کد خبر: 091101118861
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

نقش هوش مصنوعی در«جی پی تی چَت»

ترجمه: محمود نواب مطلق

به کمک هوش مصنوعی می توان در «جی پی تی چَت» خیلی خوب حرف زد اما فایده این کارچیست؟ به کمک آن می توان گفتگو کرد اما محدودیت های فراوانی نیز وجود دارد و برنامه‌های کاربردی تجاری گسترده‌ای نیز هنوز درآن موجود نیست. این مشکلات تا حدزیادی استفاده از آن را محدود می‌کند.

«جی پی تی چَت» به نوعی رقیب «گوگل» شده و حتی برخی به آن لقب «قاتل گوگل» داده‌اند. البته مانند گوگل فهرستی از اسناد را ارائه نمی‌کند وحتی پاسخ های عجیب وگاهی اشتباه در گفتگو می‌دهد. اما بهرحال به دلیل داشتن ویژگی های یک موتور جستجو به رقیب جدی گوگل تبدیل شده‌است.

مایکروسافت به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌گذار در «هوش مصنوعی باز» درتلاش است «جی پی تی چَت» را درموتورجستجوی بینگ خود وارد کند تا ازاین طریق بر گوگل برتری یابد.

اما دراین مسیر برخی مشکلات برسر راه آن وجود دارد. معمولا درموتورهای جستجو از چند کلمه و یا گاهی یک کلمه استفاده می‌کنند. این کلمات ممکن است اسامی افراد باشد ویا مربوط به حوادثی خاص باشند.

کسانی که با استفاده از هوش‌ مصنوعی «جی پی تی چَت» را طراحی کرده‌اند شیوه‌ای جدید ابتکار کرده‌اند که با نمونه‌های سنتی موتورهای جستجو بسیار متفاوت است. تفاوت عمده آن امکان صحبت شفاهی برای جستجو به‌جای تایپ‌کردن است.

درمقام مقایسه «اَلِکسای آمازون» نیز به‌دلیل وجود محدویتهای بسیار توان رقابت با «جی پی تی چَت» را ندارد وبه همین دلیل نتوانست جای خود را درجامعه آمریکایی بازکند.

قطعا کارایی «جی پی تی چَت» درآینده صرفا محدود به جستجوی اطلاعات نخواهد بود. موقعیت های فراوانی وجود خواهد داشت که به تهیه متون خاص ازجمله متون تبلیغاتی، نامه‌های مشخص و یا انواع شرح حال افراد نیازاست.

این برنامه دراین موقعیتها به‌خوبی بکار می‌آید. «جی پی تی چَت» کاربردهای دیگری هم دارد: دادن بخش هایی از متن برای الهام گرفتن درنوشتن و اجتناب از خالی گذاشتن صفحه هنگام نگارش، این نکته که این ابزار درمورد موضوع خاص مورد نظرما همان مطالب منظور مارا می‌گوید یا نه و همچنین درخواست پیشنهاد درمورد موضوعات خاص.

«جی پی تی چَت» بهرحال سحرآمیز نیست و نمی‌تواند آنچه درذهن کاربر هست را حدس بزند و صرفا درحد کمک عمل می‌کند. بیشترین استفاده ازاین برنامه درامر آموزش است که دراین بخش نیز مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. این برنامه به دانشجویان کمک می‌کند تکالیفشان را انجام دهند، به اساتید کمک می‌کند طرحهای درس خود را آماده کنند و به پژوهشگران کمک می‌کند مقالات خود را به صورت نیمه‌خودکار آماده کنند. درمورد این برنامه مطالب بسیاری گفته و نوشته‌اند و مشکلات بسیاری را مطرح کرده‌اند اما بهرحال به‌عنوان یک فناوری پیشرفته همواره مطرح است. بنابراین باید از ویژگیهای آن بصورت مستمر برای کاربران صحبت کرد و آنان را با ابزارهای گوناگون بکاررفته دراین برنامه آشنا کرد تا بتوانند از آن به نحواحسن درامر آموزش بهره‌برداری کنند.

از آفات این برنامه تولید اخبار جعلیست که درسطح انبوه می‌تواند مشکلات فراوانی را به‌ویژه درمقادیر صنعتی بوجود بیاورد. البته نباید درمیزان خطرناک بودن آنها اغراق کرد اما بهرحال وجود دارند و باید واقعیت آنها را پذیرفت.

البته ممکن‌است درطراحی این برنامه بشود از آشکارسازهایی برای تشخیص اخبار جعلی از اخبار واقعی بهره‌مند شد اما به‌دلیل فراوانی تنوع متون تشخیص این‌امر خود نیزکاری بس مشکل است مگر برای دست‌اندرکاران تولید این برنامه که همه‌چیز آن‌را می‌دانند.

از ۳۰ نوامبر(۹آذر) که کاربران توانستند از این برنامه استفاده کنند بتدریج محدودیت های آن نیز آشکار شده. اگر موارد ناشناخته ازاین برنامه سئوال شود پاسخهای نامربوط می‌دهد آنهم بصورت کاملا جدی. درمواردی که قبلا برای او شناخته شده‌ است پاسخ های درست می‌دهد.

انتظار کاربران آنست که مواردی را که تشخیص نمی‌دهد سکوت کند ولی اینچنین نیست. این نقص عمده این برنامه است و مهمترین تفاوت آن با گوگل محسوب می‌شود. به همین دلیل برخی محافل علمی و فناوری استفاده از این برنامه را برای تهیه مقالات و متون ممنوع کرده‌اند.

دلیل این نقص در«جی پی تی چَت» آنست که طراحی آن براساس مدلهای واقعی درجهان صورت نگرفته‌است. این برنامه قدرت تشخیص حقیقت را ندارد. به‌همین دلیل می‌تواند درپاسخ اطلاعات نادرست بدهد.

به‌عبارتی توهم می‌زند چراکه بهرحال باید پاسخ بدهد. حال این پاسخ هرچه می‌خواهد باشد. دراین صورت اگر سئوالی غیرواقعی ازاین برنامه پرسیده شود پاسخ آن نیز خیالی خواهد بود. به‌عبارتی شروع می کند به داستانسرایی.

ممکن است درآینده مقامات شرکت«هوش مصنوعی باز» درطراحی خود تجدیدنظر کرده و یکسری اطلاعات پایه حقیقی را نیز به این برنامه اضافه کنند تا قدرت تشخیص درآن بالا رود.

درست مانند آنچه گوگل و آمازون قبلا انجام داده‌اند. گوگل برنامه‌ای با نام «اِسپارو» طراحی کرده که این نقص برنامه «جی پی تی چَت» را برطرف کرده. در این طراحی فهرستی از داده‌های موردنیاز برای این تشخیص فراهم و بکارگیری شده‌است.

مشکل دیگر برنامه«جی پی تی چَت» استفاده از متون پایه‌ایست که از نیمه سال ۲۰۲۱(خرداد ۱۴۰۰) درآن قرارداده شده و امکان به روزرسانی مستقیم آن وجود ندارد. بنابراین قدرت پاسخگویی به سئوالات روز را ندارد و این نکته بسیار مهمی‌است.

بنابراین یکی از مهمترین چالشهای پیش‌روی این برنامه طراحی نظام به روزرسانی مستمر آنست.

البته این‌امر مستلزم صرف هزینه بسیار و استفاده از فناوریهای بسیار پیشرفته دریک مدت طولانی از چندهفته تا چندماه خواهدبود و این نکته با توجه به سرعت مورد نیاز در اطلاع رسانی به روز قدری مشکل‌ساز خواهد شد.

بنابراین اصلاح ساختار آن درآینده نزدیک صرفا متمرکز بریکسری داده‌های مشخص برای به روز رسانی خواهدبود که البته این خود نیز به‌این زودیها محقق نخواهد‌شد.

مهمترین نکته، قابل پذیرش بودن این برنامه است که درحال حاضر محقق شده‌است. استفاده از این برنامه درامر آموزش بسیار موردتوجه قرارگرفته است. اما دراین مورد نیز باید مراقب محتوای تولیدی این برنامه بود و درصدد برقراری نظامهای نظارت بر محتوا بصورت هوشمند بود. درنهایت به قول معروف پیش‌بینی دراین موارد مشکل است.

درمورد فناوری بکار رفته دراین برنامه هنوز ناشناخته‌های بسیاری وجود دارد. دورنمای چنین برنامه‌هایی بسیار گیج‌کننده است و احتمالا تأثیر زیادی بر جامعه می‌گذارد. ظرفیت های واقعی و تجاری آن باید درست ارزیابی شوند و در بوته آزمایش دنیای واقعی قرار گیرند.

قدرمسلم آنست که تمامی دست‌اندرکاران امور دانشگاهی و حتی کسانی که با افکار عمومی سروکار دارند باید نسبت به تقویت این برنامه حساس بوده و درصدد کمک برای رفع نواقص آن باشند چراکه تأثیر آن بر جامعه قطعیست.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا