.

سطح جدیدی از خطر سلامتی مشاغل خرده‌فروشی و مهمان‌پذیری را تهدید می‌کند.

برخی از نیروهای کار جابه‌جا شده‌اند.

افراد جویای کار ممکن است دیگر تمایلی به رفت آمد نداشته باشند.

میلیون‌ها نفر از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا می‌ترسند.

کارگران ممکن است مهارت‌های مناسبی برای مشاغل در صنایع جدید تازه رشدیافته نداشته باشند.

و از مزایای بیکاری این است که می تواند به برخی از کارگران اجازه دهد تا بیشتر منتظر کار مناسب باشند.

نرخ بیکاری ۵.۴ درصدی

این عوامل کمک می‌کند تا بفهمیم که چرا نرخ بیکاری هنوز ۵.۴ درصد است، در حالی که در فوریه ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) و قبل از همه‌گیری به ۳.۵ درصد رسیده بود. نرخ بیکاری به اصطلاح «واقعی» که شامل افرادی است که کار می خواهند اما به طور فعال دیده نمی‌شوند، نزدیک به ۱۰ درصد است.

سیاست گذاران در صورت طولانی شدن بحران باید راه‌هایی برای رسیدگی به آن بیابند. فدرال رزرو به تنهایی کاری نمی تواند از پیش ببرد و بانک مرکزی می تواند از کمک بیشتر کنگره استفاده کند.

پاول گفت برخی از افراد ممکن است تمایلی به کار نداشته باشند؛ زیرا از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا می‌ترسند یا می‌خواهند از یک عضو آسیب‌پذیر خانواده محافظت کنند. به گفته او، دیگران ممکن است به عنوان سرپرست کودکان یا سرپرست بستگان سالمند عمل کنند.

وی افزود: «من فکر می‌کنم نتیجه نهایی این ماجرا این است که مردم می‌خواهند کار کنند. خواهید دید که مشارکت نیروی کار به کجا می‌رسد، مردم بدون بازنشستگی به سر کار باز می‌گردند. برخی از افراد بازنشسته می‌شوند. اما به طور کلی، آمریکایی‌ها می خواهند کار کنند و آنها به مشاغلی که می‌خواهند، راه پیدا خواهند کرد. هرچند ممکن است مدتی طول بکشد.»

ادامه مشکل‌سازی کرونا برای دفاتر اداری

بازگشایی دفاتر بعد از تابستان در آمریکا به دلیل افزایش عفونت‌های کروناویروس مرتبط با نوع دلتا با مشکل مواجه شده است.

چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تعدادی از شرکت‌های بزرگ – از جمله گوگل، بلک راک، ولز فارگو و سی‌ان‌ان – به کارکنان خود گفته‌اند که انتظار نمی‌رود تا ماه آینده پشت میز خود برگردند و باید برای ماه اکتبر (مهر) آماده برگشت شوند.

آمازون دفتر خود را باز کرده است و به سی‌ان‌ان این هفته گفته است که از کارگران شرکت‌های مختلف در چندین کشور از جمله ایالات متحده انتظار نمی‌رود که تا ژانویه (دی) ۲۰۲۲ به کار خود بازگردند. ماه گذشته بلومبرگ گزارش داد که اپلیکشن مسافرتی لیفت بازگشت به دفتر خود را تا ماه فوریه (بهمن) به تعویق انداخته است.

این تاخیرها ضربه جدی به رستوران‌ها، بارها، خشک شویی‌ها و هزاران مشاغل کوچک دیگر که برای بقا به ترافیک در مرکز شهر وابسته‌اند، وارد می کند.

همچنین وضع ناگواری را در خطوط هوایی، هتل‌ها و سالن‌های کنفرانس، که اکنون به شدت تحت تأثیر همه‌گیری قرار گرفته‌اند، به همراه خواهد داشت.

افزایش اجاره‌بها در لندن

علیرغم درگیری شرکت‌ها، کارگران همچنان در حال آماده شدن برای بازگشت به دفتر هستند. همزمان دانشجویان دانشگاه خود را برای آغاز سال تحصیلی جدید آماده می کنند.

به گفته نایت فرانک، در لندن، اجاره‌بها ماه در ماه جولای برای اولین بار از زمان شروع همه‌گیری افزایش یافته است. این مشاوره همچنین در گزارش خود در روز جمعه اعلام کرد: فعالیت ها در مناطق تجاری شهر نیز افزایش یافته و درخواست‌های آژانس‌های متخصص در جابه‌جایی شرکت‌ها و مدیران اجرایی در ماه گذشته از نوامبر ۲۰۱۹ به بالاترین سطح خود رسیده است.

تام بیل، سرپرست تحقیقات مسکونی بریتانیا در نایت فرانک، اظهار کرد: «عرضه پایین و تقاضا بالاست. تقاضا از منابع متعددی ناشی می شود و در نتیجه اجاره‌بها بیشتر می‌شود.»

منبع: سی‌ان‌ان

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا