کد خبر: 010503167086
اقتصادانرژیبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهسبحانی رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران به دولت برای رفع ناترازی های انرژی پیشنهاد داد؛

۲۵۳ همت؛ ضرر سه ساله ناترازی انرژی فولادی ها!

سبحانی: نیروگاه سازی را با مشارکت مردم، با برنامه‌ریزی دولت و تسهیل گری وزارت نیرو انجام شود

زینب غضنفری

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به همراه اعضای هیئت مدیره این انجمن در نشست خبری روز گذشته با اصحاب رسانه به مسائل و مشکلات و چالش های پیش روی صنعت فولاد با توجه با ناترازی های انرژی پرداختند.

بهرام سبحانی گفت:مجموع ضررهای ۳ساله ناترازی انرژی فولادی ها بیش از ۲۵۳هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش عصر اقتصاد، بهرام سبحانی در ابتدا در خصوص مطالبات تولیدکنندگان فولاد از دولت چهاردهم گفت: بحث اصلاح نرخ ارز صادرات اولین و مهم ترین خواسته ما است که دولت بعدی طی یک روز و حتی یک ساعت می تواند درباره آن تصمیم بگیرد و تعیین تکلیف آن زمان زیادی نمی برد.

وی تاکید کرد: شرکت‌های فولادی به صورت تشکلی درخواست‌های خود را ارائه کرده‌اند که امیدواریم در دولت چهاردهم مورد بررسی قرار گیرد، چراکه صنعت فولاد برای کشور ما یک مزیت نسبی است و جزو بزرگ‌ترین صنعت فولاد در منطقه هستیم.

اجبار به عرضه در بورس کالا، قیمت سازی در بورس را به دنبال داشته است، دولت باید با اتخاذ دستورالعمل‌های صحیح از مداخله در قیمت گذاری اجتناب کند

وی افزود: موضوع بعدی بحث قیمت گذاری است، اجبار به عرضه در بورس کالا، قیمت سازی در بورس را به دنبال داشته است، دولت باید با اتخاذ دستورالعمل‌های صحیح از مداخله در قیمت گذاری اجتناب کند.

تصمیم بین تعطیلی یا ساخت نیروگاه!

سبحانی ادامه داد: مورد بعدی هم بحث ناترازی های انرژی است، تامین برق و گاز یک شبه درست نمی شود و نیازمند سرمایه‌گذاری است. ما بین تعطیلی فولاد و احداث نیروگاه، مجبور شدیم نیروگاه بسازیم، اما این چالشی برای کل کشور است، پیشنهاد من این است که نهضت نیروگاه سازی را با مشارکت مردم و با برنامه‌ریزی دولت و تسهیل گری وزارت نیرو را راه بیاندازیم.

وی با بیان این که بزرگترین میادین گازی را داریم که دولت می تواند واگذاری انجام دهد، گفت: کاری که در کوتاه مدت می توان انجام داد نیز کنترل مدیریت مصرف در بخش خانگی است، پرت انرژی در بخش خانگی بالا است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت در مورد ظرفیت فولاد سازی کشور گفت: ظرفیت ۴۵ میلیون تن تولید فولاد در کشور را داریم که از این مقدار ۳۲ میلیون تن تولید انجام می‌شود.

سبحانی ادامه داد: مصرف داخل فولاد کشور بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن است و مازاد تولید داریم که آن را صادر می‌کنیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: باید در زیرساخت‌ها و وضعیت صادرات در صنعت فولاد تجدیدنظر صورت گیرد.

بازارهای صادراتی هدف کدامند؟

سبحانی با بیان اینکه ظرفیت ۲۰ میلیون تن صادرات فولاد داریم، گفت: بازارهای هدف صادرات کشورمان در حوزه فولاد، جنوب‌شرق آسیا، خاورمیانه و تعداد کمی از کشورهای اتحادیه اروپا است که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

وی گفت: ایجاد سایر بازارهای صادراتی کمک به واردات تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز فولاد از کشورهایی به ویژه چین می‌شود.با ناترازی ها چه کنیم؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به ارائه سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران در حوزه تامین انرژی تاکید کرد و گفت: در حوزه ناترازی برق باید سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری ارائه شود تا از ظرفیت‌های کویر و انرژی تجدیدپذیر بهره برد.

سبحانی تاکید کرد: در کوتاه‌مدت برای جبران بخشی از ناترازی انرژی مدیریت مصرف در بخش خانگی و استفاده از تجهیزات و فناوری در صنعت فولاد یک مساله مهم است که فرهنگ‌سازی و دریافت مبلغ بیشتر از پرمصرف‌ها، جلو مصرف بی‌رویه برق خانگی را می‌گیرد. ما در این زمینه پرت انرژی زیاد داریم.

سبحانی در خصوص فرصت های از دست رفته فولاد ایران به دنبال قطع برق و گاز نیز گفت: در تابستان با چالش قطع برق و بعد از آن هم با گذشت مهر و آبان با قطع گاز مواجه می شویم که نتیجه این محدودیت ها، کاهش تولید و ظرفیت هایی است که از دست می دهیم.

۲۵۳ همت؛ ضرر سه ساله ناترازی انرژی فولادی ها!

سبحانی گفت: ارزش تولید از دست رفته ما بابت قطع برق در سال ۱۴۰۰، حدود ۵۲ همت در سال ۱۴۰۱، ۲۲ همت و در سال ۱۴۰۲، حدود ۳۰ همت شده و امسال با وضعیتی که داریم به مراتب بیشتر خواهد شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: فرصت های از دست رفته بابت محدودیت های گازی در سال ۱۴۰۰، ۲۶ همت، در سال ۱۴۰۱، ۳۲ همت و در سال ۱۴۰۲، ۶۸ همت بوده است.

سبحانی ادامه داد: جمع عدم نفع فولادی ها به دنبال قطع برق و گاز که در واقع می توانستیم تولید کنیم اما نکردیم در سال ۱۴۰۰، ۷۹ همت، در سال ۱۴۰۱، ۷۶ همت و در سال ۱۴۰۲، ۹۸ همت بوده است.

سبحانی ضمن اشاره به هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تنی در افق ۱۴۰۴، تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت، تنها صنعتی که تا سال آینده تا حد زیادی امکان دستیابی به این هدف را دارد صنعت فولاد است؛ البته دستیابی به چنین هدفی، نیازمند تامین انرژی، رفع چالش‌های ارزی و تسهیل سیاست‌های صادراتی است. حل این مشکلات و چالش‌ها تعامل معاونت طرح و برنامه سه وزارتخانه صمت، نیرو و نفت را می‌طلبد و بارها هم پیشنهاد آن را مطرح کرده‌ایم.

حکمرانی صنعت فولاد نیازمند بازنگری

در ادامه این نشست خبری، امین ابراهیمی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان ضمن تاکید بر اینکه سهم انرژی (برق، آب، گاز) در صنعت فولاد کلا ۹ درصد است، اما اولین و بیشترین محدودیت تامین برق برای صنعت فولاد رخ می‌دهد، گفت: نرخ انرژی برای فولادسازان طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است؛ آب ۳۰ برابر، گاز ۲۰ برابر و برق ۱۵ برابر افزایش یافته است. مدیریت خاموشی در کشور ناعادلانه است و همیشه دیوار صنعت فولاد هم کوتاه بوده است.

وی فولاد میانی را مزیت فولاد کشور دانسته و تصریح کرد: مزیت صادراتی ما فولاد میانی است و باید بر این مزیت‌ها تکیه کنیم؛ در غیر این صورت در این حوزه هم با ناترازی مواجه خواهیم شد؛ بایستی تعریف خود از خام‌فروشی را اصلاح کنیم؛ صنعت فولاد بخاطر اصطلاح خام‌فروشی، سال‌هاست که از این حوزه، دچار آسیب جدی شده است.

مدیرعامل فولاد خوزستان، تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت که ۹۹.۹ درصد مشکلات صادرات تا مرزهای ایران است و سنگ‌هایی است که محدودیت‌های دولتی مقابل پای صادرکنندگان می‌اندازند و تنها ۰.۱ درصد مربوط به مسائل خارجی است. بعد از ۴۵ سال توانسته‌ایم مسیرهای صادراتی را پیدا کنیم و بلد هستیم که محصول خود را بفروشیم اما متاسفانه موانع داخلی، مانع هستند.

ابراهیمی افزود: اختلاف ارز نیما و آزاد، سیاست‌های صادراتی، کارت‌های اجاره‌ای بازرگانی و مشکلاتی از این دست، ضربه اصلی را به تولیدکنندگان بزرگ زده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: راندمان نیروگاه‌های ما ۴۰ درصد است؛ برای حل مشکل انرژی نیازمند مدیریت مصرف و نه مدیریت خاموشی هستیم که این سیاست هم بر روی تولیدکنندگان اعمال می شود. حکمرانی صنعت فولاد نیازمند بازنگری است به طوری که مسأله حمل‌ونقل یکی از معضلات اصلی در این صنعت است.

صنعت فولاد امکان تامین ارز مورد نیاز کشور را دارد

در ادامه، سید رسول خلیفه‌سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز بیان داشت : صنعت فولاد با چالش‌های مختلفی مواجه است که از دولت چهاردهم حل این موارد را انتظار داریم؛ یکی از این چالش‌ها مقررات خلق‌الساعه و هر روزه است.

وی تصریح کرد: آزادسازی نرخ ارز، یک مطالبه جدی است؛ به طوری که با حل این مشکل در سال جاری حداقل ۱۰ میلیارد دلار و برای سال آینده ۱۲ میلیارد دلار، صادرات، دور از دسترس نخواهد بود.

خلیفه‌سلطانی با بیان اینکه ارز فولادی‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد ارز ورودی به کشور را شامل می‌شود که در مقایسه با صنایعی همچون فرش، سهم قابل توجهی است، گفت: در مقایسه ارزآوری این دو صنعت می‌توان گفت سال گذشته ارزآوری صنعت فرش ۴۰ میلیون دلار و در بهترین حالت ۱۰۰ میلیون دلار بوده، اما صنعت فولاد ۸۰ میلیارد دلار ارزآوری داشته است. باقی صنایع هم همین شرایط را داشته‌اند.

دبیر انجمن فولاد ایران تاکید کرد: صنعت فولاد به عنوان یک صنعت محوری در کنار صنایع نفت و پتروشیمی امکان تامین ارز مورد نیاز کشور را دارد؛ این مساله نیازمند باز شدن بندها از پای این صنایع است.

وی ادامه داد: سرکوب قیمت فولاد به بهانه‌های مختلف همچون کنترل قیمت مسکن ملی، از دیگر چالش‌های اصلی ماست؛ این کنترل نیز از طریق مکانیزم کنترل قیمت در بورس کالا انجام می‌شود. با در نظر گیری سهم قیمت فولاد در قیمت تمام شده مسکن که سهم هفت درصدی دارد، کنترل قیمت مسکن ملی با کنترل قیمت فولاد توهمی بیش نیست.

این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با بیان اینکه در بحث انرژی، نرخ پرداختی فولادی‌ها ۱۰ برابر سیمانی هاست، تصریح کرد: اما در هنگام خاموشی و اعمال محدودیت نیز اول به سراغ فولادی‌ها می‌آیند. این درحالیست که صنعت فولاد می‌تواند برای حل مشکل بحران انرژی کشور، پیشقدم باشد. از درآمد حاصل از فروش برق به فولادی‌ها امکان ایجاد نیروگاه‌های کافی وجود داشت که اگر انجام می شد، امروز با کمبود برق در کشور و در صنایع مواجه نبودیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا