کد خبر: 011202152443
اخبار شرکت هااقتصادبانک و بیمهتولید و بازرگانی

نشست شورای سیاستگذاری سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی

نشست شورای سیاستگذاری سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با حضور مدیران ارشد شبکه بانکی، اساتید دانشگاه و صاحبنظران اقتصادی در روز دوشنبه ۳۰ بهمن در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد.

به گزارش عصر اقتصاد به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، در ابتدای این نشست محمد شیریجیان سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی و معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: محور‌های همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی در سال آینده مبتنی بر قوانین جدید حوزه نظام بانکی است. قانون جدید بانک مرکزی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و از سال آینده نهایی و اجرایی می‌شود. قانون جدید بانکداری نیز در حال نهایی شدن است و به زودی در مجلس تصویب می‌شود.

شیریجیان افزود: از سال آینده نحوه حکمرانی و سیاستگذاری بانک مرکزی مبتنی بر قانون جدید است و بر همین اساس توجه به بازآرایی سیاست‌های پولی و ارزی و نظارتی بر اساس قوانین جدید بسیار مهم است.

وی همچنین گفت: اصلاح نظام بانکی مسئله دیگری است که در قانون مطرح شده و در این زمینه اختیاراتی به بانک مرکزی داده شده تا بتواند اصلاحات شبکه بانکی را انجام دهد. در این قانون تکالیف مختلفی برای شبکه بانکی و بانک مرکزی نیز در نظر گرفته شده که باید مورد توجه باشد.

در ادامه این نشست مهدی هادیان؛ معاون تحقیقات و پژوهش پژوهشکده پولی و بانکی و دبیر علمی همایش با اشاره به اینکه عنوان سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی سال آینده «بازآرایی سیاست‌های پولی و نظارتی؛ با نگاهی به قانون جدید بانک مرکزی» است، گفت: همایش سال آینده با توجه به محور‌های پژوهش، تدوین و ترویج، گفتمان سازی و تحقق گفتمان سازی حوزه بازآرایی سیاست‌های پولی مبتنی بر قانون جدید بانک مرکزی برگزار می‌شود.

هادیان تصریح کرد: ساختار همایش سال آینده بدین صورت خواهد بود که برنامه‌ها در چهار بخش سخنرانی‌های تخصصی مقامات و صاحبنظران، نشست‌های تخصصی، مقالات علمی و کارگاه‌های آموزشی برگزار خواهد شد.

معاون تحقیقات و پژوهش پژوهشکده پولی و بانکی عنوان کرد: زمان برگزاری این همایش ۷ و ۸ خردادماه و روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه خواهد بود. مکان برگزاری این همایش نیز مرکز همایش‌های بانک مرکزی (ساختمان عباس آباد) است و سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: محور‌های همایش در دو بخش اصلی سیاست گذاری پولی، ارزی و اعتباری شامل سیاست‌های پولی و اعتباری و سیاست‌های ارزی و همچنین حوزه تنظیم‌گری و نظارت شامل سلامت بانکی و مقررات بانکی در نظر گرفته شده است.

دبیرعلمی همایش تصریح کرد: در بخش سیاست‌های پولی و اعتباری به مسائلی مثل ظرفیت‌های قانون جدید در بهبود سیاست گذاری پولی، ریالی، ارزی و اعتباری، سیاست‌های تثبیت اقتصادی (نظریه، تجارب بین‌المللی، تجارب ایران)، مقررات پولی و بانکی در راستای هدایت اعتبار به سمت فعالیت‌های مولد، تناسب سیاست‌های تکلیفی با سیاست هدایت اعتبار، مدیریت انتظارات تورمی و کنترل تورم و از این دست موارد پرداخته می‌شود.

معاون تحقیقات و پژوهش پژوهشکده پولی و بانکی اظهار کرد:الزامات کارکرد مرکز مبادله ارز و طلا با رویکرد تنوع بخشی به ابزار‌های مالی، تدوین سیاست‌های ارزی در راستای ثبات بخشی به اقتصاد، آسیب شناسی و سازوکار مدیریت بازار طلا در اقتصاد ایران و چنین مسائلی نیز در بخش سیاست‌های ارزی مطرح خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حوزه سلامت بانکی نیز محور‌هایی مثل شناخت و کنترل پیشران‌های اصلی بی‌ثباتی در نظام بانکی و اقتصاد ایران، دلایل بروز و پایداری ناترازی نظام بانکی و شکل‌گیری اضافه برداشت، ارزیابی راهبرد کنترل مقدار ترازنامه و نقش آن در سلامت بانکی و سایر موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هادیان در پایان تاکید کرد: در بخش مقررات بانکی نیز ظرفیت‌های قانون جدید در ارتقای تنظیم‌گری و نظارت بانک مرکزی، تنظیم‌گری اشخاص تحت نظارت در قانون جدید بانک مرکزی، ارائه الگوی مطلوب شرکت مدیریت دارایی در اقتصاد ایران و سایر موارد مطرح می‌شود.

در ادامه این نشست، صاحبنظران اقتصادی و مدیران بانکی حاضر در جلسه به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند که دکتر اصغر ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی با جمع بندی دیدگاههای مطرح شده، گفت: نظرات و سخنان همکاران و اساتید برای غنا بخشیدن به همایش سی و یکم بسیارکارگشا و کاربردی خواهد بود.

مقرر شد دبیرخانه همایش، مباحث مطرح شده را دسته بندی و در محورهای اصلی و فرعی از آنها بهره برداری کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا