کد خبر: 010802141214
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

موج افزایش قیمت خودروها به تجاری‌سازها رسید

زینب غضنفری

بررسی‌ها و آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که موج افزایش قیمت خودروها از خودروهای سواری به تجاری نیز رسیده و برخی شرکت‌ها همچون ایران خودرو دیزل و مایان در فروش‌های اخیر خود، افزایش قیمت لحاظ کرده‌اند.

عصراقتصاد: بر اساس این گزارش، در کنار رشد نرخ‌های فروش، مقدار تولید انواع خودروی تجاری در ۶ ‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش ۳۹ درصدی داشته است.

خودروسازان در مدت یاد شده از سال جاری بالغ بر ۱۹ هزار و ۷۶۳ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده تولید کردند؛ در حالی که در همین مدت از سال گذشته ۱۴ هزار و ۱۶۷ دستگاه خودروی تجاری تولید کرده بودند. یکی از علل افزایش تولید را می‌توان در اجرای بهتر و دقیق‌‌تر برنامه جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده دنبال کرد.

در این میان، آن چه بیش از رشد میزان تولیدات مورد توجه واقع شده، افزایش قیمت خودروهای تجاری در مدت اخیر است.

چندی پیش از سوی د‌فتر صنایع خود‌روی وزارت صمت نامه‌ای به خودروسازان ارسال شد مبنی بر این که شرکت‌ها جهت واردات قطعات مورد نیاز خود، ارز مورد نیاز را از محل صادرات محصولات خود یا دیگر شرکت‌ها تامین کنند و دیگر خبری از ارز با نرخ نیما نیست.

در واقع، شرکت‌ها اکنون باید بیش از گذشته به سراغ د‌اخلی‌سازی و بومی‌سازی بروند و برای تامین ارز مورد‌ نیاز به فکر صاد‌رات باشند‌ یا اینکه از د‌یگر صاد‌رکنند‌گان یا از بازار آزاد، ارز مورد‌ نیاز خود‌ را تامین کنند‌.

هر چند که این اقدام صرفا جهت کنترل بازار ارز و تثبیت قیمت‌ها صورت گرفته اما؛ با توجه به تفاوت قیمت ارز بازار آزاد و نیما، شرکت‌ها برای تامین ارز مورد‌ نیاز خود‌ باید‌ نرخ بالاتری پرداخت کند و هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد و د‌ر نهایت منجر به افزایش قیمت نهایی خود‌رو شد.

ارزی که پیش از این برای شرکت‌ها حدود ۴۲ هزار تومان آب می‌خورد، اکنون باید با نرخی در حدود ۵۰ هزار تومان تهیه کنند. این مورد به عنوان عامل اصلی افزایش نرخ خودروها به خصوص خودروهای تجاری در مدت اخیر شناخته می‌شود و موضوعی است که از اهمیت بالایی برخوردار است و تاثیر قابل توجهی در هزینه‌های تولید خودروسازان دارد.

از سوی دیگر، افزایش قیمت گواهی اسقاط در سال‌های اخیر نیز دخیل بوده است و در کنار رشد نرخ تامین ارز، فشار وارده به هزینه‌های تولید و در نهایت قیمت‌های فروش را بیشتر کرده است.

به دلیل مشکلاتی که در بحث خودروهای فرسوده در کشور و نیاز مبرم به اسقاط آن‌ها وجود دارد، یکی از شروط واردات خودرو، ارائه گواهی اسقاط عنوان شد. به همین جهت، ارزش گواهی اسقاط طی دو سال گذشته رشد قابل توجه ۵۰۰ درصدی داشت و هم اکنون به ۵۵ میلیون تومان رسیده و خریداری می‌‌شود‌.

لازم به ذکر است که برای واردات هر کامیون کشنده، ۴ گواهی اسقاط، برای کامیون‌های ۱۹ تا ۲۶ تنی، ۳ گواهی اسقاط و برای کامیون‌های زیر ۱۹ تن و مینی بوس، ۱.۲۵ گواهی اسقاط نیاز است.

بر این اساس، علاوه بر هزینه‌هایی مانند‌ عوارض و نرخ ارز، قیمت بالای گواهی اسقاط نیز مزید‌ بر علت شده تا زمینه برای تغییر قیمت خودروهای تجاری فراهم شود‌.

از این نکته نیز نباید گذشت که رشد هزینه‌های تولید در نتیجه افزایش نرخ تامین ارز و سایر هزینه‌ها همچون اسقاط، مشکلات نقدینگی برای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ایجاد می‌کند که در نهایت، این مشکل به مردم عادی و متقاضیان خرید نیز سرایت می‌کند و شرکت‌ها ناچار می‌شوند جهت کاهش مشکلات نقدینگی و سرپا نگه داشتن خطوط تولید خود، میزان تسهیلات خرید خودروهای تجاری را کاهش دهند.

در واقع، محدودیت‌های اعمال شده در مدت اخیر  منجر به افزایش قیمت خودروهای تجاری در کشور شد و افزایش قیمت‌هایی که تحت تاثیر حذف برخی خدمات دولتی اتفاق می‌افتد، به نوعی اجتناب ناپذیر است. بنابراین نمی‌توان تاثیر آن بر قیمت فروش محصولات خودروسازان تجاری همچون بهمن دیزل که از ارز آزاد برای واردات قطعات سی کی دی (CKD) استفاده می‌کنند، نادیده گرفت.

به این ترتیب، با توجه به اعلام قیمت‌های جدید از سوی برخی تولیدکنندگان خودروهای تجاری همچون ایران خودرو دیزل و مایان، شرکت‌های دیگر همچون بهمن نیز می‌توانند محصولات خود را با قیمت‌های جدید و بیش از گذشته روانه بازار کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا