کد خبر: 140801107186
روزنامه

هرگونه آغاز گفت و گویی را باید به فال نیک گرفت

علی پاکزاد

به هر تقدیر حضور در جایگاه روزنامه نگار و رسانه شما را وادار به نقد می کند و نقد هر آنچه رخ می دهد از بدیهی ترین اصول فعالیت رسانه ای و وظیفه ذاتی هر روزنامه نگاری است. بگذریم از رویکردهای تلخ امنیتی که در برهه هایی این نقد را سخت و بسیاری را سرخورده ساخته است. اما به هر تقدیر می بینیم این سنت پایه ای و اصل وجودی رسانه به اسباب گوناگون ادامه داشته پایدار مانده.

اما یادمان باشد، روزنامه نگار و رسانه فارغ از موضوعی که به نقد آن می پردازد مانند هر فاعل فعلی انتظار نتیجه ای را می کشد. هر این نتیجه می تواند تغییر و اصلاح باشد و یا پاسخ مستدل در رد نقد صورت گرفته و صد البته اما در میان همه نتایج، بهترین آن از نظر اصحاب رسانه، پاسخگویی طرف نقد است، زیرا این مسئله به معنی آغاز گفتمان تلقی می شود.

البته در عرف رسانه نیز روش های فراوانی برای پاسخگویی و جود دارد از گفتگوی رو در رو گرفته تا تنظیم جوابیه که در واقع پاسخگویی مکتوب و حق قانونی است. البته شاید به دلایل گوناگون این مورد آخر یعنی ارسال جوابیه در پاسخ به مطالب منتشر شده در رسانه ها از سوی اساتید ارتباطات و دست اندرکاران رسانه چندان توصیه نشود، ولی این هم سلیقه ایست و ما در شرایط حساس کنونی حتی به گار گیری همین روش را هم از سوی شورای اطلاع رسانی دولت به فال نیک می گیریم.

واقعیت این است که انتظار ما از هر دولت زنده و پویایی پاسخگویی است و درک می کنیم که هر دولتی می تواند این پاسخ را به سبک خود ارایه دهد. انتخاب گفتمان، روش و ابزار آن از سوی دولت البته باید با در نظر گرفتن میزان اثر گذاری باشد، ولی اصل تجربه شده آن است که اتخاذ هر یک از این روش ها اگر منجر به ایجاد گفتمان بشود، حتما نتیجه بخش است.

اینهمه را گفتم تا به اینجا برسم، در هفته گذشته پس از بیش از یک سال که از آغاز کار دولت سیزدهم گذشته، همزمان برای سه عنوان اول روزنامه در هفته های اخیر از سوی شورای اطلاع رسانی جوابیه هایی ارسال شد و جالب آنکه پرس و جوهای غیر رسمی نیز در مورد نویسنده حداقل یکی از مطالب هم صورت گرفت، که البته انتظار داشتیم مستقیم از مدیران رسانه این اطلاعات پرس و جو می شد، که نشد.

به هر شکل این اتفاق ما را بر آن داشت که به پاس آغاز گفتمان از سوی دولت، سه عنوان نخست روزنامه را در این روزها به جوابیه های ارسالی اختصاص دهیم؛ بدون هیج دخل و تصرف.

البته شاید چنین کاری ( از نظر جایگاه انتشار) هر چند قانونی ولی به شکل عرفی مرسوم نباشد مگر به اصرار نویسنده جوابیه. ولی ما بدون هیچ تاکید خارج از عرفی با این شکل انتشار، یعنی اختصاص عنوان نخست ( تیتر یک) روزنامه به این جوابیه ها می خواهیم ضمن نشان دادن قدردانی خود از شورای اطلاع رسانی، تاکید کنیم که این اقدام را به فال نیک گرفته ایم و از این پس نیز خود را موظف می دانیم در نقد منصفانه و در چارچوب قانون به عنوان یک روزنامه مستقل همچنان کوشا بمانیم.

مدیر مسئول

برای دریافت لینک جوابیه “۳ پاسخ مستند به ۳ ادعای بی سند” بر روی اینجا کلیک کنید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا