کد خبر: 04040188289
تولید و بازرگانیروزنامه

نظام بانکی آماده صادرات میلیارد دلاری به کشورهای هدف صادراتی

نشست هم اندیشی متخصصان و صادرکنندگان محصولات بانکی با اعضای اتاق بازرگانی ایران وامارات با عنوان “راهکارهای ورود محصولات و خدمات بانکی به بازار امارات و کشورهای خلیج فارس” در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

در این نشست عرفان شاکری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: در حال حاضر حجم تجارت ایران و امارات ۲۱ میلیارد دلار بوده و حدود ۱۶ میلیارد دلار آن واردات از امارات بوده است.در دو ماهه ابتدای سال هم ۲.۲ میلیارد دلار واردات از امارات داشتیم و حدود ۱.۵ میلیادر دلار صادرات که نشان دهنده افزایش تراز تجاری است.

وی در خصوص وظایف اتاق ایران و امارات گفت:وظیفه ما انتقال تجارت و مطالبات بخش خصوصی به دولت‌هاست و در عین حال تسهیل‌گری برای توسعه صادرات.

وی در خصوص برگزارش نشست راهکارهای ورود محصولات و خدمات بانکی به بازار امارات و کشورهای خلیج فارس گفت:در پی این مذاکرت تلاش داریم با شرکت‌ها و طرف‌های تجاری خارجی از جمله شرکت امارات وارد مذاکره و ارائه محصول شویم که این امر، در راستای توسعه صادرات کشور بسیار حائز اهمیت است. هدف در این مذاکرات توسعه صادرات و خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های توانمند کشور در حوزه بانکی است که در این زمینه صحبت‌های مثبتی با کشورهای منطقه به ویژه امارات داشته‌ایم.

شبنم بهرامی،عضو هیات رئییسه اتاق ایران و امارات نیز در این نشست گفت: این نشست به میزبانی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و امارات برگزار شده است و یکی از مهمترین مشکلات در حوزه گردشگری انتقال پول است.در حال حاضر فعالان گردشگری ایران با معضلی به نام انتقال پول مواجه هستند و متخصصان و صادرکنندگان خدمات و محصولات بانکی می‌توانند راهکاری برای این موضوع داشته باشند.

محمد حسین جبل عاملی، پژوهشگر اقتصادی نیز در نشست گفت:امارات از سال ۲۰۲۰ با موضوع اکسپو دوبی را به عنوان قطب دنیای جدید معرفی کرد و با طرح مباحثی مثل متاورس و تکنولوژی‌های جدید، نیاز جدی پیدا کرد به جذب نظام‌های زیر ساختی صنعت آی‌تی. یعنی از حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار و حساس‌ترین این‌ها هم در حوزه بانکی است و تبدیل پول است.

وی افزود: ایران کیفیت تولید مناسبی در حوزه محصولات بانکی دارد اما با توجه به شرایط دلاری حال حاضر هزینه تولید بالایی دارد. ایرانی‌ها در حال حاضر در حال مشارکت با اماراتی‌ها هستند در حوزه توکن ها اما همین کار در داخل ایران هزینه بالایی دارد. ما می‌توانیم در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار برای صادرات محصولات به کشورهای خلیج فارس با محوریت امارات متحده عربی داشته باشیم. باید توجه داشته باشیم که هزینه راه‌اندازی یک کسب و کار در کشوری مثل عمان نسبت به امارات ۴ تا ۵ برابر امارات است و از این نظر امارات اقتصادی‌تر و در دسترس‌تر است.

مسعود مرتضوی، مدیر عامل شرکت پویا نیز در این نشست گفت: ایران در کانون سیاست‌های اقتصادی خود روابط با همسایگان را قرار داده است اما چقدر این موضوع رسیده‌ایم؟ این در حالی است که در سندهای توسعه کشورهایی مثل هند، پاکستان، عمان و برخی دیگر از کشورها نامی از ایران نیست. برگزاری این نشست‌های هم‌اندیشی در اولین گام می‌تواند رگه‌هایی از ارتباط را با کشورهای هدف صادراتی را ایجاد کند.

شاید تا حدی بشود وارد بازارهای صادراتی بشویم اما این نیازمند حمایت جدی ساختار سیاسی و اقتصادی کشور است. وی در خصوص کارت‌های بین‌المللی نیز گفت: در حال حاضر کارت‌های بین‌المللی در ایران می‌توانند خدمات بگیرند اما هنوز کارت‌های بین‌المللی برای ایرانی‌ها در خارج از ایران فعال نیست.

وی در خصوص امارات نیز گفت: در کشور امارات ایرانی‌ها می‌توانند فعالیت کنند به خصوص آنکه قرابت‌های فرهنگی و تاریخی هم دارند.

سید ولی‌الله فاطمی، موسس شرکت توسن و پیشکسوت صنعت بانکی نیز در نشست هم‌اندیشی راهکارهای ورود محصولات و خدمات بانکی به بازار امارات و کشورهای خلیج فارس گفت: بخش خصوصی بر اساس امیدهای غیر مشخص نمی‌تواند فعالیت کند. ما در حال حاضر مشکلات زیادی برای انتقال پول و ویزا و ارتباطات داریم در حالی که اولین فروش مجموعه توسن در دوبی بود.

سال‌ها در کشورهای مختلف فعالیت کردیم، در مالزی فعالیت‌های گسترده داشتیم اما در حال حاضر چون پاسپورت ما ایرانی است تمام حساب‌هایمان را می‌بندند و این معضل بزرگی است. وی در خصوص تضمین فعالیت‌های اقتصادی در کشوری مثل امارات گفت: آیا اتاق بازرگانی و دولت می‌توانند تضامینی به ما بدهند که بتوانیم در کشورهای حاشیه خلیج فارس و امارات فعالیت کنیم و ارزآوری داشته باشیم؟ حقیقت این است ما در حال حاضریم برای برخی فعالیت‌های تحت عنوان یک برند خارجی فعالیت می‌کنیم و این دردآور است. انتظار ما این است که یک نقشه راه مثبتی به ما ارائه شود.

سید روح‌الله فاطمی اردکانی، مدیر عامل شرکت توسن نیز در این نشست گفت: ما در حال حاضر برای فعالیت‌هایی در کشورهای منطقه با مشکلات جدی مواجه هستیم. از جمله این مشکلات مشارکت با واسطه‌ها برای تسهیل تجارت است و با توجه به سهم زیادی که این واسطه‌ها می‌خواهند، صرفه اقتصادی ندارد. ما در فیلیپین نرم‌افزاری فروختیم که سهم آن ۶۰ به ۴۰ بوده و اصلا به صرفه نیست. در این زمینه‌های ما نیازمند کمک از طرف دولت هستیم.این در حالی است که ما در سال‌های گذشته صادرکننده نمونه در بخش فناوری اطلاعات بودیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا