کد خبر: 060302128482
جهانروزنامه

نزدیک شدن تجارت روسیه و چین به هدف گذاری ۲۰۰ میلیاردی

ترجمه: سلیم حیدری

دو کشور در مسیر رسیدن به ۲۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در سال جاری قرار دارند.

بر اساس گزارش دولت روسیه، حجم تجارت بین روسیه و چین به رشد خود ادامه داده و در سه ماهه اول سالانه ۲۴.۵ درصد افزایش یافته و به ۵۲ میلیارد دلار رسیده است.

میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه، در گزارشی که توسط کابینه برای سفر به چین تهیه شده، آمده است: “در دو سال گذشته، تجارت دوجانبه سالانه یک سوم افزایش یافته است و در سال ۲۰۲۲ به رکورد جدید ۱۸۵ میلیارد دلاری رسیده است.”

در سفر رسمی نخست وزیر به چین در هفته آینده، وی با شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور و لی کیانگ، نخست وزیر چین دیدار خواهد کرد.

آمارهای رسمی نشان می دهد که علیرغم تحریم های غرب بر علیه مسکو، همکاری های تجاری و اقتصادی بین دو کشور به طور فعال در حال توسعه است و جمهوری خلق چین همچنان شریک تجاری اصلی روسیه است.

تجارت کشاورزی در حال افزایش بوده است و در سال گذشته با ۴۲ درصد افزایش به ۷ میلیارد دلار رسیده است و چین به عنوان بزرگترین واردکننده محصولات کشاورزی روسیه از اتحادیه اروپا پیشی گرفته است.

در سه ماهه اول سال جاری، عرضه به بازار چین با ۹۱ درصد افزایش به ۲.۴ میلیارد دلار رسید. در سند کابینه آمده است: همکاری برای گسترش دسترسی متقابل به محصولات کشاورزی در حال انجام است.

چین با هند به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت روسیه رقابت می‌کند و واردات نفت خام روسیه از طریق دریا به بالاترین حد خود رسیده است.

دلیل این امر این است که پالایشگاه‌ها از تخفیف‌ها در بحبوحه افزایش تقاضای سوخت داخلی استفاده می‌کنند.

بر اساس نتایج سه ماهه اول، این تجارت دوجانبه در مسیر فراتر از ۲۰۰ میلیارد دلار هدف گذاری شده در سال جاری قرار دارد.

منبع: راشاتودی

 

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا