کد خبر: 03010020139
بانک و بیمه

نمره ۱۵همتی به سیستم بانکداری/ بانک مرکزی باید از ذخایر ارزی حراست کند

رییس کل بانک مرکزی گفت: کنترل نقدینگی، سیاستگذاری نوین پولی، راه اندازی وتوسعه سامانه های پرداخت الکترونیک و مدیریت درست منابع محدود ارزی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته بود که با تلاش فروان به دست آمد.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی با حضور در ویژه برنامه عیدانه شبکه خبر درباره فعالیت های بانک مرکزی صحبت کرد. همتی در این گفتگو از ۱۳ سال حضور خود در سازمان صدا و سیما گفت. از گله مندی‌های اطرافیان و اهمیت پخش خبر.

رییس کل بانک مرکزی در گفتگوی نوروزی با شبکه خبر از حال و روز بانک مرکزی و از دست دادن دوستان خود گفت. دوستانی که توقع پارتی بازی آنان را برآورده نکرده است.

همتی که امروزه کلیدار خزانه کشور است معتقد است بانک مرکزی کشور باید دارایی خزانه کشور را برای روز‌های سخت حفظ کند.

همتی نمره ۱۵ از ۲۰ را به سیستم بانکداری کشور داد.

 رییس بانک مرکزی گفت: «کنترل نقدینگی»، سیاستگذاری نوین پولی»، «مدیریت منابع ارزی» و «راه اندازی و توسعه  سامانه‌های پرداخت الکترونیک» از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته بوده است که با تلاش فراوان به دست آمده است.

وی با اشاره به این که میدانم نتوانستیم برای طبقات پایین جامعه کاری کنیم، اما تلاشمان را می کنیم افزود: عیدی من به مردم ایران این است که قول میدهم تا پایان مسئولیتم تمام تلاشم در راستای ایجاد رفاه برای مردم باشد.

همتی گفت: تقویت قدرت خرید مردم را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بانک مرکزی است.

رییس بانک مرکزی خاطرنشان کرد:  انتظار از بانک مرکزی هم از جانب ارز و هم از سمت ریال فراوان است اما باید به محدودیت‌های ارزی و نیز مضرات بسط ریال توجه شود. البته این انتظار ارزی نیز از زمانی که منابع ارزی فراوان بوده است و بانک مرکزی سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته، ایجاد شده است و این محلِ انتقاد است.

وی با  اشاره به این که درآمد ارزی کشور در سال ٩٩ نسبت به سال ۹۸ یک نهم شده است گفت: حتماً باید به فکر افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی در سال‌های قبل می‌بودیم و حالا هم باشیم و برای دستیابی به این هدف تلاش می‌کنیم.

همتی افزود: اما علیرغم این محدودیت به دلیل مدیریت صحیح منابع، نقشه و توطئه دشمن به منظور فروپاشی اقتصاد به شکست انجامید و مهم‌ترین خبری که آخر سال ۹۹ شنیدم اعتراف نماینده امریکا به شکست فشار حداکثری بود.

رییس کل بانک مرکزی با تشکر از کارکنان خدوم شبکه بانکی در دوران کرونا و سایر اوقات سخت تاکید کرد مسئولان بانکها باید حداکثرمدیریت ونظارت را برای ارائه خدمات بهتر به مردم در این شرایط به عمل اورند.

وی گفت: اولین دستاورد و خدمت شایان، سیاست گذاری نوین بانک مرکزی است که نمونه آن عملیات بازار باز می باشد که به صورت وسیع عملیاتی شده است.

دوم راه اندازی سامانه های پرداخت الکترونیکی بوده است که روزانه ۱۵۰ میلیون تراکنش شتاب و ۴٠٠ میلیون تراکنش بین بانکی و درون بانکی بر این اساس انجام می گیرد. ومبلغ روزانه تراکنش شتاب به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. سوم مدیریت درست منابع محدود ارزی با توجه به تقاضای گسترده بوده است.

رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به تخصیص و تامین ارز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تخصیص و تامین ارز دیگر توسط فرد انجام نمی‌گیرد بلکه به صورت سیستمی ارز تامین می شود.

وی افزود: وزارت صمت با همراهی وزارتخانه های کشاورزی و بهداشت و سایرین تعیین کننده تخصیص است و بانک مرکزی تنها بر اساس اولویت‌ها تعیین شده این وزارتخانه و بطور سیستمی اقدام می کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا