کد خبر: 08080051848
اقتصادبازار

نرخ دلار عقب نشینی می کند/ طلا و سکه خریداری ندارد!

با کاهش تقاضا در بازار طلا و ارز قیمت آن ها نیز اندکی کاهش یافته و افت شاخص انگیزه سرمایه گذاران را برای این بازار کم کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،  برای بسیاری از افراد این مسئله مهم است که در کدام بازار مالی که سود دهی بیشتری دارد سرمایه گذاری کنند، البته با وجود تورم و نوسان لحطه ای قیمت ها، این انتخاب بسیار مشکل است چرا که در برخی مواقع خبرها و رویداد هایی به وقوع پیوسته است که پیش بینی بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار های مالی را بی اثر کرده و خلاف آن تحقق یافته است.

در این گزارش با توجه به آنچه که در هفته گذشته در بازار های مالی روی داده است پیش بینی هایی را برای بازارهای مالی احتمال می دهیم که البته منشا آن با استفاده از داده های آماری از هفته گذشته است که  آن ها  را فعالان و کارشناسان بررسی کرده اند. لازم به ذکر است با توجه به نوسان های قیمتی موجود در کشورممکن است  بخشی از این پیش بینی ها تحقق نیابد که دور از انتظار  نیست.

صنایع پالایشی و بانکی‌ها گزارش های پایین تر از حد انتظاری را منتشر کردند

بورس در ۲ هفته اخیر روند نوسانی را در پیش گرفته و سهامداران زیان دیده را بیش از پیش کلافه کرده است. بازاری که آماده شنیدن گزارش ۶ ماهه خوب مخصوصا از صنایع بزرگ و تاثیرگذار بود، اما در نهایت برخی از این صنایع مانند پالایشی و بانکی‌ها گزارش های پایین تر از حد انتظاری را منتشر کردند و همین عامل باعث افزایش ابهام و ریزش قیمت سهامشان شد که کل بازار را نیز تحت تاثیر قرار داد. ابهاماتی که در سایه سکوت مسئولان مربوطه نمک بر زخم سهامداران پاشید و برخی از آنان را از این بازار فراری داد.

شما می توانید با استفاده از نمودار زیر روند بازار سرمایه را در هفته گذشته مشاهده کنید.

طلا و ارز  ارزان می شوند؟/ بورس بیشترین کاهش را در بازار های مالی تجربه کرد

سرعت رشد بازار طلا و سکه بیش از بازار ارز بود

طبق نمودار بالا در اولین هفته آبان ماه، بازدهی همه بازار‌های دارایی به غیر از بورس مثبت شد و شاخص کل با افت ۳درصدی همراه بود ضمن اینکه طلا و سکه نسبت به دلار و یورو با افزایش قیمت بیشتری همراه بود. در هفته گذشته سرعت رشد بازار طلا و سکه بیش از بازار ارز بود به طوریکه بازدهی طلا به ۲درصد و سکه طرح جدید ۲.۲درصد رسید.

شما می توانید با استفاده از نمودار زیر روند قیمت سکه را در هفته گذشته بررسی کنید.

طلا و ارز  ارزان می شوند؟/ بورس بیشترین کاهش را در بازار های مالی تجربه کرد

رشد لاک پشتی نرخ دلار و یورو

ار ابتدای هفته تا روز چهارشنبه قیمت دلار نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۱درصد و بهای یورو ۱.۷درصد رشد کرد.که نمودار زیر گویای این مطلب است.

طلا و ارز  ارزان می شوند؟/ بورس بیشترین کاهش را در بازار های مالی تجربه کرد

نوسان دلار در کانال ۲۷ هزار تومانی

رضا  زنگویی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درمورد وضعیت نرخ ارز در روزهای آینده گفت:با یک نگاه کلی به بازار ارز در ۲ ماه اخیر می توان به این نکته پی برد که دلار فقط ۲-۳ بار توانسته به کانال ۲۶ هزار تومانی وارد شود و هر دفعه  به علت افزایش تقاضا دلار مجدد به کانال بالاتر برگشته است.

او افزود: همچنین در مهر ماه بازار فقط در چند روز اول توانسته به کانال ۲۸ هزار تومان وارد شود و در اکثر روزهای این ماه  در کانال ۲۷ هزار تومان بوده است.

زنگویی بیان کرد: بازار ارز دچار نوساناتی در ۲ هفته گذشته بود که در واقع با نزدیک شدن دلار به ۲۷ هزار و ۷۰۰ توانی  شاهد تبدیل دلار به ریال بودیم و از طرفی با نزدیک شدن دلار به ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان  شاهد تبدیل ریال به دلار بودیم.

این کارشناس اقتصادی گفت:  به نظر می رسد دلار در چند روز آینده نیز در کانال ۲۷ هزار تومانی نوسان کند مگر اینکه خبری در مورد مذاکرات مطرح شود که بازار را تحت شعاع قرار دهد.

بازار سکه همچنان کساد است

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درمورد وضعیت بازار طلا در روزهای آینده، گفت: در هفته گذشته بازار طلا و سکه همچنان با افت همراه است و خرید مسکوکات طلا در هفته گذشته بیشتر  از سکه بود که این خود بیانگر آن است که جذابیت سکه برای سرمایه گذارای کاهش یافته است که علت آن را می توان کاهش توان خرید افراد برای خرید سکه دانست.

او افزود: معمولا نرخ ارز بر قیمت طلا اثر گذاری بیشتری داشته است چراکه در پی آن بر قیمت اونس جهانی نیز تاثیر می گذارد  پس معمولا  روند قیمت طلا همسو با نرخ ارز خواهد بود.

کشتی آرای تصریح کرد:معتقدم با توجه به کاهش تقاضا در بازار و نوسان محدود قیمت ارز قیمت سکه تغییرات چشمگیری را تجربه نکند مگر اینکه اخباری تاثیر گذار مانند برجام منتشر شود که بر اقتصاد بی اثر نخواهد بود و در این صورت می توان گفت  نرخ ها وارد کانال قیمتی جدید می شود اما با توجه به  روند گذشته افزایش قیمت طلا نسبت به سکه از احتمال بیشتری برخودار است که البته نوسان قیمتی محدود خواهد بود.

تقاضا برای خرید سهام در بازار سرمایه  وجود ندارد

سجاد دولت دوست کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با روند بازار سرمایه در هفته آینده، گفت: در چند روز معاملاتی اخیر حجم معاملات کاهش چشمگیری پیدا کرده و ابهام بازار بیشتر شده است، در شرایط فعلی بازار مشکل خریدار دارد، یعنی در بازار تقاضا برای خرید سهام وجود ندارد.

وی ادامه داد: نقدینگی که در ماه های گذشته وارد بازار شده بود از بازار خارج شده و بخش زیادی از این منابع به سمت رمز ارزها رفته است. این رکود باعث شد فعالین قدیمی بازار در بورس بمانند و فعالان جدید پول هایشان را خارج کنند.

وی ادامه داد: بازار از لحاظ قیمتی و ارزندگی به شرایط مناسبی رسیده و بسیاری از سهم ها در این مدت اصلاح های قیمتی مناسبی داشتند. اما از لحاظ زمانی بازار در هفته آتی نیاز به یک هیجان برای تحریک سمت تقاضا دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چه عواملی بر روند بازار در هفته آتی می‌تواند اثرگذار باشد؟ پاسخ داد: مصاحبه و گفتگوهایی مبنی بر از سر گیری مذاکرات برجام شنیده می شود که البته این امر در نرخ دلار تاثیری نداشته و حتی اثر معکوس نیز بر قیمت دلار گذاشته است. بنابراین چون دلار کاهشی نبوده می توانیم بازاری نرمال را برای هفته آینده‌ پیش بینی کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که بازار در هفته آینده چه روندی را دنبال می کند؟ عنوان کرد: بازار را در هفته آینده متعادل تصور می کنم، یعنی صعود یا اُفت شدیدی برای شاخص متصور نیستم و باید اشاره کنم که بازار تا اواخر آذر با اوایل دی رشد خوبی را خواهد داشت.

دولت دوست در پاسخ به این پرسش که چه گروه هایی در هفته آتی وضعیت بهتری خواهند داشت؟ بیان کرد: دو گروه پالایشی و بانکی گزارش های کمتر از حد انتظاری را منتشر و از لحاظ قیمتی نیز اُفت کردند. به همین علت ممکن است در هفته آتی برای خرید مناسب به نظر بیایند. گروه فلزات اساسی، سیمانی و گروه دارویی با حذف ارز ترجیحی و تعدادی از تک سهم ها که اُفت شدیدی دارند می توانند در هفته آتی وضعیت معاملاتی بهتری داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عملکرد حقیقی و حقوقی‌ها نیز گفت: در چند مدتی که بازار نزولی بود طبیعتاً خرید حقوقی های بیشتر بوده و معمولا حقیقی ها از بازار خارج شده‌اند. به نظر می رسد تا زمانی که بازار مثبت شود این رویه یعنی خرید حقوقی ها ادامه پیدا کند و حقیقی‌ها نیز اقدام به فروش کنند.

در پایان می‌توان گفت مشکل اصلی بورس در نبود تقاضا است. به عبارتی نقدینگی در بازار وجود ندارد که دلیل این امر خروج پول افراد حقیقی و جذب آن به سایر بازار ها و مشغول بودن حقوقی‌های بزرگ به خرید اوراق بدهی دولت است. حال برای جذب پول و تحریک سمت‌ تقاضا، بازار نیازمند یک هیجان است که این هیجان می‌تواند با رفع ابهام‌های فعلی بازار مانند کاهش نرخ بهره یا حذف قیمت‌گذاری دستوری برخی صنایع ایجاد شود و دوباره بازار سرمایه را در کانون توجه‌ قرار دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا