کد خبر: 2609999245
اقتصاد کلانمجلس

نمایندگان مجلس اعتراضی به افزایش بودجه خود نکردند

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: وقتی خود نهادهایی که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند، ولخرجی کنند فساد نیز به وجود می‌آید و علاوه بر آن تبلیغ یک نوع زندگی تجملاتی نیز است.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد بودجه رفاهی ۱۱۸ میلیارد تومانی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این مقدار بودجه رفاهی مجلس در لایحه بودجه سال آینده آمده است.  زمانی که می‌گوییم بودجه باید مقاومتی نوشته شود و از مردم توقع داریم به دلیل مشکلاتی که ما در حوزه بین‌المللی داریم با حداقل‌ها زندگی کنند، الگوی آن باید قوای حکومتی باشند. از سال ۹۷ تا امسال وضعیت اقتصادی مردم هر سال بدتر شده و پیش بینی ما برای سال ۱۴۰۰ نیز همین‌گونه است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: شاید در بدو امر خرج کردن هزار میلیارد تومان در سال برای مجلس چندان زیاد به نظر نرسد ولی مجلس باید از خود شروع کند و برای مثال امسال ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از سال گذشته خرج کند، بعد هم این فشار را روی دولت بیاورد تا دفتر آقای رئیس جمهور به جای افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی هر ساله هزینه‌ها، ۱۰ درصد آن را کاهش دهد. باید توجه داشت که تشریفاتی که در  ۱۰ یا ۲۰ سال اخیر در جلسات حاکم شده تجملات است.

وی با انتقاد از برخی از تجملاتی که می‌توانند منشأ فساد باشند خاطر نشان کرد: اینکه وقتی یک خبرنگار از طرف یک رسانه به یک وزارتخانه می‌رود به او کارت هدیه داده می‌شود به معنای فساد است، نطفه فساد فقط در سلطان سکه نیست. اینگونه رفتارها نیز عادی‌سازی فساد است.

حریری در ادامه افزود: افزایش هزینه‌ها در نهادهای حاکمیتی علاوه بر تاثیر سمبولیک، تاثیر واقعی نیز دارد. در ۲۰ یا ۳۰ سال اخیر طبقه نوکیسه را شاهد بودیم که عموماً از محل مفسده ثروتمند شده‌اند. علاوه بر اینکه منشا این پدیده فساد است خود نیز باعث ترویج فساد می‌شود. در حوزه بودجه نیز همین گونه است وقتی خود نهادهایی که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند ولخرجی را ترویج کنند، فساد نیز به وجود می‌آید و علاوه بر آن تبلیغ یک نوع ولخرجی و تجملاتی زندگی کردن نیز است.

وی اظهار کرد: این ترویج ولخرجی و زندگی تجملاتی برخلاف چیزی است که ما از مردم می‌خواهیم. از یک طرف آقای رئیس‌جمهور می‌گوید ما در جنگ اقتصادی هستیم و تحمل کنید و از طرف دیگر مثلاً ۴۰ درصد بودجه ریاست جمهوری افزایش پیدا می‌کند. مجلس با شعار عدالت‌خواهی روی کار می‌آید اما نمایندگان به افزایش بودجه خود مجلس اعتراض می‌کنند این تبلیغ یک نوع مصرف مسرفانه است که در بودجه وجود دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا