کد خبر: 011201121421
جهانروزنامه

مکزیک ارتباط خارجی‌ها با طلای سفید خود را قطع می کند

ترجمه: سلیم حیدری

دولت در حال برنامه ریزی برای ملی کردن ذخایر لیتیوم است. این ماده برای تولید باتری خودروهای الکتریکی حیاتی است.

شرکت های خارجی قرار است از استخراج لیتیوم در مکزیک منع شوند، زیرا رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور دستور ملی شدن ذخایر این کشور را صادر کرده است.

انتقال ذخایر لیتیوم به وزارت انرژی مکزیک در آوریل (اردیبهشت) گذشته با امضای سندی در طی رویدادی در Bacadehuachi در ایالت سونورا در دستور کار قرار گرفت. در این سند همچنین ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از این منطقه به عنوان منطقه استخراج ملی لیتیوم تعیین شد.

این منطقه که با ایالات متحده هم مرز است، بزرگترین ذخایر لیتیوم کشور را در خود جای داده است و توسط رئیس جمهور به عنوان محل راه اندازی یک برنامه بلندپروازانه به نام Plan Sonora انتخاب شده است. این یک استراتژی برای بهره‌برداری از این ماده معدنی است که در ساخت گوشی‌های هوشمند، باتری‌های خودرو و سایر لوازم الکترونیکی قابل شارژ استفاده می‌شود.

در آوریل (اردیبهشت) گذشته، مقامات مکزیکی لایحه ای را برای ملی کردن استخراج لیتیوم تصویب کردند و حقوق انحصاری را به یک شرکت دولتی اعطا کردند که هنوز ایجاد نشده بود. در آن زمان، رئیس جمهور اوبرادور متعهد شد که قراردادها را با شرکت های خارجی که در حال اکتشاف ذخایر بالقوه لیتیوم در کشور بودند، بررسی کند. شرکت دولتی به نام Litio para Mexico یا لیتیوم برای مکزیک در ماه آوریل (اردیبهشت) تاسیس شد.

آخرین فرمان به وزارت انرژی مکزیک دستور می دهد تا “اقدامات لازم برای انجام” روند ملی سازی را انجام دهد.

به نقل از رویترز، اوبرادور گفت: “[بیایید] ملت را صاحب این ماده معدنی استراتژیک کنیم. کاری که ما اکنون انجام می دهیم این است که لیتیوم را ملی کنیم به طوری که خارجی ها، از روسیه، چین یا ایالات متحده نتوانند از آن بهره برداری کنند.”

دولت مکزیک هیچ تجربه ای در استخراج لیتیوم یا تولید تجاری این فلز ندارد. در عوض، تعداد زیادی از شرکت های خارجی در اکتشاف ذخایر شرکت کرده بودند.

شرکت معدنی چینی گانفنگ در حال توسعه بزرگترین پروژه لیتیوم مکزیک در ذخایر این کشور در سونورا بوده است و حق سه چهارم لیتیوم استخراج شده در سونورا لیتیوم را در اختیار دارد.

هفته گذشته، پابلو تادی، مدیر اجرایی شرکت دولتی تولید لیتیوم به رویترز گفت که مکزیک آماده مشارکت است اما دولت فدرال اکثریت سهام را در هر گونه سرمایه گذاری مشترک در آینده در اختیار خواهد داشت.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا