کد خبر: 22090060706
روزنامهصفحه یک

نفوذ ۲۰ ساله چین بر تجارت جهانی از طریق سازمان جهانی تجارت

ترجمه: محمود نواب مطلق

درحالیکه تصور برآنست که واشنگتن در فکر رها کردن سازمان جهانی تجارت است؛ پکن به عکس در فکر استحکام جایگاه خود درآنست.

خودورهای با شیشه‎ های دودی تشریفات، حامل سفرا و نمایندگی‎ های کشورهای مختلف قبل از پیاده کردن آنها درمقابل ساختمان بی‎رنگ و لعاب سازمان جهانی تجارت واقع در ژنو؛ به ناچار باید از داخل باغ اسرارآمیز چینی به نام «گوسو» عبور کنند.

در تابستان ۲۰۱۲(۱۳۹۱) ۱۱۱تن چوب، سنگ، کاشی، استالاگمیت و مواد لازم برای ساختن این باغ از چین؛ این کشورآسیای دور به این مکان حمل شد. در لوح افتتاحیه باغ به عنوان نمادی ازچین  نوشته شده است:« این بیانگر اعتمادیست که چین همواره به نظام تجاری چندجانبه داشته است.»

پکن خود را متعهد می ‎داند به صورت مستمر کلمه «آرامش» را که به رنگ طلایی در سنگ مرمر حک شده است با چیدمان‎ هایی که دائما تجدید می‎ شوند؛ وعده دهد. اما این یک رؤیایی بیش نیست؛ چراکه چند سال بعد چهره اقتصادی تجارت جهانی باحمله سنگین چین دگرگون شد.

بدون ملاحظه اندکی آرامش در آن.

اوایل ماه دسامبر(۱۰ آذر) صرفا چهره مضطرب برخی مذاکره‎ کنندگان در کنفرانس وزرای کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت که نهایتا لغو شد، مشاهده می‎شود. آنها در باغ«گوسو» دائم سیگار می‎ کشند.

یکی از آنها با لحنی شوخی می‎گوید:« چندجانبه ‎گرایی در تجارت جهانی بسیار تحت فشاراست. مذاکره ‎کنندگان باید به مذاکره ادامه دهند. سازمان تجارت جهانی در جستجوی آینده است.»

این سازمان که با هدف جهانی‎سازی تجارت تشکیل شد در پی نظام‎مند کردن روابط تجاری میان کشورهاست؛ اما در حال حاضر متهم است چین را در تصاحب ۱۴درصد از تجارت جهان به حال خود رها کرده است. این امر منجر به رکود صنایع در کشورهای ثروتمند شده است.

در سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا سازمان جهانی تجارت را متهم به رها کردن چین «به ارتکاب قتل با بستن کارخانه‎های آمریکا» کرد.

به همین دلیل اعضای جدید خود در این سازمان را انتخاب نکرد و با این کار عملا این سازمان را از مرجعیت ساقط و قوانین آن را غیر قابل اجراکرد؛ چرا که بر اساس قوانین این سازمان هیچ کشوری را نمی‎توان تحریم کرد.

از ژانویه سال گذشته (دی سال گذشته) که بایدن بر سرکار آمده است و لحنی آشتی‎ جویانه داشته است نیز وضع چندان تغییری نکرده است.

کرسی ایالات متحده آمریکا در سازمان جهانی تجارت همچنان خالی است. یکی از مذاکره‎کنندگان اروپایی با لحنی غضب‎آلود می‎ گوید:« دیگر در هیچ موضوعی رهبری آمریکا مشاهده نمی‎ شود.»

در همین ایام که آمریکا صحنه این سازمان بین‎ المللی را ترک کرده است چین گام‎ های قوی تری در این سازمان برداشته است.

در آخرین بازنگری سیاست‎ های تجاری خود در پائیز امسال چین هیاتی مرکب از بهترین کارشناسان خود را برای پاسخ به بیش از ۲۲۰۰ سئوال و انتقاد از سیاست‎ های تجاری خود به این سازمان فرستاد و تمام این پاسخ‎ها را در کتابی ۵۰۰ صفحه ‎ای گرد آورد.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا