کد خبر: 12110067918
آسیب اجتماعیاقتصاداقتصاد کلانروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

چرا شرکت‌ها روی دستمزد کارگران وسواس دارند

ترجمه: سلیم حیدری

لندن (سی ان ان بیزنس): بانک‌ها، خطوط هوایی و فست فودهای زنجیره ای چه مشترکاتی دارند؟

همه آنها به دقت مراقب افزایش دستمزدها هستند، که این پتانسیل را دارد که کلیدی برای تورم باشد.

فقط غرامت دستمزد برای کارگران آمریکایی در سال منتهی به دسامبر ۲۰۲۱، ۴ درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش در دو دهه اخیر است.

شرکت‌ها با گزارش نتایج مالی تاکید کرده‌اند که این روند را به این زودی‌ها از بین نمی‎برند.

کریس کمپچینسکی، مدیرعامل مک‌دونالدز (MCD) در تماسی با تحلیلگران گفت: «در حالی که [ما] وارد سال جاری می‌شویم، انتظار داریم که فشار بر دستمزدها ادامه یابد.»

خطوط هوایی سوت وست (LUV) بر برنامه‌های خود برای افزایش دستمزدهای اولیه «برای رقابت در بازار» تأکید کرد زیرا به نظر می‌رسد امسال ۸۰۰۰ کارمند دیگر استخدام کند. شرکت حمل و نقل جی بی هانت (JBHT)، خاطرنشان کرد که به دلیل بازار کار «بسیار دشوار» که به دلیل میزان ابتلا رانندگان در معرض کووید-۱۹ تشدید شده است، «هزینه هر استخدام افزایش می‌یابد» و پاداش‌های ثبت‎نام نیز افزایش می‌یابد.

جیمی دیمون، مدیر عامل جی‌پی مورگان چیس (JPM) که بزرگترین بانک آمریکا را رهبری می‌کند، در مصاحبه‌ای با فاکس بیزینس در اوایل این ماه گفت: «قیمت نیروی کار در حال افزایش است و ما باید با آن مقابله کنیم.»

چرا اهمیت دارد: افزایش دستمزدها ممکن است هزینه کسب‌وکارها را افزایش دهد، اما حداقل در تئوری، پیشرفت مثبتی برای کارگران است. دستمزدهای بالاتر می‎تواند به کاهش گردش مالی و فرسودگی شغلی در صنایعی مانند حمل و نقل کالا کمک کند.

با این حال، تصویر کامل پیچیدگی بیشتری دارد. وقتی دستمزد برای تورم تعدیل شد، دستمزدها و حقوق در ایالات متحده برای ۱۲ ماه منتهی به دسامبر ۱.۹٪ کاهش یافت – این به این معنی است که قیمت‌های بالاتر باعث لغو افزایش دستمزدها می شود.

با این حال، افزایش دستمزد جزء مهمی از داستان تورم است. اقتصاد امروز بسیار متفاوت از اقتصاد دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ است که آخرین باری بود که تورم یک مشکل بزرگ بوده است. اما اقتصاددانان هنوز برای نشانه‌هایی از «مارپیچ دستمزد-قیمت» در حالت آماده‎باش هستند.

این یک حلقه‌ دارای بازخورد مضر است که در آن کسب‌وکارها قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و کارگران برای پوشش صورت‌حساب‌های خود دستمزد بیشتری را طلب می‌کنند. اگر این الگو مدام تکرار شود، تورم ممکن است حتی پس از بهبود زنجیره تامین و سایر عوامل مرتبط با ویروس کرونا همچنان باقی بماند.

نیل شیرینگ، اقتصاددان ارشد گروه در کپیتال اکونومیست، در یادداشتی پژوهشی که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: «تحولات بازار کار بسیار مهم است، زیرا اگر قرار باشد تورم بالاتری ریشه دوانده باشد، این امر از طریق تسویه دستمزدها و پرداخت‌ها انجام می‌شود.»

او ادامه داد در حالی که آشفتگی بازار سهام «به طور محسوسی در هفته‌های اخیر سرفصل اخبار را به خود اختصاص داده است… این تحولات در بازارهای کار است که در نهایت مسیر آینده تورم و نرخ‌های بهره را تعیین می‎کند.»

اسپاتیفای تحت فشار اطلاعات نادرست کووید-۱۹ قرار دارد

پس از اینکه هنرمندان برجسته از جمله نیل یانگ و جونی میچل اعلام کردند که موسیقی خود را به دلیل مدیریت اطلاعات نادرست کرونا از سرویس استریم حذف می‌کنند، اسپاتیفای تحت فشار قرار گرفته است.

این شرکت یکشنبه اعلام کرد که در حال اضافه کردن یک توصیه محتوایی به هر قسمت پادکست است که شامل بحث درباره همه‌گیری کرونا است. این توصیه شنوندگان را با پیوندهایی به منابع قابل اعتماد به مراکز ویروس کرونا هدایت می‎کند.

همچنین قوانین پلتفرم خود را که برای استفاده داخلی بوده است، به صورت عمومی به اشتراک خواهد گذاشت.

دانیل اک، مدیر عامل این شرکت در یک پست وبلاگی گفت: «ما می‎دانیم که نقش مهمی در حمایت از بیان سازندگان و در عین حال متعادل کردن آن با ایمنی کاربرانمان داریم. در این نقش، برای من مهم است که در وضع سانسور محتوا  قرار نگیریم و همچنین مطمئن شویم که قوانین و عواقبی برای کسانی که آنها را نقض می‌کنند وجود دارد.»

زیر ذره‎بین: یونگ در ابتدا اسپاتیفای را به دلیل رابطه اش با کمدین محبوب جو روگان صدا فرا خواند. پادکست او ادعاهای گمراه‎کننده و نادرستی در مورد واکسن‎ها و ویروس منتشر کرده است. اسپاتیفای قراردادی برای میزبانی انحصاری «تجربه جو روگان» دارد.

در ویدیویی که یکشنبه در اینستاگرام منتشر شد، روگان گفت که از ایده اضافه کردن توصیه‌هایی برای مقابله با کووید-۱۹ قبل از پادکست‌ها، «خوشحال» است.

روگان گفت: «من در تلاش برای ترویج اطلاعات نادرست نیستم، من سعی نمی‎کنم جنجالی باشم.» «من هرگز سعی نکردم با این پادکست کاری انجام دهم جز اینکه فقط با مردم صحبت کنم.»

بینش سرمایه‌گذار: به نظر نمی‌رسد که این اختلاف نظر سرمایه‌گذاران را ترسانده باشد. سهام اسپاتیفای در معاملات قبل از بازار تقریباً ۳ درصد افزایش یافته است. اما ارزش سهام این شرکت در سال جاری در بحبوحه فروش گسترده‌تر در شرکت‌های فناوری، از بین رفته است. در ماه گذشته سهام این شرکت ۲۶ درصد کاهش یافته است.

وال استریت به ویزا و مسترکارت عشق می‎ورزد

در روز جمعه، سهام ویزا کارت تقریباً ۱۱ درصد جهش کرد در حالی که مستر کارت  ۹ درصد رشد کرد.

هر دو شرکت درآمدهای قابل توجهی از آخرین سه ماهه خود منتشر کردند و گفتند که انتظار ندارند نوع بسیار مسری امیکرون به مخارج شدیدی منجر شود.

آلفرد کلی، مدیرعامل ویزا کارت (V) در بیانیه‌ای گفت: «ما معتقد نیستیم که افزایش کنونی همه‌گیری باعث کاهش بهبود (اقتصاد) شود. ما شاهد بهبود اقتصادهای سراسر جهان هستیم و با برداشته شدن محدودیت‌ها، سفرهای برون مرزی بهبود خواهند یافت.»

ویزا گفت که هزینه ‎های فرامرزی مربوط به سفر نسبت به سال گذشته ۱۰۲ درصد افزایش یافته و اکنون به ۷۲ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ رسیده است.

مسترکارت (MA) گزارش داد که کل حجم مبادلات فرامرزی در سه ماهه گذشته ۵۳ درصد افزایش یافته است.

مایکل میباخ، مدیر عامل شرکت در تماسی با تحلیلگران گفت: «در حالی که امیکرون اخیراً بر سفرهای برون مرزی تأثیر گذاشته است، ما همچنان معتقدیم که سفرهای برون مرزی تا پایان سال جاری به سطح سال ۲۰۱۹ بازخواهد گشت.»

سهام مسترکارت امسال ۶.۵ درصد افزایش یافته است و ویزا کارت ۵ درصد افزایش داشته است. امریکن اکسپرس (AXP) حتی بهتر عمل می‌کند و تا به امروز ۸ درصد صعود کرده است.

منبع: سی ان ان

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا