کد خبر: 2609999176
اقتصاد کلان

موافقت مشروط رهبری با کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی

برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای مصارف بودجه سال 1400 ممنوع شد

محسن زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس،  در حساب شخصی خود در فضای مجازی متن نامه‌‌ رئیس‌ دفتر مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهوری  را منتشر کرد که حاکی از موافقت مشروط رهبری با کاهش واریز درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی است.

مطابق قانون دولت باید ۳۸ درصد از درامدی که از محل فروش نفت به دست می‌آورد به این صندوق واریز کند اما رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به مقام معظم رهبری، با توجه به وضع کشور، خواستار موافقت ایشان با کاهش این سهم به  ۲۰ درصد در بودجه ۱۴۰۰ شده بود.

 متن نامه حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری به حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به این شرح است:

مرقومه جناب عالی به شماره ۱۰۰۰۳۳۲ مورخ ۶/۹/۱۳۹۹ مبنی بر درخواست موافقت با کاهش سهم صندوق توسعه ملی از ۳۸درصد به ۲۰درصد در بودجه سال ۱۴۰۰ به استحضار مقام معظم رهبری، مد ظله العالی، رسید، مقرر فرمودند:

«جناب آقای رئیس‌جمهوری

با کاهش سهم صندوق به ۲۰درصد مشروط به رعایت نکات زیر موافقت می‌گردد:

۱- سهم صندوق توسعه ملی برای فروش نفت خام، میعانات گازی و مازاد بر یک میلیون بشکه در روز، ۳۸درصد منظور می‌گردد و کلیه تسهیلات سررسیدشده دولت از صندوق توسعه ملی از محل سهم دولت از مازاد مذکور بازپرداخت گردد.

۲- کلیه مصارفی که در بودجه سال ۱۳۹۹ از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین مالی گردیده‌اند (موضوع بند ه تبصره ۴ ماده واحده)، در بودجه سال ۱۴۰۰ از محل بودجه عمومی تامین گردد. برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای مصارف بودجه سال ۱۴۰۰ مجاز نمی‌باشد.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا