کد خبر: 310503170617
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیدولتسیاستصنعت و معدنوزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم خبر داد؛

هدف‌گذاری افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران تا پایان ۱۴۰۴/ برنامه‌ریزی برای افزایش تولید میدان گازی پارس جنوبی

وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم گفت: با اجرای برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، تولید نفت ایران تا پایان سال آینده ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

به گزارش عصر اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، محسن پاک‌نژاد عصر سه‌شنبه، ۳۰ مرداد در جلسه دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود در مجلس شورای اسلامی برای کسب رأی اعتماد، با تشکر از نمایندگان مخالف و موافق، کمیسیون‌های تخصصی به‌ویژه کمیسیون انرژی که درباره برنامه پیشنهادی اظهارنظر دقیق کردند، همچنین رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، افزود: پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با این نوع همراهی و همفکری و استفاده از همه ارکان نظام اسلامی ممکن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه «نفت» وزارتخانه‌ای با وجوه مختلف فنی، تجاری، اقتصادی، بین‌المللی و امنیت مالی کشور و پیشران اقتصادی کشور است، گفت: بخشی از درآمدهای کشور از محل صادرات نفت خام، گاز، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی تأمین می‌شود.

وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم تصریح کرد: اهمیت راهبردی صنعت نفت سبب شده است این صنعت همواره آماج حمله‌های دشمن قرار گیرد و زیر شدیدترین تحریم‌ها باشد.

* صنعت نفت بالنده و استوار است

پاک‌نژاد افزود: اما با وجود تحریم‌ها، صنعت نفت امروز بالنده و استوار است و با توجه به تخصصی‌بودن و پیچیدگی‌های این صنعت، در تأمین امنیت انرژی و امینت مالی نقش همکاران جهادگر صنعت نفت را حیاتی می‌دانم در برابر آنها تعظیم می‌کنم.

وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم با بیان اینکه برنامه‌های ارائه‌شده به مجلس در چارچوب سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و منطبق با اسناد بالادستی به‌ویژه قانون برنامه هفتم تنظیم و ارائه شده است، گفت: به همین دلیل آنچه می‌توان از بنده انتظار داشت، شناخت چالش‌های هر بخش و ارائه راهبردها و راه‌حل‌های اصلی برای تحقق اهداف برنامه هفتم است.

پاک‌نژاد ادامه داد: شالوده اصلی برنامه ارائه‌شده ازسوی اینجانب، درباره پاسخگویی و ارائه راه‌حل‌های مناسب برای چالش‌های اصلی کشور در زمینه نفت و گاز است، از این رو اجازه می‌خواهم به‌طور مختصر به این راهکارها بپردازم، در صورتی که شما نمایندگان مجلس شورای اسلامی اینجانب را به حضور در مسئولیت وزارت نفت مفتخر کنید، تعهد می‌کنم همه راهکارهای ارائه‌شده را با تعامل مجلس و اندیشکده‌ها و صاحبان اندیشه در درون و بیرون خانواده صنعت نفت اجرا کنم و برای به بار نشستن سیاست‌های جاری به‌ویژه در حوزه فناوری حداکثر تلاش خود را با هدایت و نظارت مجلس شورای اسلامی انجام دهم.

* ناترازی گاز، یکی از دغدغدهای اصلی کشور است

وی تصریح کرد: نخستین موضوع در حوزه چالش‌های پیش‌رو، ناترازی در تولید و مصرف گاز است، این موضوع به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی کشور مشکلاتی در حوزه‌های مختلف از جمله تأمین گاز خانگی، کشاورزی، صنعتی و نیروگاهی پدید آورده است و سبب آثار مخرب زیست‌محیطی شده است، این موارد نه‌تنها زیان‌های سنگین در تولید ناخالص ملی ایجاد کرده، بلکه می‌تواند کشور را با چالش‌های اجتماعی و امنیتی روبه‌رو کند.

* برنامه‌ریزی برای افزایش تولید میدان گازی پارس جنوبی

وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم افزود: باید توجه داشت مسئله ناترازی انرژی کاملاً فرابخشی و مربوط به ذی‌نفعان مختلفی در کشور است، از این رو باید با همکاری برنامه‌ریزی‌شده میان همه ذی‌نفعان به موضوع ناترازی گاز رسیدگی عاجل شود، اما راهکارها باید هر دو بخش تولید و مصرف را در برگیرد؛ در بخش تولید برنامه‌های وزارت نفت در دو بازه زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت تدوین شده است، در بخش کوتاه‌مدت اجرای مستمر پروژه‌های نگهداشت تولید در میدان‌های گازی به‌ویژه افزایش تولید میدان گازی پارس جنوبی، تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی، اجرای طرح توسعه میدان‌های گازی مستقل در مرکز کشور، توسعه فاز نخست میدان گازی کیش در دستور کار است.

پاک‌نژاد درباره اقدام‌های بلندمدت برای رفع ناترازی انرژی توضیح داد: تسریع در اجرای طرح فشارافزایی پارس جنوبی در اولویت این برنامه‌هاست، همان‌طور که می‌دانید اگر در اسرع وقت به این مشکل رسیدگی نکنیم طی دو تا سه سال آینده سالانه معادل یک فاز پارس جنوبی (حدود ۲۸ میلیون مترمکعب) از تولید این مخزن مشترک کاسته خواهد شد، از این رو رسیدگی به این موضوع از اوجب واجبات است.

وی بیان کرد: امضای قراردادها و اجرای پروژه‌های ۱۶ میدان گازی و مخازن خامی، تکمیل طرح‌های بلندمدت، احداث کارخانه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است هم از دیگر برنامه‌های بلندمدت وزارت نفت برای رفع ناترازی انرژی است.

* تلاش برای افزایش اعتماد سرمایه مردمی

نفت دولت چهاردهم گفت: تلاش می‌کنیم با ایجاد و افزایش اعتماد سرمایه مردمی برای اجرای سیاست‌های بهینه‌سازی، مردم را برای کاهش مصرف گاز ترغیب کنیم تا بتوانیم در تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری ارائه‌ شده است، نقش‌آفرینی کنیم، از سوی دیگر تعیین و ابلاغ استانداردهای مصرف انرژی برای صنایع، اصلاح شبکه مصرف برای جلوگیری از هدررفت گاز، استفاده از ابزارهای متنوع بازار از راهکارهای صرفه‌جویی انرژی برای بهینه‌سازی مصرف در این حوزه است.

پاک‌نژاد تأکید کرد: خوشبختانه همه موارد یادشده در زمینه رفع ناترازی انرژی در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است و می‌توان آن را از طریق سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی کشور پیگیری کرد، همچنین ترکیب سه‌گانه صندوق بهینه‌سازی انرژی، بازار بهینه‌سازی انرژی و انتشار گواهی‌های صرفه‌جویی راهکار دیگری برای اعمال مدیریت مصرف است.

وی افزود: ناترازی تولید و مصرف به‌ویژه در حوزه بنزین و گازوئیل سبب هدررفت سرمایه‌های ملی می‌شود، از این رو لازم است هرگونه تصمیم در این حوزه با نهایت حساسیت و جلب اعتماد نظر مردم و استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده در قانون، همچنین همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط گرفته شود.

* هماهنگی کامل با مجلس شورای اسلامی به‌منظور رفع ناترازی بنزین

وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم با تأکید بر اینکه حل موضوع ناترازی بنزین با هماهنگی کامل با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی آن خواهد بود، گفت: البته با توجه به ابزارهای قانونی در برنامه هفتم توسعه در کوتاه‌مدت، طرح‌های بهینه‌سازی مصرف و افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی برای کاهش آلودگی هوا در اولویت خواهد بود، از سوی دیگر برای ارزش افزوده بیشتر با افزایش ظرفیت پالایش نفت خام تلاش می‌کنیم راه‌های مناسب برای پاسخ به نیاز داخلی را ارائه دهیم.

* استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی

وی به اولویت دوم خود در صورت رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل از دیگر برنامه‌هاست که دنبال خواهم کرد، همچنین افزایش تولید نفت خام کشور با تمرکز بر بهره‌برداری از چاه‌ها و مرمت چاه‌های داخلی در نظر گرفته شده است. با اجرای برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، تولید نفت ایران تا پایان سال آینده روزانه ۴۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد. رهنمودهای مقام معظم رهبری در نمایشگاه سال ۱۴۰۲ صنعت نفت چراغ راه آینده ماست و تأکید ما استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و تسریع در امضای قراردادهای نفتی است.

* تسریع در امضای قراردادهای بالادستی

وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم اعلام کرد: اولویت سوم تسریع در امضای قراردادهای بالادستی و استفاده از همه سازوکارهای قانونی به شرکت‌های اکتشاف و تولید است. مطابق برنامه پیشنهادی، مشارکت پتروشیمی و شرکت‌های انرژی‌بر در توسعه میدان‌ها جلب خواهد شد، همچنین به ظرفیت کشورهای بین‌المللی نیز توجه خواهیم داشت.

پاک‌نژاد گفت: اولویت چهارم، تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌های صنعت نفت و گاز است؛ باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که وضع مالی امروز صنعت نفت ما قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست. شرایط خاص بین‌المللی دسترسی ما را به سرمایه‌گذاری‌های خارجی محدود کرده است. سهم واقعی شرکت نفت از درآمدهای نفتی نیز به دلایل مختلف طی سال‌های اخیر کاهشی ملموس یافته است، به حدی که منابع داخلی این شرکت به‌سختی تکاپوی توسعه این صنعت را می‌دهد.

* نحوه تأمین مالی برای صنعت نفت

وی تصریح کرد: با توجه به پرسش تعدادی از نمایندگان در کمیسیون‌های مجلس درباره نحوه تأمین مالی برای صنعت نفت، روش‌های مختلفی را در برنامه خود ارائه کرده‌ام. اولویت‌بندی دقیق طرح‌ها و انتخاب طرح‌های دارای بازدهی بالاتر و سریع‌تر ضروری است که از اقدام‌های فوری همکاران من در صنعت نفت خواهد بود.

وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم ادامه داد: استفاده هم‌زمان از همه ظرفیت‌های مالی از جمله منابع داخلی شرکت‌های تابع بخش خصوصی، بازار سرمایه، شبکه بانکی، صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی با به‌کارگیری این ظرفیت‌های مالی طی ۲ سال نخست از محل عواید حاصل از طرح‌های زودبازده، گشایش‌های مالی آینده برای سرمایه‌گذاری‌ فراهم خواهد شد. تحقق این موارد مستلزم حمایت ویژه مجلس خواهد بود.

پاک‌نژاد افزود: سازوکار قراردادهای واگذاری به‌گونه‌ای است که نیاز به همه آورده ازسوی سرمایه‌گذار نیست، یعنی با صرف بخشی از این سرمایه امکان رسیدن به بخشی از تولید فراهم می‌شود که با فروش این بخش تولید، امکان تأمین جریان نقدینگی در این قراردادها فراهم خواهد شد و امکان ادامه توسعه نیز ایجاد می‌شود. ویژگی بسیار خوب این قراردادها می‌تواند در جذب منابع مالی و رفع محدودیت‌های مالی بسیار کمک‌کننده باشد.

* ضرورت توسعه ارزش نفت و گاز

وی اولویت پنجم را توسعه ارزش نفت و گاز دانست و بیان کرد: هرچه در زنجیره ارزش جلوتر برویم می‌توانیم سوددهی بالاتری داشته باشیم و طبق برنامه هفتم به نحوی جلو خواهیم رفت که بتوانیم به نتیجه موردنظر برسیم.

وزیر پیشنهادی نفت یادآور شد: دستور کار ما استفاده از پلکانی کردن خوراک پتروشیمی‌هاست و برنامه من مطابق برنامه هفتم توسعه همسو با افزایش تولیدات نفتی خواهد بود که با ظرفیت‌های کشور قابل تحقق است.

پاک‌نژاد به اولویت ششم خود در صنعت نفت پس از کسب رأی اعتماد اشاره و اعلام کرد: اولویت بعدی، مسئولیت‌ اجتماعی صنعت نفت در مناطق نفت‌خیز و گازخیز است، زیرا مناطق نفت‌خیز قلب صنعت نفت هستند و باید با مردم این مناطق رابطه‌ای دوطرفه و عادلانه برقرار کرد.

* استفاده از دیپلماسی و تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه

وی اولویت هفتم را استفاده از دیپلماسی منطقه‌ای و تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه دانست و گفت: دارنده بزرگ‌ترین مخازن نفت و گاز جهان هستیم و می‌توانیم محور اتصال بسیاری از همسایگان شرقی و غربی و جنوبی باشیم، بنابراین باید جایگاه خود را در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دوباره به‌دست آوریم.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: تجارت گاز در دولت شهید رئیسی آغاز شد که آن را ادامه خواهیم داد. البته تحقق این اهداف نیازمند دستیابی به ذخایر گاز طبیعی از جمله ال‌ان‌جی است.

* به‌دنبال جذب نخبگان خواهم بود

پاک‌نژاد به اولویت پایانی خود اشاره کرد و گفت: صنعت نفت با بدنه قوی به‌کار خود ادامه خواهد داد و بنده نیز به‌دنبال جذب نخبگان خواهم بود و آن را وظیفه خود می‌دانم. آنچه صنعت نفت و گاز را پایدار نگه می‌دارد نیروی انسانی و سرمایه انسانی است که در رأس هرم برنامه‌های وزارت نفت قرار دارد. می‌خواهیم با انگیزه دادن به نیروها، این وزارتخانه را بهره‌ور کنیم.

* به هیچ حزب و گروهی وابستگی ندارم

وی با تأکید بر اینکه از سطوح پایینی، میانی تا بالایی در صنعت نفت فعالیت کرده‌ام، مستقل بودم و به هیچ حزب و گروهی وابستگی ندارم و با مجلس نیز تعامل کامل خواهم داشت، تصریح کرد: در صورت کسب رأی اعتماد، از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنم و از همه سیاست‌ها استفاده خواهم کرد. همچنین طبق سخنان رهبر معظم انقلاب، همسو با تکمیل زنجیره ارزش، استفاده از توان داخل و افزایش بهره‌وری تلاش خواهم کرد. نگاهم فنی و تخصصی است و از ظرفیت‌های موجود در وزارت نفت بهره خواهم برد.

* از پیچیدگی‌ها و زوایای پیدا و پنهان صنعت نفت آگاهم/ مشی مدیریتی مستقل دارم

وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم در پایان گفت: من، محسن پاک‌نژاد، رهرو ولایت و فرزند صنعت نفت با حدود سه دهه سابقه کاری و مدیریت در حوزه‌های مختلف این صنعت و سطوح میانی تا مدیریتی، از پیچیدگی‌ها و زوایای پیدا و پنهان و حساسیت‌های این صنعت آگاهی کامل دارم. برخی دوستان من را به افراد مختلفی منتسب کردند که قاطعانه و با صداقت و صراحت عرض می‌کنم که مشی مدیریتی مستقل و در چهارچوب سیاست‌های متعالی نظام و رئیس‌جمهوری و در هماهنگی و تعامل کامل با مجلس شورای اسلامی خواهم بود.

* به صنعت نفت نگاه ملی و تخصصی دارم

پاک‌نژاد اعلام کرد: در محضر ملت ایران و مجلس شورای اسلامی قول می‌دهم در صورت کسب رأی اعتماد برای مشکلات و موانع یادشده از هیچ کوششی دریغ و از هیچ ظرفیتی چشم‌پوشی نکنم.

من به صنعت نفت نگاه ملی و تخصصی دارم، بنابراین متعهد می‌شوم که فصلی تازه از همکاری با همه دلسوزان متعهد و صاحبان اندیشه و تجربه به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی را آغاز کنم و از ظرفیت‌های موجود در وزارت نفت و مجموعه‌های وابسته به آن با هدف دستیابی به بیشترین منافع و دستاوردها برای جمهوری اسلامی ایران بهره ببرم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا