کد خبر: 240702140541
اقتصادفناوری اطلاعات و ارتباطات

زمان دسترسی به اینترنت ماهواره ای /مقاومت دولت خواهد شکست

کیوان نقره‌کار؛ کارشناس فناوری اطلاعات بیان کرد: ارائه اینترنت ماهواره‌ای روی تلفن‌های همراه کاربران، اتفاق بسیار مهمی محسوب می‌شود؛ زیرا با وقوع این رخداد، دولت‌ها قادر به ممانعت از استفاده مردم از این نوع فناوری‌ها نخواهند بود. البته در این راستا باید به برخی قوانین محدودکننده در قالب فیلترینگ هم اشاره کرد که حاکمیت‌ها درنظر می‌گیرند.

اینترنت ماهواره‌ای در طول سال‌های گذشته امیدواری زیادی جهت دسترسی آسان‌تر و در عین حال سریع‌تر به اینترنت داده است. اخیراً شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده که در آینده نزدیک، خدمات آسان اینترنت ماهواره‌ای را روی تلفن‌های همراه ارائه خواهد کرد. به همین منظور، مرکز پژوهش‌های مجلس طی یک گزارش نسبتاً مفصل به بررسی چگونگی مقابله ایران با این فناوری پرداخته است.

توجه بسیاری از کاربران، به ویژه در شرایط بحرانی و در کشورهایی که با محدودیت‌های شدید اینترنتی روبه‌رو هستند، به اینترنت ماهواره‌ای جلب شده است. اگرچه این فناوری هنوز در بسیاری از کشورها به صورت گسترده در دسترس نیست اما امید به گسترش آن رو به افزایش است.

شرکت اسپیس ایکس برنامه زمانی برای اتصال گوشی‌های هوشمند به اینترنت ماهواره‌ای با نام استارلینک منتشر کرده است. طبق این برنامه، از سال ۲۰۲۴، خدمات ارسال پیامک از طریق این فناوری در دسترس قرار خواهد گرفت و در سال ۲۰۲۵، خدمات صوتی و داده به همراه اینترنت اشیا نیز ارائه خواهند شد.

این اتصال از طریق فناوری LTE انجام می‌شود و هر گوشی‌هوشمند که قابلیت پشتیبانی از این حالت را داشته باشد، می‌تواند به اینترنت ماهواره‌ای متصل شود.

برخی کارشناسان این اخبار را صرفاً یک فضاسازی رسانه‌ای از سوی شخص ایلان ماسک می‌دانند و بعضی دیگر نسبت به این فناوری نوین و استفاده از آن بسیار خوش‌بین هستند. گسترش نیوز در این راستا گفت‌وگویی با کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

باید خود را آماده یک اتفاق ویژه کنیم

کیوان نقره‌کار درباره ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای روی تلفن‌های همراه در آینده نزدیک گفت: در یک نمای کلی باید گفت که هیچ چیزی از تکنولوژی بعید نیست و در این فضا می‌توان هر احتمالی را درنظر گرفت. در این مسیر، حتی این امکان وجود دارد که فناوری مذکور مراحل آزمایشی و پایلوت‌های لازم و همین طور تست‌های منطقه‌ای را از سر گذرانده باشد.

او ادامه داد: انتشار این خبر در بازه زمانی کنونی، احتمال اجرایی شدن این هدف را بیش از پیش قوت می‌بخشد. به عقیده من با یک فضاسازی رسانه‌ای مواجه نیستیم و متولیان این فناوری احتمالاً هدف جدی‌تری را دنبال می‌کنند.

نگاه و یا جوسازی رسانه‌ای نهایتاً تا یک مدت محدودی به اذهان عمومی سمت‌وسو می‌دهد و با توجه به مطرح سازی این مطلب طی این مدت طولانی، باید دیدگاه واقع بینانه‌ای نسبت به استارلینک داشته باشیم. از این رو باید خود را برای وقوع اتفاقات نوین و درخشان در عرصه فناوری و اینترنت آماده کنیم.

موانع دولت بر سر راه اینترنت ماهواره‌ای

نقره کار در ارتباط با زیرساخت های موجود در کشور برای بهره گیری از اینترنت ماهواره‌ای و موضع گیری احتمالی حاکمیت بیان کرد: این مبحث را باید از دو زاویه مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم؛ نخست اینکه اینترنت ماهواره‌ای تا چه میزان به زیرساخت های مستقر در کشورها جهت چیدمان و ساماندهی وابسته است. بحث بعدی به وسیله‌های در اختیار کاربران مربوط می‌شود که بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است.

وی افزود: در صورت حرکت این جریان به سمت دولت‌ها و فراهم آوری ابزارها و وسایل مورد نیاز توسط حاکمیت‌ها، احتمالاً با موانعی بر سر راه توسعه این نوع اینترنت مواجه خواهیم شد. در این شرایط بستر مناسبی برای قاچاق ابزارهای این فناوری نوظهور به وجود می‌آید که این مورد ناگزیر چالش‌های جدیدی را پدید می‌آورد.

گارد حاکمیت درنهایت باز می‌شود

کارشناس فناوری اطلاعات در خصوص موضع گیری احتمالی دولت برابر ورود اینترنت ماهواره‌ای به کشور اظهار کرد: ارائه اینترنت ماهواره‌ای روی تلفن‌های همراه کاربران اتفاق بسیار مهمی محسوب می‌شود؛ زیرا با وقوع این رخداد، دولت‌ها قادر به ممانعت از استفاده کاربران از این نوع فناوری‌ها نخواهند بود. البته در این راستا باید به برخی قوانین محصورکننده و محدودکننده در قالب فیلترینگ و مسدودسازی های این‌چنینی هم اشاره کرد که حاکمیت‌ها برای کاربران درنظر می‌گیرند.

نقره کار در ادامه خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال درگذشته برای استفاده از ماهواره، ویدئو و برخی امکانات، دولت‌ها گارد بسته‌ای داشتند و محدودیت‌ها و تنبیه‌هایی نیز درنظر گرفته بودند اما به مرور زمان و با فراگیری استفاده از این نوع فناوری‌ها، موضع حاکمیت تغییر کرد. در صورت حرکت به سمت فرهنگ صحیح استفاده از این تکنولوژی‌ها، آموزش اصولی به مردم و درک میزان تأثیر این جریان بر اقتصاد، اجتماع، سلامت و سایر حوزه‌ها، مطمئن باشید که دولت‌ها نیز راهی جز حمایت پیش روی خود نمی‌بینند.

در اجرایی شدن این فناوری شکی وجود ندارد

او درباره محدودیت‌های اخیر برای واردات گوشی‌های آیفون و ارتباط آن با پشتیبانی از ارتباطات ماهواره‌ای عنوان کرد: در این رابطه احتمالاً نگرانی‌هایی برای اتصال این مدل گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای وجود دارد.

مطلب اصلی در این راستا آن است که تکنولوژی مدام رو به پیشرفت و ترقی بوده و برای افزایش بازار مصرف‌کنندگان خود، همواره راهکارهای نوینی را ارائه می‌دهد. این مسئله به فناوری‌های جدید محدود نمی‌شود و تنها شاید این قبیل موضوعات، اصل ماجرا را تا حدود یک سال به تعویق بیاندازد.

این کارشناس در ادامه به گسترش نیوز گفت: بی‌تردید دست‌اندرکاران اینترنت ماهواره‌ای در تلاش هستند تا تمام افراد به وسیله حداقل‌ترین دستگاه‌های موجود نیز به این فناوری جذاب دسترسی داشته باشند. اگرچه این فرآیند زمان‌بر و پرچالش خواهد بود اما در اجرایی شدن آن شکی وجود ندارد.

برابر تکنولوژی نمی‌توان هیچ دست اندازی قرار داد

نقره کار تصریح کرد: در استفاده از دیش‌های ماهواره‌ای و دریافت کننده‌های مربوطه(RECIEVERS) نیز همیشه محدودیت وجود داشته اما آمار و ارقام بهره گیری از آن بیانگر این موضوع است که برابر تکنولوژی نمی‌توان هیچ گونه سد یا دست اندازی قرار داد. طبعاً هزینه آن، هم برای مصرف کننده و هم برای دولت‌ها در شرایط فعلی گران‌تر تمام می‌شود اما برای مبحث فناوری، چیزی به اسم غیرممکن تعریف نشده است.

او در پایان اضافه کرد: استفاده کاربران ایرانی از اینترنت ماهواره‌ای در کوتاه مدت کمی دور از تصور به نظر می‌رسد اما شاید زودتر از زمان قابل انتظار بستر لازم برای دسترسی به آن مهیا شود.

منبع: گسترش نیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا