کد خبر: 090801106608
جهانروزنامه

مقابله روسیه با تحریم با استفاده از روزنه های تجارت جهانی از ترکیه تا ایران

ترجمه: محمود نواب مطلق

شرکت های روسی از مسیرهای دیگر تجاری برای دورزدن تحریم های غرب بر ضد روسیه استفاده می کنند و از ابزاهای جدیدی برای کسب درآمد بهره‌مند می‌شوند.

تحریم های غرب برضد روسیه به منظور ایجاد اختلال کامل درتجارت خارجی روسیه اعمال شدند؛اما آمارو ارقام نشان می‌دهند شرکت های روسی توانستند این تحریم ها را دور بزنند و به فعالیت های اقتصادی خود ادامه دهند.

اگرچه براساس آمار بانک فنلاند میزان واردات به روسیه از فوریه تا جولای (بهمن ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱) ۳۸درصد کاهش یافته اما وضعیت اقتصادی روسیه بهتر از حد انتظاراست.

براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص‌داخلی روسیه با اعمال این تحریم ها درسال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) به میزان ۴/۳درصد کاهش می‌یابد در حالیکه نخستین گمانه زنیها درماه آوریل (فروردین) از کاهش ۵/۸ درصدی تولید ناخالص‌داخلی این کشور دراثر تحریم ها حکایت می‌کرد.

شرکت های تجاری روسیه برای نفوذ به روزنه‌های تجارت جهانی می‌دانند با چه کسانی باید مشورت کنند.

براساس گزارشات نشریه فاینشنال تایمز درماه ژوئن (خرداد) بازرگانان روسی طی دیدارهای مکررشان از ایران تلاش می‌کردند راز این نکته را دریابند که چطور درکشوری که چهارسال است مورد تحریم آمریکا قرار دارد تا این اندازه گوشی تلفن همراه آیفون وجود دارد.

آنها متوجه شدند این امر از مسیر ترکیه و شمال عراق میسر شده‌است. درماه اوت (مرداد) «والی آدیمو» قائم‌مقام وزیر خزانه‌داری آمریکا در ملاقات با همتای ترکیه ای خود به او هشدار داده بود افراد و شرکتهای روسی از خاک ترکیه برای دور زدن تحریمهای غرب برضد خود استفاده می‌کنند.

درحقیقت ترکیه به عنوان تنها کشور عضو ناتو که این تحریمها را عمل نمی‌کند ظرف شش‌ماه شاهد افزایش ۴۲درصدی مبادلات تجاری خود با روسیه بوده‌ است.

محموله‌های بازرگانان روسی از غرب وارد بنادر ترکیه و سپس از آنجا با کشتی های ترکیه به سمت بنادر روسیه حرکت می‌کنند.

در عین حال تجار روسی می‌توانند با سرمایه‌گذاری ۴۰۵ هزار یورویی در بخش املاک و مستغلات درترکیه گذرنامه این کشور را دریافت کنند و حتی برای فعالیتهای تجاری خود دراین کشور دفتری تأسیس کنند و به واسطه آن به تجارت با سایر نقاط جهان بپردازند.

براساس نظرات کارشناسان اقتصادی، ترکیه طی هشت ماه اخیر بیشترین منافع اقتصادی را با افزایش دو برابری تجارت خارجی و تراز پرداختها با استفاده ازموقعیت تحریمها نصیب خود کرده‌است.

روسیه همچنین باید برای ارسال پول به خارج از کشور از مسیری به جز«سوئیفت» که درآن تحریم شده، استفاده کند. به‌همین منظور دومای روسیه بزودی قانونی تصویب می‌کند که به موجب آن انجام تراکنش های بین‌المللی با ارزهای مجازی مجاز می‌شود. درست همانند شیوه‌ای که در ایران استفاده شد.

اواخر ماه مارس (اواسط فروردین) خانم«کریستین لاگارد» رئیس بانک مرکزی اروپا تجار و شرکتهای بازرگانی روسیه را متهم به دورزدن تحریمها با استفاده از ارزهای مجازی در مقابل روبل کرد. محصولات فناوری از جمله محصولاتی هستند که همزمان مصارف نظامی و غیرنظامی دارند.

این قبیل محصولات از جمله نیمه‌هادیها بیشترین محصولات متأثر از تحریم ها هستند. براساس آمار منابع معتبر، میزان وابستگی روسیه به محصولات با فناوری بالای اروپا ۴۵ درصد، آمریکا ۲۱ درصد و چین فقط ۱۱ درصد است.

از این رو دورزدن تحریم ها هزینه های واردات این نوع محصولات را افزایش می دهد واین امر به اقتصاد روسیه آسیب می‌رساند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا