کد خبر: 190203158646
اخبار شرکت هااقتصادانرژیتولید و بازرگانی

نقش کلیدی ستاره خلیج فارس در تضمین امنیت انرژی کشور

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس ضمن ارائه دستاوردهای بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان از افزایش یک‌صد هزار بشکه‌ای ظرفیت شیرین سازی انواع فرآورده‌های نفتی و فراهم شدن امکان صادرات نفت سفید این مجموعه عظیم نفتی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، «علیرضا جعفرپور» بیان کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس وظیفه خطیر تامین بخش عمده ای از سبد سوخت کشور را عهده دار است و ظرفیت تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین و اجزای بنزینی، ۱۶ میلیون لیتر نفت گاز و نفت سفید، ۲ هزار تن گاز مایع و محصولاتی دیگر از جمله انواع نفتا و حلال ها را دارد.

وی ادامه داد: ستاره خلیج فارس در سال گذشته با سهم ۶۵ درصدی در برداشت میعانات گازی از میدان مشترک پارس جنوبی نقش برجسته ای را در تضمین تولید پایدار گاز ایران اسلامی ایفا نموده و سهم ۲۰ درصدی در ظرفیت پالایش کشور داشته که حاصل آن تولید ۴۰ درصد بنزین و اجزای بنزینی، ۱۳ درصد نفت گاز، ۱۸ درصد نفت سفید و ۱۵ درصد گازمایع بوده است.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس افزود: شرکت نفت ستاره خلیج فارس در سال ۱۴۰۲ با تکیه بر دانش و خلاقیت‌های جوانان این مرز و بوم با برپایی رویداد تقاضامحور نسبت به شناسایی و تعامل با شرکت های دانش بنیان اقدام کرد، دومین عملیات تعمیرات اساسی واحدهای فرآیندی انجام پذیرفت، راه اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز این پالایشگاه رقم خورد و افزایش یک‌صد هزار بشکه‌ای ظرفیت شیرین سازی انواع فرآورده‌های نفتی و فراهم شدن امکان صادرات نفت سفید را رقم زد تا شاهد افزایش تولید، صادرات و کیفیت فرآورده های بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان باشیم.

افزایش تولید بنزین پالایشگاه

جعفر پور بیان کرد: در حال حاضر این پالایشگاه با تولید ۴۵ میلیون لیتر بنزین و اجزای بنزینی، بزرگ‌ترین تولید کننده بنزین کشور است و رسالت و مأموریت خطیر تولید حدود ۴۰ درصد فرآورده استراتژیک بنزین مورد نیاز کشور که همواره سرآمد بازار فرآورده‌های نفتی تلقی می‌شود، بر عهده این شرکت است و همچون گذشته در اولویت برنامه‌های راهبردی این پالایشگاه قرار دارد.

وی افزود: از جمله گام‌ها و دستاوردهای ارزشمند شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در این مدت افزایش بی‌سابقه تولید فرآورده استراتژیک بنزین مورد نیاز کشور به ‌واسطه تنگنا زدایی از واحدهای بنزین‌سازی بوده است.

جلوگیری از خام فروشی نفتا

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس ابراز کرد: در سال ۱۴۰۲ صادرات نفتا از ستاره خلیج فارس حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است و به جای خام فروشی محصول ارزشمند نفتا، این محصول در حوزه های دیگر از جمله تولید بنزین کشور و تامین خوراک شرکت مورد استفاده قرار گرفته است.

وی در تشریح دستاوردهای این امر اضافه کرد: با افزایش تولید بنزین به طور موثر از واردات بنزین جلوگیری شده است و همچنین با استفاده از این محصول در پتروشیمی ها، ارزش افزوده بیشتری برای کشور تولید شده و از خام فروشی این محصول جلوگیری شده است.

راه اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز و تولید نفت گاز یورو ۵

مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با اشاره به افزایش ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه ای شیرین سازی انواع فرآورده های نفتی در این پالایشگاه گفت: به منظور تکمیل چرخه تولیدات پالایشگاه جهت ایجاد توازن در تولید نفت گاز یورو ۵، رعایت تعهدات زیست‌محیطی و ایجاد سودآوری، راه اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز فاز ۲ در دستورکار قرار گرفت و این واحد در سال ۱۴۰۲ با ظرفیت تولید روزانه ۴۲ هزار بشکه نفت گاز یورو ۵ در مدار تولید قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با اصلاح شبکه مبدلی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز فاز یک و همچنین افزایش ظرفیت این واحد، بخش عمده ای از نفت گاز تولیدی از گرید معمولی به یورو ارتقا یافت تا پالایشگاه ستاره خلیج فارس به جمع تولیدکنندگان نفت گاز یورو ۵ بپیوندد.

عملیات عظیم تعمیرات اساسی فاز دو پالایشگاه و واحدهای جانبی و یوتیلتی

جعفرپور گفت: بزرگترین تعمیرات اساسی این پالایشگاه شامل واحدهای جانبی و واحدهای اصلی فاز دو به مدت دو ماه و با مشارکت ۲۵۳۲ نیروی متخصص ایرانی اجرایی شد.

وی خاطرنشان کرد: در تعمیرات اساسی امسال واحدهای تقطیر، تصفیه هیدروژنی نفتا، اکتانایزر، CCR، ایزومریزاسیون، گاز مایع، مراکس، آمین و آب ترش و واحدهای تصفیه هیدروژنی نفت سفید و همچنین واحدهای تولید گوگرد و یک دستگاه GTG و یک دستگاه بویلر مورد تعمیرات اساسی قرار گرفتند.

جعفرپور یادآورشد: تعمیرات اساسی فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس سال گذشته انجام شد و تعمیرات اساسی فاز سه نیز سال آینده اجرا می‌شود.

افزایش صادرات زمینی و دریایی گاز مایع و بوتان

وی اظهار کرد: با توجه به بازاریابی های خوبی که انجام شده است، صادرات گاز مایع شرکت نفت ستاره خلیج فارس در سال ۱۴۰۲ حدود ۶.۵ برابر مقدار سال ۱۴۰۱ شده است. متاسفانه به دلیل ناترازی (مثبت) تولید و مصرف گاز مایع در کشور و اشباع بودن بازارهای داخلی و خارجی، بخش زیادی از گاز مایع در پالایشگاه های کشور به شبکه های سوخت تزریق می شود.

مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ با دو اقدام اساسی در زمینه صادرات زمینی و دریایی گاز مایع، سهم صادرات پالایشگاه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و پیش بینی می شود صادرات این محصول در سال ۱۴۰۳ شرایط بهتری پیدا کند.

راه اندازی سیستم میترینگ فرآورده های پالایشگاه

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس بیان کرد: با توجه به اهمیت سنجش دقیق احجام فرآورده های تحویلی به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، سامانه میترینگ پالایشگاه راه اندازی شد و فرآورده های اصلی شرکت شامل بنزین و نفت گاز که حدود ۹۵ درصد از کل فرآورده‌ها را تشکیل می دهد، از طریق سامانه میترینگ تحویل می‌شود. با این اقدام از روش سنتی که در گذشته برای اندازه گیری در مخازن استفاده می شد و همواره با خطاهای انسانی روبرو بود، جلوگیری به عمل آمده است.

نفت ستاره خلیج فارس

وی افزود: در همین راستا مقدمات نصب میتر بر روی فرآورده های صادراتی که از طریق کشتی حمل می‌شوند نیز فراهم شده است و مراحل راه اندازی این میترها نیز در حال انجام است تا از هرگونه خطای اندازه گیری در این فرآیند خطیر جلوگیری به عمل آید.

راه اندازی پکیج تبرید هافی

جعفرپور گفت: با رفع مشکلات پکیج های هافی در فازهای یک و دو ‌پالایشگاه و همچنین راه اندازی پکیج هافی در فاز سه در مرداد ماه ۱۴۰۲، تولید گاز مایع به میزان ۶۵ هزار تن در سال افزایش پیدا کرد تا از تزریق این محصول ارزشمند به شبکه سوخت و فلر پالایشگاه جلوگیری به عمل آید. همچنین با ایجاد پایداری عملیاتی در این پکیج ها تولید بنزین به میزان یک میلیون لیتر در سال افزایش خواهد یافت.

وی افزود: افزایش استحصال گاز مایع، باعث خواهد شد تا مقدار صادرات این فرآورده ارزشمند افزایش یابد و ارز آوری بیشتری برای کشور داشته باشد.

راه اندازی پکیج تبریدی فریگو و افزایش استحصال گاز مایع

جعفرپور با اشاره به راه اندازی پکیج FRIGO در تیرماه ۱۴۰۲ گفت: با راه اندازی این پکیج سالانه حدود یکصد هزار تن گاز مایع غنی از پروپان بازیابی می شود و از تزریق این محصول ارزشمند به شبکه سوخت فلر پالایشگاه جلوگیری به عمل می آید.

آغاز صادرات دریایی محصول نفت سفید

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس ابراز کرد: با افزایش یکصد هزار بشکه ای ظرفیت تصفیه هیدروژنی انواع فرآورده های نفتی در شرکت نفت ستاره خلیج فارس امکان تصفیه و شیرین سازی محصول نفت سفید این پالایشگاه فراهم شد و عملیات بازاریابی، فروش و صادرات این محصول از اواسط سال ۱۴۰۲ آغاز شد و ۵۰۰ هزار تن از این محصول ارزشمند صادر گردید و ۳۵۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته است.

آغاز صادرات دریایی محصول ارزشمند ته ماند برج تقطیر

وی افزود: با استانداردسازی محصول ته ماند برج تقطیر و اخذ مجوزهای لازم صادرات این محصول ارزشمند از سال ۱۴۰۲ آغاز شد و ۳۰ هزار تن از این محصول که در زمره سوخت های کم گوگرد کشتی دسته بندی می شود به فروش رسید و صادر شد.

جعفرپور اضافه کرد: سابق بر این، محصول فوق به خوراک واحدهای تقطیر واگردانی می شد و مشکلات زیادی را برای کوره های برج تقطیر فراهم کرده بود. همچنین صادرات این محصول ارزآوری خوبی برای کشور به همراه دارد.

تغییر کاربری TGTU به ATU

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس بیان کرد: یکی از مهم ترین واحدهای صنایع پالایشی که تاثیر بسیار زیادی در کاهش آلایندگی های زیست محیطی و  مصرف گاز طبیعی در صنایع پالایشی دارد، واحد تصفیه گازهای ترش با محلول آمین است که در پالایشگاه ستاره خلیج فارس این بخش برای تصفیه ۱۸ تن در ساعت گاز ترش با محلول آمین در دو واحد ۰۸ و ۵۸  طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده بود.

وی ادامه داد: پس از گذشت قریب به ۸ سال از راه اندازی اولین واحدهای پالایشی و به دنبال آن تکمیل و راه‌اندازی تمامی واحدهای تصفیه هیدروژنی نفتا، نفت سفید، نفت گاز و همچنین افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی دریافت خوراک به همراه تغییر اجزای میعانات گازی؛ همزمان با راه اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز (۶۶)، میزان گاز ترش تولیدی پالایشگاه به ۲۴ تن در ساعت رسید و این در حالی بود که محدودیت های ناشی از عدم ظرفیت کافی در واحد های تصفیه ۰۸ و ۵۸ باعث شد تا به ناچار همواره به طور متوسط ۶ تن در ساعت گاز ترش به فلر ارسال و ضایع شود.

جعفرپور تصریح کرد: جهت ارائه هرچه سریع تر راهکاری به منظور جذب گاز ترش مازاد و برگشت آن به شبکه سوخت، موضوع به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت و در نهایت بخش Tail Gas Treating واحد بازیافت گوگرد به دلیل تشابه بخشی از فرآیند آن به واحد تصفیه گاز ترش با آمین؛ تمامی تجهیزات اعم از پمپ ها، خطوط لوله، برج ها، مبدل‌های حرارتی، شیرهای کنترلی و ایمنی، مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: سرانجام به منظور رفع چالش ها پس از تکمیل فرآیندهای مهندسی، خرید و نصب ادوات مورد نیاز راه اندازی این بخش با ظرفیت شیرین‌سازی ۶ تن در ساعت گاز ترش مازاد و تزریق آن به شبکه سوخت در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ به دست متخصصان کارآزموده پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ثمر نشست.

جعفرپور اظهار کرد: این دستاورد در حالی رقم خورد که کل هزینه صرف شده برای این طرح حدود نیم میلیون دلار برآورد شده است که فقط در یک مورد علاوه بر کاهش ۱۵ درصدی ضایعات هیدروکربنی پالایشگاه، سالانه ۷.۵ میلیون دلار، معادل کاهش مصرف ۶.۵ تن در ساعت گاز طبیعی برای پالایشگاه سودآوری خواهد داشت.

ترسیم چشم‌انداز پتروپالایشی و تعریف پروژه احداث واحد آمونیاک

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم صورت گرفته در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، انجام مطالعاتی جامع با رویکرد توسعه زنجیره ارزش محصولات با استفاده از ظرفیت‌های موجود در پالایشگاه بود که در این راستا، طرح تولید آمونیاک به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال با استفاده از هیدروژن مازاد تولیدی پالایشگاه در دستور کار قرار گرفت.

جعفر پور ادامه داد: از دستاوردهای این طرح جلوگیری از هدر رفت هیدروژن در شبکه فلرینگ است و به منظور تبدیل بخشی از آمونیاک تولیدی به کودهای شیمیایی، احداث واحدی با کاربری دوگانه تولید کودهای شیمیایی آمونیوم سولفات و دی‌آمونیوم فسفات با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال طرح ریزی شده است.

وی تصریح کرد: تمامی مجوزهای مربوطه جهت احداث واحد تولید آمونیاک اخذ شده و لایسنس مربوطه از پژوهش و فناوری شرکت ملی پتروشیمی ایران خریداری شده است و طراحی پایه این طرح در حال انجام است که پیش بینی می شود طراحی پایه طرح تولید آمونیاک تا پایان بهار ۱۴۰۳ تکمیل شود و مناقصات مربوطه در تابستان ۱۴۰۳ انجام شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا