کد خبر: 230702140485
انرژیبازاربازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

افزایش قیمت نفت با اعمال تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت روسیه

ترجمه: سلیم حیدری

دو شرکت کشتیرانی به اتهام نقض سقف قیمت تعیین شده توسط کشورهای عضو G7، مورد هدف قرار گرفته اند.

داده‌های بازار نشان می‌دهد که قیمت جهانی نفت روز جمعه پس از اینکه ایالات متحده محدودیت‌های سقف قیمتی G7 را بر صادرات نفت روسیه اعمال کرد، افزایش یافت و نگرانی‌ها در مورد عرضه جهانی را تشدید کرد.

شاخص بین‌المللی نفت خام برنت برای تحویل در دسامبر بیش از ۴ درصد افزایش یافت و در ساعت ۱۵:۴۰ به وقت گرینویچ به ۸۹.۴۶ دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت خام WTI آمریکا نیز بیش از ۴ درصد افزایش یافت و به ۸۶.۳۴ دلار در هر بشکه رسید.

کارشناسان بازار این افزایش را با تحریم‌های جدید واشنگتن در روز پنجشنبه علیه دو مالک نفت‌کش‌های حامل نفت روسیه به اتهام تحویل نفت خام با قیمت بالاتر از سقف قیمت نفت G7 یعنی ۶۰ دلار در هر بشکه مرتبط می‌دانند. این اقدام از ۵ دسامبر ۲۰۲۲ (۱۴ آذر ۱۴۰۱) اجرایی شده است.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) کشف کرد که نفتکش YasaGolden Bosphorus متعلق به شرکت Ice Pearl Navigation که در ترکیه مستقر است، پس از اجرایی شدن مکانیسم سقف قیمت، نفت روسیه را با قیمت بالای ۸۰ دلار در هر بشکه حمل می کرد.

SCF Primorye، متعلق به شرکت Lumber Marine SA، مستقر در امارات، به تخلف مشابهی متهم شد. ایالات متحده صاحبان کشتی ها را تحت تحریم قرار داد و خود کشتی ها را به عنوان دارایی مسدود شده معرفی کرد.

تحلیلگران همچنین به تأثیر تشدید خصومت‌ها بین گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس، که کنترل بسیاری از غزه را در دست دارد، و نیروهای دفاعی اسرائیل بر قیمت نفت اشاره می‌کنند.

در حالی که افزایش اولیه قیمت‌ها ناشی از درگیری مجدد تا اواسط هفته کاهش یافته بود، پس از اینکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در روز پنجشنبه هشدار داد در صورت ادامه محاصره غزه توسط اسرائیل، تهران ممکن است وارد درگیری شود، بیم آن می رود که وضعیت بدتر شود.

این وضعیت نگرانی‌هایی را ایجاد کرد که جنگ اسرائیل و حماس در ایران می‌تواند خاورمیانه را که بیش از یک سوم تجارت دریایی جهانی را تشکیل می‌دهد، بی‌ثبات کند و کسری عرضه نفت موجود را تشدید کند. به گفته تحلیلگران اقتصادی بلومبرگ، این اتفاق می تواند قیمت نفت خام را به بشکه ای ۱۵۰ دلار برساند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا