کد خبر: 24080055328
اقتصاداقتصاد کلانانرژیبازارروزنامهصفحه یک

هشدار به دولت آمریکا درباره ممنوعیت صادرات نفت خام با هدف کاهش قیمت بنزین

ترجمه: سلیم حیدری

پیشنهاد ممنوعیت صادرات نفت خام با مخالفت‌های شدیدی در صنعت نفت و گاز ایالات متحده مواجه شده است. مخالفان استدلال می‌کنند، این ممنوعیت تنها به حفاری‌های نفتی آسیب می‌زند و به کاهش قیمت سوخت رانندگان کمکی نمی‌کند.

دولت جو بایدن در حال بررسی راه‌هایی برای کاهش قیمت بنزین در ایالات متحده است. قیمت بنزین اکنون به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسیده است. بایدن با درخواست دموکرات‌ها برای ارزیابی همه احتمالات از جمله «گزینه هسته‌ای» برای جلوگیری از ممنوعیت صادرات نفت خام آمریکا مواجه است.

تحلیلگران و متخصصان صنعتی معتقدند که ممنوعیتی اتفاق نمی‌افتد و حتی اقدام غیرمحتمل دولت برای ممنوعیت صادرات نفت خام، قیمت‌ها را در پمپ‌ها کاهش نمی‌دهد. آنها می‌گویند که برعکس، قیمت بنزین می‌تواند حتی افزایش یابد.

در حالی که رئیس‌جمهوری آمریکا در حال بررسی اقداماتی برای کاهش قیمت‌های بالای انرژی و به‌ویژه بنزین در ایالات متحده است. تحلیلگران می‌گویند که بهتر است بازار را به حال خود رها کنیم. به گفته آنان، ممنوعیت صادرات نفت خام جریان‌ جهانی نفت خام را مختل می‌کند، قیمت‌های نفت خام WTI آمریکا را پایین‌تر می‌آورد، صنعت نفت آمریکا را از سرمایه‌گذاری در تولید منصرف می‌کند و چون سهم بیشتری از عرضه جهانی نفت را در اختیار سایر کشورها از جمله اعضای اوپک و اوپک‌پلاس می‌گذارد، این اقدام در حالی رهبری ایالات متحده را تضعیف می‌کند.

قیمت نفت، ۸۰ دلار و قیمت بنزین در بالاترین سطح هفت سال اخیر رسیده است. مساله‌ای که برای رتبه‌بندی محبوبیت رئیس‌جمهوری مستقر در ایالات متحده اهمیت دارد. به گفته تحلیلگران، با این حال، قیمت‌های بالای بنزین اکنون به هیچ وجه یک وضع اضطراری نیست که نیاز به آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت (SPR) یا ممنوعیت صادرات نفت خام داشته باشد.

در میان بحث درباره چگونگی تأثیرگذاری بر بازار جهانی نفت، صنعت ایالات متحده فقط یک پیام به دولت بایدن دارد: از سیاست‌های ضدنفتی عقب‌نشینی کند و تولیدکنندگان نفت آمریکایی را به سرمایه‌گذاری بیشتر برای تأمین تقاضای کشور به صورت فوری و میان مدت تشویق کند.

این هفته، ۱۱ سناتور دموکرات نامه‌ای به بایدن ارسال کردند و از دولت خواستند که همه ابزارهای موجود را برای کاهش قیمت بنزین ایالات متحده در نظر بگیرد. در نامه سناتورها آمده است: «این ابزارها شامل آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت و ممنوعیت صادرات نفت خام است. امیدواریم که شما این ابزار و سایر ابزارها را در نظر بگیرید تا بنزین را برای همه آمریکایی‌ها مقرون به صرفه‌تر کنید.»

تحلیلگران می گویند که محدودیت صادرات آمریکا کمکی به کاهش قیمت بنزین نخواهد کرد. برعکس، قیمت‌ها می تواند حتی افزایش یابد، زیرا حتی اگر قیمت نفت خام WTI سقوط کند، پالایشگاه‌ها همچنان به نفت خارجی سنگین‌تری نیاز خواهند داشت که با نداشتن صادرات حدود ۳ میلیون بشکه در روز توسط آمریکا، تامین این نفت خام هم گرانتر تمام خواهد شد.

کوین بوک، مدیر عامل شرکت تحقیقاتی کلیر ویو انرژی به بلومبرگ در این باره گفته است: «اگر نفت خام را مسدود کنید و باعث کاهش مصنوعی قیمت WTI شوید، احتمالاً بیشتر از اینکه به رانندگان کمک کنید، به حفاری چاه‌ها آسیب می‌رسانید.»

کار اینگهام، اقتصاددان اتحادیه تولیدکنندگان انرژی تگزاس، نیز به فاکس‌نیوز دیجیتال گفته است: «اجرای ممنوعیت صادرات نفت خام مطلقاً هیچ فایده‌ای ندارد. و احتمالاً قیمت‌ها را بالاتر می‌برد نه پایین‌تر.»

اینگهام تاکید کرده است که راه حل قیمت‌های بالای بنزین این است که از سر راه تولیدکنندگان آمریکایی کنار بروند.

دانیل آرمبراستر، سخنگوی شرکت و روابط عمومی شرکت تگزاس/نیومکزیکو به میدلند ریپورترتلگرام گفت: «از آنجا که نفت یک کالای جهانی است، اگر ایالات متحده صادرات را متوقف کند، و سایر کشورها یا اوپک این شکاف را پر نکنند، قیمت نفت خام افزایش خواهد یافت.»

آرمبراستر افزود: «از آنجا که هزینه نفت خام ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت بنزین در پمپ‌ها را تشکیل می‌دهد، ما به سادگی هزینه را برای مصرف‌کنندگان آمریکایی افزایش می دهیم.»

مایک سامرز، رئیس و مدیر عامل موسسه آمریکایی نفت آمریکا (API) در مصاحبه این هفته به فاکس نیوز گفت که نبود اطمینان درباره سیاست‌های نفتی دولت، منجر به کمبود سرمایه‌گذاری شده است.

دین فورمن، اقتصاددان ارشد API، ماه‌ها پیش گفته بود که سیاست‌های نفتی اخیر دولت بایدن، از جمله کشتن کیستون ایکس ال و در نظر گرفتن مالیات بیشتر بر این صنعت، «به نبود اطمینان برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در سوخت‌های فسیلی منجر شده است. این اقدام پیام کاملاً اشتباهی برای این صنعت است و نشان می‌دهد که نمی‌تواند تقاضای مصرف‌کننده را در آینده نزدیک برآورده کند.»

بن کیهیل، کارشناس ارشد امنیت انرژی و تغییرات آب‌و‌هوایی در مرکز مطالعات استراتژیک مستقر در واشنگتن، هفته گذشته در تفسیری نوشت: «ممنوعیت صادرات نفت خام می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و قیمت بنزین را افزایش دهد.»

پالایشگاه‌ها همچنان باید برای گریدهای نفت خام قیمت‌گذاری‌شده در برنت، قیمت‌های بالایی بپردازند. انتقال نفت خام یا محصولات از ساحل خلیج به ساحل شرقی با قانون جونز محدود شده است. این ممنوعیت در داخل کشور یک میدان مین سیاسی خواهد بود. کاهیل می‌گوید: «این اقدام منجر به واکنش شدید در ایالت‌های تولیدکننده انرژی خواهد شد، جایی که تولیدکنندگان و پالایشگاه‌های ساحلی خواهان صادرات بیشتر هستند.»

او خاطرنشان کرد: «به طور خلاصه، اعمال مجدد ممنوعیت صادرات نفت خام می‌تواند آثار فاجعه‌باری داشته باشد.»

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا