کد خبر: 13120072512
روزنامهصفحه یک

نرخ بیکاری منطقه یورو به پائین‎ترین حد تاریخی خود رسید

ترجمه: محمود نواب مطلق

ظرف یکسال در ماه ژانویه(دی) نرخ بیکاری در منطقه یورو۴/۱ واحد و در اتحادیه اروپا ۳/۱ واحد کاهش یافت. با اینحال هنوز۳۵/۱۳ میلیون زن ومرد در اتحادیه اروپا  و ۲۳/۱۱ میلیون نفر از آنها در منطقه یورو بیکارند.

« اُروسَت» پنجشنبه ۳مارس(۱۲اسفند) اعلام کرد نرخ بیکاری در منطقه یورو به پائین‎ترین حد تاریخی خود یعنی ۸/۶ درصد از جمعیت فعال رسید.

این میزان در مقایسه با ماه قبل از آن ۲/۰ واحد نیز کاهش یافته است. این نرخ در ماه دسامبر(آذر) نیز در مقایسه با نرخ ماه آوریل سال ۱۹۹۸(فروردین سال ۱۳۷۶) سالی که دفتر آمار اتحادیه اروپا در آن شروع به گردآوری آمار بیکاری کرد؛ به پائین‎ترین حد خود رسید.

بازار کار اروپا پس از پشت سر گذاشتن رکود اقتصادی ناشی از بحران کرونا؛ از بهار ۲۰۲۱(بهار۱۴۰۰) در پی بازگشایی اقتصادی جهش قابل توجهی  از خود نشان داد.

در ماه ژانویه (دی) میزان نرخ بیکاری در مجموعه کشورهای اتحادیه اروپا به پائین‎ترین حد تاریخی خود یعنی۲/۶ درصد رسید.

اقتصاد اتحادیه اروپا  تحت ریاست ایتالیا و فرانسه سال گذشته توانست بر مشکلات ناشی از بحران کرونا غلبه کند و رشد قابل توجهی را رقم بزند.

تولید ناخالص داخلی در منطقه یورو و همچنین درمجموع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی رشد ۲/۵ درصدی داشت.

سایر شاخص‎های اقتصادی نیز در اولین ماه سال جدید میلادی به رغم اعمال برخی محدودیت‎های ناشی از سویه جدید اُمیکرون مثبت بودند.

این آمار و ارقام حکایت از وجود جوی آرام و مطلوب در بازار کار اتحادیه اروپا دارند.

بر اساس آمار منتشر شده «اُروسَت»ظرف یکسال در ماه ژانویه(دی) نرخ بیکاری در منطقه یورو۴/۱ واحد و در اتحادیه اروپا ۳/۱ واحد کاهش یافت.

با اینحال هنوز۳۵/۱۳ میلیون زن ومرد در اتحادیه اروپا  و ۲۳/۱۱ میلیون نفر از آنها در منطقه یورو بیکارند.

جنگ اوکراین و روسیه براین آرامش بازار کار سایه انداخته است و آن را تهدید می‎کند.

اما کمیسیون اروپا در حال حاضر به رکود مجدد اقتصادی نمی‎اندیشد. « پائولوژانتیلونی» کمیسر اروپا در امور اقتصادی روز چهارشنبه ۲مارس(۱۱اسفند) اعلام کرد:« قطعا این درگیری‎ها بر رشد اقتصادی اروپا از طریق تأثیر بربازارهای مالی، افزایش فشار بر قیمت‎های انرژی، بروز اختلالات در پشتیبانی و تدارکات و به خصوص بر میزان اطمینان سرمایه‎گذاران و مصرف‎کنندگان؛ تأثیرات منفی خواهد گذاشت.

اما نمی‎تواند آن را از مسیر رشدی که در پیش گرفته است باز دارد. هرچند شاید کمی سرعت آن را کُند کند.»

بروکسل در حال حاضر رشد ۴درصدی برای تولید ناخالص ملی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۰-۱۴۰۱) پیش‎بینی می‎کند.

هرچند ممکن است این میزان در بهار قدری کاهش یابد.

در میان کشورهای عضواتحادیه اروپا، اسپانیا با ۲/۱۱ درصد، یونان با ۴/۱۰ درصد و ایتالیا با ۸ درصد بالاترین نرخ بیکاری را دارند.

در فرانسه ۳/۷ در صد ازجمعیت فعال بیکارند.

در حالیکه در آلمان ۵/۳ درصد از آن بیکارند. پائین‎ترین نرخ بیکاری مربوط به کشورهای جمهوری چک با۹/۱ درصدو لهستان با ۸/۲ درصد می‎شود.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا