کد خبر: 08090058288
اقتصاداقتصاد کلانانرژیبازارروزنامهصفحه یک

نفت «آسان» روسیه تمام می‌شود

ترجمه: سلیم حیدری

پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه روز چهارشنبه گفت، تقریباً تمام نفت روسیه از ذخایر نفت خامی است که این ذخایر اصطلاحا معروف به ذخایر به سختی قابل بازیابی (hard-to-recover) هستند. مگر اینکه این کشور سرعت اکتشاف را افزایش دهد و مشوق اکتشاف باشد.

به گزارش خبرگزاری تاس، سوروکین گفت: تقریباً ۱۰۰ درصد تولید نفت ما در مدت ده سال به سختی بازیابی خواهد شد.

به گفته معاون وزیر نیرو، ذخایری که به سختی قابل بازیابی هستند، هزینه‌های استحصال بسیار زیادتری نسبت به ذخایر معمولی خواهند داشت.

این موضوع یک مشکل برای روسیه، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است. زیرا کیفیت ذخایر را کاهش می‌دهد و استخراج نفت را بسیار گرانتر از آنچه هم اکنون هست، خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی

روسیه برای جایگزین کردن ذخایر دارای بازیابی سخت با اکتشافات جدید و بالقوه کم‌هزینه، باید انگیزه اکتشاف را فراهم کند.

در ماه مه امسال، الکساندر کوزلوف، وزیر منابع طبیعی روسیه گفت که ذخایر نفت با سرعت فعلی تولید سالانه تا سال ۲۰۸۰ باقی خواهند ماند.

وزیر نفت روسیه با اشاره به اینکه روسیه نیاز به توسعه اکتشاف از جمله در مناطق صعب‎العبور دارد، افزود: حتی ممکن است ذخایر واقعی نفت و گاز روسیه افزایش یابد.

شرکت اطلاعات و تحلیل گلوبال دیتا در اوایل ماه جاری اعلام کرد: اکتشافات نفت و گاز روسیه در نیمه اول سال ۲۰۲۱ پس از بحران سال گذشته که منجر به کاهش شدید هزینه‌های سرمایه‌ای برای اکتشاف شد، به کمترین میزان در پنج سال اخیر رسید.

بر اساس برآوردهای گلوبال دیتا، در نیمه اول سال جاری شرکت‎های روسی، شش میدان بسیار کوچک نفت و گاز یافتند که تنها ۳۶ میلیون بشکه به ذخایر اضافه کردند که معادل کمتر از چهار روز تولید روزانه نفت روسیه است.

آنا بلووا، تحلیلگر نفت و گاز در گلوبال دیتا، گفت: در حالی که درآمدهای نفتی روسیه در سال جاری از قیمت‌های بالاتر نفت به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس و افزایش تقاضای جهانی منتفع شده است، اما در حوزه اکتشاف همچنان از بحران ناشی از کووید در سال ۲۰۲۰ رنج می‌برد. این بحران، شرکت‌ها را مجبور به کاهش سرمایه برای حفاری اکتشافی کرده است.

بلووا اضافه کرد: روسیه برای حفظ جایگاه خود به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت و گاز، باید از سرعت ثابت اکتشافات برای جایگزینی ذخایر تولید شده اطمینان حاصل کند. در غیر این صورت، اثرات کووید۱۹ و کاهش سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز روسیه به خوبی پس از فروکش‎کردن همه‌گیری احساس خواهد شد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا