کد خبر: 010502133525
اقتصاداقتصاد کلانجهانروزنامه

هشدار صندوق بین المللی پول درباره قیمت جهانی مواد غذایی

ترجمه: سلیم حیدری

سخنگوی صندوق بین المللی پول می گوید تورم قیمت مواد غذایی ممکن است اکنون که قرارداد غلات اوکراین فسخ شده است افزایش یابد.

صندوق بین المللی پول (IMF) روز چهارشنبه هشدار داد که خاتمه قرارداد غلات دریای سیاه تهدیدی برای تشدید ناامنی غذایی جهانی و افزایش قیمت‌ها به ویژه در کشورهای فقیرتر است.

توافق بین روسیه و اوکراین با میانجیگری سازمان ملل، که امکان عبور ایمن برای صادرات محصولات کشاورزی اوکراین از طریق دریای سیاه را فراهم می کرد، اوایل این هفته لغو شد.

به نقل از رویترز، سخنگوی صندوق بین المللی پول گفت: «تعطیلی این ابتکار بر عرضه مواد غذایی در کشورهایی که به شدت به محموله های غلات اوکراین وابسته هستند، به ویژه در شمال آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا تأثیر می گذارد.»

این امر چشم انداز امنیت غذایی را بدتر می کند و خطر افزایش تورم جهانی مواد غذایی را به ویژه برای کشورهای کم درآمد به همراه دارد.

این سخنگو خاطرنشان کرد که این قرارداد عامل مهمی برای امنیت غذایی جهانی بوده است، زیرا به تسهیل صادرات غلات و کود از اوکراین به بازار جهانی کمک کرده و در نتیجه فشار بر قیمت‌های بین‌المللی مواد غذایی را کاهش داده است. وی افزود که وام دهنده به نظارت بر وضعیت منطقه و تأثیر هر گونه تحول بر امنیت غذایی جهانی ادامه خواهد داد.

مسکو صبح روز دوشنبه تصمیم خود برای فسخ قرارداد غلات را با اشاره به عدم پایبندی طرف های دیگر به تعهدات خود در خصوص صادرات محصولات کشاورزی روسیه اعلام کرد.

توافق اولیه با یک یادداشت روسیه و سازمان ملل همراه بود که هدف آن تسهیل صادرات روسیه از طریق کاهش تحریم‌ها بود. این سند، از جمله، خواستار اتصال مجدد وام دهنده بزرگ کشاورزی روسیه، Rosselkhozbank، به سیستم پیام رسانی بین بانکی سوئیفت، فعال کردن تحویل قطعات یدکی برای ماشین آلات کشاورزی، و رفع محدودیت های بیمه و تدارکات شد. هیچ یک از این خواسته ها تاکنون برآورده نشده است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی صندوق بین المللی پول گفت که مسکو بلافاصله پس از برآورده شدن شرایطش به این توافق بازمی گردد. وی افزود: روسیه آماده است تا غلات را به کشورهای کم درآمدی که بیشترین آسیب را از ناامنی غذایی می بینند، به صورت رایگان عرضه کند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا