کد خبر: 13120072415
جهانسیاست

نیروهای روسیه کنترل شهر خرسون را در دست گرفتند/مهار آتش سوزی در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا

عملیات نظامی ارتش روسیه در منطقه دونباس اوکراین برای نهمین روز متوالی ادامه یافت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پنج‌شنبه هفته گذشته (۵ اسفند) با اعلام تلاش برای دور کردن تهدیدات ناتو و غرب از مرز‌های این کشور، فرمان آغاز عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین را صادر کرد.

ارتش روسیه از هفته گذشته حمله‌ای نظامی را علیه اوکراین آغاز کرد و طی این مدت پیشروی‌هایی را در خاک این کشور داشته است.

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به این‌که حمله نظامی این کشور به اوکراین طبق برنامه پیش می‌رود، گفت نظامیان روسی از وطن خود دفاع می‌کنند و برای از بین بردن نازی‌های جدید در اوکراین تلاش می‌کنند.

پوتین با بیان این‌که «روس‌ها و اوکرانی‌ها ملتی واحد هستند»، تأکید کرد: «نیرو‌های روسیه گذرگاه‌هایی انسانی را در همه مناطق باز کرده‌اند تا غیرنظامیان بتوانند خارج شوند.نازی‌های جدید از غیرنظامیان اوکرانیی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.»

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، تأکید کرده است که درگیری کنونی با هدف غیرنظامی کردن اوکراین انجام شده و «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرده است هدف واقعی از گسترش ناتو، دشمن تراشی است و گسترش ناتو به سمت شرق امنیت خود ناتو را به خطر می‌اندازد.

این در حالی است که با مداخلات آمریکا و هم‌پیمانان آن تنش‌های روسیه و اوکراین افزایش بیشتری هم داشته است.

دور دوم مذاکرات روسیه و اوکراین برای کاهش تنش‌ها روز گذشته برگزار گردید.

منابع خبری به نقل از مذاکره‌کنندگان هر دو کشور اعلام کرده‌اند که مسکو و کی‌یف موافقت کرده‌اند که از مسیرهای بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان حمایت کنند، آن‌ها همچنین در مورد آتش‌بس احتمالی در حوزه این مسیرها به توافق رسیده‌اند.

کی‌یف و مسکو در مورد مسائل بشردوستانه رایزنی و توافق کردند که مذاکرات را ادامه دهند. دور سوم مذاکرات به زودی در ابتدای هفته آینده برگزار می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا