کد خبر: 081201122423
جهانروزنامه

نگرانی از اعلام کاهش ۲۵درصدی صادرات نفت روسیه در ماه مارس

ترجمه: محمود نواب مطلق

افزایش قیمت نفت  روز جمعه ۲۴ فوریه (۵اسفند) ادامه یافت. این روند درپی اعلام کاهش بیش از حد اعلام شده عرضه نفت روسیه درماه مارس (اسفند) تشدید شد.

دراین روز دو قیمت مرجع نفت جهان با تبعیت از حرکتی که از روز چهارشنبه۲۲فوریه (۳اسفند) آغازشد افزایش یافتند. دراین روز رسانه‌های مالی اعلام کردند روسیه به منظور بالابردن قیمت نفت خود از ماه مارس (اسفند) صادرات نفتش را از بنادر غربی خود ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

این رقم از کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز معادل ۵درصد تولید نفت روسیه که در اوایل ماه فوریه (اواسط بهمن)اعلام کرده بود  خیلی بیشتر است. از اینرو ساعت ۱۰:۴۰ به وقت بین المللی (۱۱:۴۰ به وقت پاریس) قیمت هربشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آوریل با افزایش ۱.۰۸درصدی به ۸۳.۱۰ دلار رسید.

این قیمت برای رقیب آمریکایی آن وست تکزاس اینترمیدیت برای تحویل درهمان ماه با افزایش ۱.۰۷ درصدی به ۷۶.۲۰ دلار درهر بشکه رسید. گرچه وزارت انرژی روسیه این اخبار را تأئید نکرده‌اند.

بنابه گفته منابع آگاه بنادر غربی روسیه روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کنند. کاهش ۲۵ درصدی این رقم معادل ۶۲۵هزار بشکه در روز خواهد بود. این به معنای ۰.۶ درصد از عرضه جهانی نفت است.

این رقم همچنین ازکاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روزی که قبلا «الکساندرنواک» معاون نخست وزیر روسیه درامور انرژی درابتدای ماه فوریه (اواسط بهمن) اعلام کرده بود فراتر است.

افزایش تقاضای نفت از سوی چین و هند نیز علاوه براین کاهش عرضه نفت روسیه خود عامل هشدار دهنده‌ای در مورد بروز تنش های بیشتر دراین بازار آشفته فعلی محسوب می‌شود.

همین منابع‌آگاه دلیل کاهش صادرات نفت روسیه را پاسخ به تحریمهای غرب عنوان می‌کنند. تحریمهایی که در ۵فوریه (۱۶ بهمن) به محصولات نفتی پالایش شده روسیه گسترش یافت.

قبل از آغاز جنگ روسیه و اوکراین بیش از نیمی از واردات گازوئیل اتحادیه اروپا از روسیه بود. براساس اخبار منتشرشده از ابتدای این جنگ تاکنون بیش از۸۲۱ میلیون بشکه نفت به ارزش۶۴.۷ میلیارد دلار از روسیه صادر شده است.

شرکت های غربی البته تحریم های بر ضد روسیه را نقض نکردند اما همواره در این مدت  با حجم قابل توجهی شامل ۳۸۴ میلیون بشکه نفت که ۱۳۶ میلیون بشکه از آنها نفت خام بوده است؛ مشغول تجارت نفت با روسیه بوده‌اند.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا