کد خبر: 150801107323
بازارها و خدمات مالیروزنامه

موتور بورس روشن شد

با جهش کم‌سابقه بورس و مثبت شدن جریان ورود پول حقیقی برای خریدسهام و کاهش جذابیت ارز و طلا،احتمال معکوس شدن روند بازارها وجوددارد.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، به نظر می‌رسد پس از ماه‌ها بالاخره موتور بازار سرمایه روشن شده است. این روند از شنبه هفته گذشته با رونمایی از بسته حمایتی سازمان بورس آغاز شد و در نخستین روز هفته جاری با یک اتفاق کم‌سابقه همراه شده است.

در ابتدای هفته قبل سازمان بورس بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه را ابلاغ کرد که هم روند خروج سرمایه از بورس را متوقف کرد و هم موجب شد شاخص کل بازار سرمایه هفته‌ای سراسر سبزپوش را پشت سر بگذارد و با رشد ۳.۳۶ درصدی معادل ۴۲ هزار و ۴۷۳ واحد در کانال یک میلیون و ۲۸۳ واحدی به استراحت پایان هفته برود.

اما به نظر می‌رسد استراحت پایان هفته حسابی به بورس ساخته، چرا که هفته جدید را طوفانی آغاز کرده است. شاخص کل از ابتدای بازار تا لحظه تنظیم این گزارش، به‌اندازه کل هفته گذشته رشد کرده است.

ارزش معاملات خرد به سطحی کم‌سابقه یعنی ۳۱۱۹ میلیارد تومان رسیده و تا کنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به بازار سهام و خروج نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت را شاهد هستیم. در برابر حدود ۱۳۰ نماد دارای صف خرید، تنها حدود ۳۰ نماد در صف فروش هستند.

چشم سایر بازار‌ها به بورس

یکی از اصول فعالان اقتصادی در ایران، رصد حرکت پول‌های بزرگ بین بازار‌های مختلف است. این اتفاق ریشه در نقدینگی سرسام‌آوری دارد که در دهه ۹۰ بر سر اقتصاد کشور خراب شد، به‌طوری‌که این نقدینگی سر از هر بازاری درمی‌آورد، همچون طوفان از خود خرابی به‌جای می‌گذارد.

این نقدینگی تا همین هفته قبل از بورس خارج شد و سر از بازار طلا و ارز درآورد که موجب بروز نوسانات قیمتی در این بازار شد و تتمه این نوسان در ابتدای این هفته نیز مشاهده می‌شود.

هیجانات موقت

مجید رضا حریری؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: وضعیت بازار سرمایه در چند ماه اخیر باید در نظر گرفته شود چرا که وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های گذشته چندان به سامان نبوده به‌طوری‌که روزانه شاهد ریزش‌های متوالی بورس بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: پول‌هایی که اشخاص حقیقی از بورس در یک ماه اخیر خارج و به بازار‌های موازی مانند مسکن، خودرو، ارز و طلا منتقل کردند منجر به نوسانات بزرگی در این بازار‌ها شده که اینک شاهد تخلیه این هیجانات در بازار ارز هستیم. به‌هرحال چالش‌های امروز اقتصاد شاید به شکل اقتصادی قابل‌تحلیل نباشد چرا که بیشتر حاصل از هیجانات موقتی است.

در جستجوی بیشترین عایدی

همان‌طور که تأکید شد، بخشی از پول‌های بزرگ در اقتصاد سرگردان هستند و از بازاری به بازار دیگر می‌روند. حالا هم به نظر می‌رسد پول‌هایی که از بورس به بازار خودرو و طلا و ارز آمده بودند، با جذابیت بازار سرمایه، نیم‌نگاهی به بورس دارند که نشانه‌های آن در جهش کم‌سابقه بورس و تشکیل صفوف خرید ده‌ها سهم مشاهده می‌گردد.

ادامه این روند صعودی که با حمایت سازمان بورس آغاز و با مثبت شدن جریان ورود پول حقیقی به بازار همراه شده است، می‌تواند دلالان دلار و طلا را با آینده‌ای نه‌چندان خوشایند مواجه کند.

سرمایه به دنبال سود است و وقتی ببیند در یک بازار کشش افزایش قیمت بیشتر وجود ندارد و از طرفی دست بازارساز برای مدیریت بازار در میان‌مدت و بلندمدت کاملاً پر است، ترجیح می‌دهد به سمتی برود که بازدهی بیشتری کسب کند.

اقدامات ویژه بانک مرکزی

بانک مرکزی از ابتدای این هفته چند اقدام قابل‌توجه را در پیش گرفته که می‌تواند جذابیت بازار طلا و سکه برای نقدینگی‌های سرگردان را به‌شدت کاهش دهد. از امروز «سامانه برخط صرافی‌ها برای فروش ارز» شروع به کار کرده است.

همچنین از این هفته «گواهی سکه بهار آزادی» عرضه خواهد شد و «تولید سکه از طلای آب‌شده»، آن هم با همکاری بخش خصوص و نظارت بانک مرکزی کلید می‌خورد. علاوه بر این رئیس‌کل بانک مرکزی از برنامه دولت برای «حذف مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی از بودجه ۱۴۰۱» خبر داده است.

منطق رفتاری پول هوشمند

البته نکته مهم درباره پول‌های هوشمند این است که دست خود را خیلی زود رو نمی‌کند. یعنی پس از اینکه به یک بازار رفت و سود خود را دریافت کرد، همچنان التهاب را در آن بازار نگه می‌دارد تا فرصت جابه‌جایی به بازار دیگر را داشته باشد و در این فرصت افراد ازهمه‌جابی‌خبر تازه به فکر می‌افتند که به بازار قبلی بروند و خرید کنند.

به همین علت کارشناسان اقتصادی، خرید در نرخ‌های بالای دلار و طلا را دارای ریسک بالا می‌دانند، به‌ویژه آنکه ذخایر در اختیار سیاست‌گذار پولی بسیار غنی است و هر لحظه ممکن است روند قیمت‌ها دچار تغییر شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا