کد خبر: 18030185960
اقتصاداقتصاد کلانتولید و بازرگانیصنعت و معدن

میلگرد دولتی یا کارخانه خصوصی؟ کدام بهتر است؟

ممکن است در ذهن بسیاری از خریداران کم‌تجربه میلگرد، این تصور که میلگرد تولیدشده توسط کارخانه دولتی کیفیت بیشتری دارد، وجود داشته باشد و گاهی اوقات هم احتمال دارد که برعکس آن را تصور کنند.

البته تعداد کارخانه‌های میلگرد دولتی چندان زیاد نیست و از میان آن‌ها می‌توان به ذوب‌آهن اصفهان، فولاد آذربایجان، جهان فولاد سیرجان، فولاد  بناب، فولاد کویر، فولاد خراسان و گروه ملی صنعتی فولاد ایران اشاره کرد.

در این مقاله، مشخصات میلگرد تولیدشده توسط یک کارخانه دولتی با نام فولاد آذربایجان (میانه) و میلگرد تولیدی یک کارخانه خصوصی با نام صبا فولاد زاگرس، با یکدیگر مقایسه شده تا شاید نتایج آن، تصوراتی که گفتیم را اندکی عوض کند:

کدام کارخانه دولتی و کدام کارخانه خصوصی است؟

کارخانه فولاد آذربایجان، یکی از کارخانه‌های زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است که به‌اختصار ایمیدرو خوانده می‌شود. این سازمان از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به شمار می‌رود و در سال ۱۳۷۹ تأسیس شده است.

کارخانه فولاد آذربایجان، از اولین طرح‌های موفق این سازمان به شمار می‌رود که در همان سال ۱۳۷۹ به بهره‌برداری رسید. این کارخانه را بانام‌های فولاد میانه و میانه تبریز نیز می‌شناسند و میلگردهای آن در بازار با نام میلگرد میانه مشهور هستند.  فولاد میانه در حال حاضر تنها میلگرد آجدار تولید می‌کند.

در مقابل، کارخانه صبا فولاد زاگرس قرار دارد که عملیات ساخت و بهره‌برداری آن از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۹ به طول انجامید. این کارخانه در شهرک صنعتی سفیددشت و در نزدیکی شهرکرد قرار دارد و از جمله تولیدکنندگان میلگرد است که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. این کارخانه نیز تنها میلگرد تولید می‌کند و میلگردهای آن در بازار با نام میلگرد زاگرس شناخته می‌شوند.

میلگرد ها

تولید میلگرد کدام کارخانه بیشتر است؟ صبا فولاد زاگرس یا میانه؟

در سال ۱۴۰۰، تولیدکنندگان مقاطع فولادی با چالش‌های جدی در زمینه تأمین برق و گاز موردنیاز خود روبرو بودند. بر اساس اعلام ایمیدرو، فولاد آذربایجان توانست در همین سال ۳۶۶.۰۰۰ هزار تن میلگرد تولید کند، آن هم در حالی که ظرفیت تولید آن ۵۵۰.۰۰۰ تن در سال است و بخشی از این تولیدات به دلیل دسترسی آسان به خطوط ریلی و جاده‌های بین‌المللی، به کشورهای آذربایجان، گرجستان و عراق صادر می‌شود.

در مقابل، میزان تولید میلگرد کارخانه صبا فولاد زاگرس در سال ۱۴۰۰ تقریباً نصف ظرفیت تولید اسمی این کارخانه بود و صبا فولاد زاگرس نتوانست در این سال بیشتر از ۲۱۰.۰۰۰ تن میلگرد تولید کند. این در حالی بود که به دلیل کمبود انرژی، قیمت میلگرد زاگرس روز به روز افزایش پیدا می‌کرد.

اگر پروژه شما در شمال غرب کشور قرار دارد، قیمت میلگرد میانه درب کارخانه برای شما به‌صرفه‌تر تمام می‌شود. اگر هم که پروژه‌تان در غرب و مرکز کشور است، میلگرد زاگرس انتخاب مناسبی برای شما محسوب می‌شود.

تنوع سایز و گرید میلگرد میانه بیشتر است یا میلگرد زاگرس؟

از این قسمت به بعد، شاید دیدگاه شما نسبت به میلگرد دولتی و میلگرد کارخانه خصوصی عوض شود. چرا که کارخانه صبا فولاد زاگرس، از معدود تولیدکنندگان میلگرد A4 در کشور است و به همین دلیل، در زمینه تنوع دست بالا را نسبت به میلگرد میانه دارد که گریدهای A2 و A3 تولید می‌شود.

همچنین، خطوط تولید کارخانه صبا فولاد زاگرس توسط تکنولوژی شرکت زیمنس آلمان تجهیز شده و این کارخانه گواهی‌نامه مطابقت میلگردهای خود با استاندارد ملی ایران و استاندارد بین‌المللی BS4449  را نیز صادر می‌کند.

جدول زیر، تنوع گرید و سایز میلگرد زاگرس و میلگرد میانه را بر اساس استاندارد روسی GOST 5781 نشان می‌دهد:

مقایسه انواع میلگرد میانه و میلگرد زاگرس

ردیف نام کارخانه گرید میلگرد سایز (میلی‌متر)
۱ فولاد میانه A2 ۸ تا ۱۲
A3 ۸ تا ۳۲
۲ صبا فولاد زاگرس A3 ۸ تا ۳۲
A4 به سفارش مشتری

کدام سنگین‌تر است؟ میلگرد میانه یا میلگرد زاگرس؟

وزن میلگرد از مهم‌ترین پارامترها در تعیین کیفیت میلگرد است که در این زمینه، میلگرد زاگرس دست کمی از میلگرد میانه ندارد. مهم‌ترین مرجع برای تعیین استاندارد بودن وزن میلگرد، جدول اشتال است.

این جدول از استاندارد آلمانی DIN استخراج شده که یکی از معتبرترین استانداردهای بین‌المللی برای تولید میلگرد محسوب می‌شود. معمولاً مطابقت وزن میلگرد یک کارخانه با جدول اشتال، خبر از مطابقت آن با سایر موازین استاندارد مثل ترکیب شیمیایی و مشخصات مکانیکی می‌دهد.

در جدول زیر، وزن میلگرد زاگرس و میلگرد میانه، با وزن جدول اشتال مقایسه شده است:

میلگرد امروز

مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های صبا فولاد زاگرس و فولاد میانه

سایز میلگرد (mm) وزن یک شاخه میلگرد (Kg)
میلگرد زاگرس میلگرد میانه جدول اشتال
۱۰ ۸.۵ ۸ ۷.۵
۱۲ ۱۰.۶۶ ۱۱ ۱۰.۷
۱۴ ۱۴.۵۲ ۱۴.۵ ۱۴.۶
۱۶ ۱۸.۹۶ ۱۹ ۱۸.۹
۱۸ ۲۴ ۲۴ ۲۴
۲۰ ۲۹.۶۴ ۲۹.۵ ۲۹.۷
۲۲ ۳۵.۷۶ ۳۶ ۳۵.۶
۲۵ ۴۶.۲ ۴۶.۵ ۴۶.۲
۲۸ ۵۷.۹۶ ۵۸ ۵۸
۳۲ ۷۵.۸ ۷۵ ۷۵.۸

این جدول مطابقت وزن میلگرد کارخانه‌های صبا فولاد زاگرس و فولاد میانه آذربایجان با بازه وزنی جدول اشتال را نشان می‌دهد. همچنین وجود اختلاف اندک میان وزن آن‌ها، نشان‌دهنده نزدیک بودن قیمت میلگرد هر ۲ کارخانه به ازای هر شاخه است.

چگونه اصالت میلگرد میانه و میلگرد زاگرس را تشخیص دهید؟

برای تشخیص اصالت میلگرد زاگرس و میلگرد میانه، باید به علائم اختصاری برجسته‌ای که روی بدنه هر کدام از شاخه‌های این دو میلگرد حک شده، دقت کنید.

درج این علامت توسط استاندارد ملی ISIRI 3132 اجباری اعلام شده و باید ترکیبی از نام کارخانه سازنده و روش تولید میلگرد باشد.

علائم اختصاری میلگردهای میانه و زاگرس را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

  • علامت اختصاری SFZ برای تشخیص اصالت میلگرد زاگرس
  • دو حرف F رو به روی هم برای تشخیص اصالت میلگرد میانه

در انتها باید بگوییم که اگر قصد دارید تا یکی از میلگردهای زاگرس یا میانه را برای پروژه خود انتخاب کنید، باید به پارامترهای تنوع سایز، قیمت و مسافت کارخانه تا پروژه، بیشتر دقت کنید، چرا که وزن میلگرد هر ۲ کارخانه بسیار به یکدیگر نزدیک است.

برای خرید میلگرد میانه و میلگرد زاگرس نیز می‌توانید به وب‌سایت معتبری مثل آسرون مراجعه کنید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا