کد خبر: 15080053327
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

نوزدهمین مرحله حراج اوراق مالی در ۱۸ آبان‌ برگزار می‌شود

بانک مرکزی اعلام کرد که مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی اسلامی دولتی برای فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه را روز سه‌شنبه (۱۸ آبان‌ ۱۴۰۰) برگزار می‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از بانک مرکزی،  اوراق عرضه‌شده در این حراج، مرابحه عام، کوپن‌دار و با تواتر پرداخت سود ۶ماهه (پرداخت کوپن دوبار در سال) است.

در این مرحله نماد آراد ۹۱ و آراد ۹۲ عرضه می‌شود. سررسید آراد ۹۱ و آراد ۹۲ به ترتیب مرداد ۱۴۰۴ و آبان ۱۴۰۲ است. همانطور که گفته شد تاریخ انتشار این اوراق هجدهم آبان امسال و قیمت اسمی هر ورقه یکصدهزار تومان و مبلغ عرضه پنج‌هزار میلیارد تومان است. نرخ سود اسمی سالیانه آراد ۹۱ برابر ۱۵درصد و آراد ۹۲ نیز ۱۶درصد است.

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند برای ارسال سفارش‌های خود تا ساعت ۱۲روز یک‌شنبه (۱۶‌ آبان‌ ۱۴۰۰) تنها از طریق سامانه بازار بین بانکی اقدام کنند. نهادهای مالی همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین سرمایه متقاضی شرکت در این حراج نیز می‌توانند سفارش‌های خود را تا ساعت ۱۲ روز یکشنبه (۱۶ آبان ۱۴۰۰) از طریق سامانه مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کنند.

نهادهای مالی متقاضی

تمام نهادهای مالی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند سفارش‌های خود را در هر نماد به طور جداگانه ارسال کنند. حداقل حجم سفارش در هر یک از نمادهای مزبور ۵۰۰هزار ورقه است.

براساس اعلام بانک مرکزی، متولی اصلی انتشار و عرضه اوراق مالی اسلامی دولتی، وزارت امور اقتصادی و دارایی بود و آن وزارتخانه، الزامی به پذیرش همه پیشنهادات دریافتی یا فروش کلیه اوراق عرضه‌شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی نیز تنها سفارشات دریافت‌شده را برای تصمیم‌گیری به آن وزارتخانه ارسال و وزارتخانه مزبور برای تعیین سفارش‌های برنده اقدام می‌کند.

بانک مرکزی مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است. کارگزاری این بانک ضمن تامین‌ زیرساخت معاملات و برگزاری حراج، تعهدی به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی فروش‌رفته ندارد و اوراق مزبور را در بازار اولیه به منظور تامین مالی دولت خریداری نخواهد کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا