کد خبر: 150103155106
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبانک و بیمه

نرخ رشد نقدینگی پس از ۵ سال به کمتر از ۲۵ درصد رسید

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی پس از ۵ سال نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ به کمتر از ۲۵ درصد رسید.

شیرجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی در رسانه ملی گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۴.۳ درصد رسید که اگر این عدد را با مقاطع مشابه سال های گذشته مقایسه کنیم آخرین بار در سال ۹۷ بود که نرخ رشد نقدینگی کمتر از ۲۵ درصد بود و بعد از گذشت ۵ سال توانستیم نرخ رشد نقدینگی را به سطوح کمتر از ۲۵ درصد برسانیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: در سال گذشته هدف گذاری ۲۵ درصد در نظر گرفته شده بود که این عدد فعلی نسبت به هدف گذاری خود معادل ۰.۷ درصد بهتر شده است. نسبت به بیست سال منتهی به ۱۴۰۲ نرخ رشد نقدینگی کشور معادل ۲۸.۵ درصد بوده که این عدد فعلی نسبت به سطوح بلند مدت هم بهتر است.

او افزود: این عدد حتما می‌تواند تاثیر معناداری بر سایر متغیر‌های کلان اقتصادی بخصوص تورم داشته باشد سال گذشته نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای مصرف کننده در پایان سال نسبت به ابتدای سال معادل ۲۶.۲ درصد بوده است برای امسال هم در کنار کنترل نقدینگی به موضوع مدیریت نقدینگی و هدایت آن به سمت بخش‌های مولد اقتصادی توجه جدی داریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا